РУСИЈА ПОКЛАЊА?! Србији стижу хеликоптери и авиони Миг-29!
Политика Издвојено Србија
Иако је у протеклих неколико година много пута најављивана куповина борбених авиона, транспортних хеликоптера, осматрачких радара и ПВО система поново је присутна реторика која, надамо се, може довести до обнављања инвентара најскупљег вида Војске Србије.
МИГ 29 (фото: Јутјуб принтскрин)
Оно што се сигурно зна то је да ће бити потписан узговор за већ наручена два транспортна хеликоптера Ми-17В-5 са пратећом опремом и обуком кадра. Српском РВ и ПВО су међутим хитно потребни ловачки авиони јер јер је та врста авијације у најтежем положају о којем смо више пута већ писали. Незванично се сазнаје да ће сада у Москви бити речи управо о ловцима и то о могућој донацији одређеног броја ловачких авиона МиГ-29 директно из јединица руског РВ. У инвентару руских Ваздушно-космичких снага (ВКС) каријера старијих верзија фронтовског ловачког авиона типа МиГ-29 је по свему судећи при крају. Један од доказа за то је и план пренаоружавања 31. ловачког авијацијског пука из базе Милерово који ће до краја ове године добити 15 авиона Су-30СМ који ће заменити преко 30 авиона МиГ-29 (9-13 и 9-51) које пук тренутно користи. Авион класе МиГ-29 одавно није приоритет за руске ВКС већ су то много способнији и за ВКС адекватнији борбени авиони ОКБ ‘’Сухој’’ попут вишенаменских борбених авиона Су-30 и Су-35 а ту су и тактички бомбардери Су-34. Србији би због логистике и обуке највише одговарала варијанта 9-12 као и двоседи 9-51. Последња јединица руских ваздухопловних снага која употребљава варијанту 9-12 је 116. школски центар за борбену обуку и борбену примену ловачке авијације, аеродром Приволожскиј на коме су почетком октобра боравили наши пилоти учествујући на вежби БАРС-2015. Тамо се налазе и извозне верзије 9-12А и 9-12Б који служе за обуку пилота из иностранства. По последњим информацијама овај центар би ускоро могао повући из употребе авионе 9-12/А/Б и примити моделе 9-13. Интересантно да иако је 9-12 на заласку каријере у ВКС, 121. ремонти завод из Кубинке и даље ремонтује ове авионе из састава руског РВ. У 116. УЦБПИА налази се неколико свеже ремонтованих авиона како једноседа тако и двоседа 9-51/А/Б којих у РВ Русије има преко 30 и који су распоређени у разним школским и тренажним центрима. Премијер Србије је на конференцији за медије између осталог споменуо и да се размишља о набавци борбених хеликоптера као нека врста одговора на хрватску набавку хеликоптера Киова (Kiowа). Детаљи нису саопштени нити су до сада борбени хеликоптери спомињани у неким званичним и незваничним плановима набавки технике због чега ова најава представља изненађење. Ако би се хеликоптери набављали од Русије тешко да би Србија имала финансијских средстава за набавку нових борбених хеликоптера попут Ми-28, Ка-52 па чак и Ми-35 који представља најсавременију варијанту познатог десантно-јуришног хеликоптера Ми-24. Међутим, Руси би, као и на примеру ловаца МиГ-29, могли као војну помоћ испоручити одређен број управо десантно-јуришних хеликоптера Ми-24 такође половних из јединица руске армијске авијације. Пре пар година из наоружања су повукли хеликоптере варијанте Ми-24В који би нама могли бити интересантни јер су се у прошлости у Јединици за специјалне операције МУП-а Србије користила два хеликоптера ове верзије. Они су 2006. предати војсци, био је планиран њихов ремонт, али се од тога одустало због непотпуне техничке документације и лошег стања у којима су се налазили хеликоптери. Русија тренутно од старијих варијанти користи хеликоптере Ми-24П, Ми-24ВП, модернизоване Ми-24ПН и савремене Ми-24ВМ. Занимљиво да су приликом руско-српске вежбе БАРС-2015. српски пилоти транспортних хеликоптера имали прилику да изврше бојево гађање циљева на земљи невођеним ракетним зрнима С-8 калибра 80 мм која се не налазе у наоружању српских хеликоптера Ми-8 и Ми-17. Могуће међутим да је то било само због тога што Руси више не користе невођена ракетна зрна калибра 57 мм које РВ и ПВО Србије још увек користи. Лансери Б-8В-20 НРЗ С-8 се осим у наоружању хеликоптера Ми-8/17 у свету углавном користе на хеликоптерима Ми-24 али и на новијим Ми-28 и Ка-52.