Због пада промета трговци прибегавају разним триковима како би привукли купце. Сигурно смо бар неколико пута у животу насели на неку од ових смицалица, зато следећи пут широм отворите очи пре него што отворите новчаник…
Постоје правила како се оглашава акцијска роба, каже Вера Вида, председница Центра за заштиту потрошача ЦЕПС, али се нашем тржишту то данас ретко примењује. Тако је, рецимо, правило, да се мора видно истаћи цена пре и после појефтињења, а уколико рок употребе истиче ускоро, и то треба да буде видно истакнуто… Ево који се трикови, уместо тога, примењују код нас.
Спуштање већ претходно подигнутих цена Једна од најчешћих „метода” за повећање цена је да на акцији буде роба која је претходно поскупела. Трговци најпре, за одређени производ подигну цену, а потом је благо спусте и купци гледајући разлику поверују заиста да та цена иде у њихову корист. Најчешће се прати уходани недељни ритам: пред викенд, када бројни потрошачи планирају обимније куповине, громогласно се рекламирају снижења, али се зато већ у понедељак или уторак цене враћају на исти ниво или се чак и подижу. Како се ближе четвртак и петак, тако поново почињу најаве снижења и тако у недоглед. Будимо реални: када би заиста појефтињења била реална сваког викенда, ускоро би производи били скоро бесплатни, зар не?
„Стална” снижења „Дешава се врло често да поједине трговине нуде „стална” снижења често и за 50 одсто током целе године, што је мало вероватно, јер такве распродаје у свету не постоје” тврди Петар Богосављевић, председник Покрета за заштиту потрошача. То онда и није снижење, наравно, већ уобичајена, „нормална” цена датих производа.
Мања грамажа – већа цена Не само да варању или, да будемо прецизнији, „белим” лажима, прибегавају трговци већ и произвођачи. Познато је да смо се деценијама навикли да одређена паковања имају извесну грамажу – тако је табла чоколаде уобичајено мерило за 100 грама. Навикли смо да постоје оне од 200 гр, или сасвим мале – од 50 гр. Међутим, у трговинама је сада готово немогуће наћи та уобичајена стандардна паковања. Сада постоје и чоколаде од 75 гр, табле које су „само незнатно” мање од стандардне, толико мање да старији потрошачи или они у журби неће тако лако уочити разлику између онога што купују и онога што мисле да купују. Грамажу мењају сви произвођачи, од сухомеснатих прерађевина до средстава за личну хигијену. На рафовима су смањена паковања чоколаде, кутије кекса или грицкалице, а при томе је врло ситним словима записано да је у амбалажи мање и до 50 грама. Мање грама, међутим, не значи мању цену. Напротив, чоколада од 75 грама стаје готово исто као и она тежа за 25 грама.
Прочитајте још:Направите сами грчки јогурт9 природних облога против уједа комараца
Да додамо још једну чињеницу, а то је да трговци све више постају „заборавни” да ускладе цене у рафу и на каси, па се догађа да купац плати знатно више него што је требало. Често ови потези остају непримећени, нарочито када се пазари више артикала или се иде у велике куповине. Тада је тешко приметити да је нешто плаћено скупље, него што је истакнуто на производу. Извор: Новости