Најновије

БАБЕ, ЖАБЕ И ЖИРАФЕ: Жижек "полупао лончиће" - против неолибералне демократије и за "Пуси Рајот"

ЉУБЉАНА - Они који не желе критички да говоре о либералној демократији требало би да ћуте и о верском фундаментализму, написао је чувени словеначки филозоф.
Славој Жижек (Фото: ЈуТјуб)

Славој Жижек (Фото: ЈуТјуб)

Недавно објављена Славоја Жижекова књига „Ислам, атеизам и модерност“ (издавач „Академска књига“, превод с енглеског Љиљана Матић) носи поднаслов „нека богохулна размишљања“, својеврсна је реакција на убилачки поход 7. јануара 2015. у просторијама француског сатиричног листа „Шарл Ебдо“, а кроз то и вивисекција кључних механизама савремене слике света. У поглављу „Ислам као начин живота“ Жижек каже: „Не ради се о томе да ли су разлози незадовољства који условљавају терористичка дела истинита или не, поента је у политичко-идеолошком пројекту који настаје као реакција на неправде.“ Исламистички фундаменталисти, анализира Жижек, јесу псеудо. Немају одсуство огорчености и зависти, већ су „узнемирени грешним животом неверника“ те се код њих препознаје „борба против сопствених искушења“ - „Колико слаба мора бити вера неког муслимана ако је угрожава карикатура у сатиричном недељнику“. Жижек скреће пажњу да је конфликт између либералне попустљивости и фундаментализма у крајњој линији лажан. „Оно што је Маркс Хоркхајмер рекао о фажизму и капитализму још 1930-их - они који не желе критички да говоре о капитализму треба да ћуте и о фашизму - требало би применити и на данашњи фундаментализам: они који не желе критички да говоре о либералној демократији треба да ћуте и о верском фундаментализму.“ Пишући о успону ИСИС-а напомиње: „То је и поглавље у борби против начина на који глобални капитал подрива моћ националних држава. (…) Њихова мета је добро одабрана: оно што либерални Запад чини толико неподношљивим не састоји се само у томе што практикује експлоатацију и насилну доминацију, већ у томе (да додамо со на рану) што ту бруталну стварност представља под кринком њене супротности, слободе, једнакости и демократије.“ Потом истиче: „Наш аксиом би требало да буде да су борба против западног неоколонијализма, као и борба против фундаментализма, борба Викиликса и Сноудена, као и борба „Пуси рајота“, борба против антисемитизма, као и борба против агресивног ционизма делови једне те исте универзалне борбе. Ако ту направимо било који уступак, бићемо изгубљени у прагматичним компромисима.“
Прочитајте још:Робертс: Америка нема енергије да се одржи као супер-силаМИСТЕРИОЗНЕ ПУТАЊЕ СРБИЈЕ: И кнез Михаило је био масон!
Решење, како је апострофирао, није избегавање ризичних потеза, то заправо значи „учешће у логици која води у катастрофу“. Решење је „да постанемо свесни експлозивног низа интерконекција који чини читаву ситуацију опасном (…) И напоран рад на мењању координата целокупне ситуације. Све мање од тог неће бити довољно.“ У поглављима „Од глобализације до универзума“, „Поглед у архиве ислама“, „Ка материјалистичком појму бога“ и „Божански нагон смрти“, преиспитује ислам и хришћанство, корене и критику религије, теизам у данашњем атеизму... Педофилија, банде, мултикултуралност Жижек вивисекцира педофилију католичких свештеника, брутално сексуално искоришћавање 1.400 деце од 1997. до 2013. у Ротердаму од стране пакистанских банди, концепт доминантне културе („leitkultura“), мултикултуралност („мултикултурализам се претвара у облик легално регулисаног узајамног непознавања или мржње“)… Извор: Блиц (Татјана Њежић)

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА