Пише: Иван Ристић Померање глобалног епицентра економске моћи на исток и постепена промена односа снага у свету поново су корејско питање ставили на дневни ред глобалног одлучивања. Замрзнути конфликт са хладноратовским коренима, успостављање нове расподеле карата у међународним односима и тактичко нуклеарно оружје су кључне варијабле помоћу којих би требало тумачити дешавања на Корејском полуострву. Нуклеарно оружје прешло је дуг пут од кључног средства за одвраћање у биполарној расподели снага, до алатке за одбрану суверенитета и политичке независности земаља које су на удару глобалистичких елита. Северна Кореја није први случај на коме се посеже за оружјем са масовно уништење као casus belli, али је први пут да је на мети држава која има способност да заиста њиме и узврати уколико буде нападнута.
Специфични геостратешки услови, „џуче“ државна идеологија, која подразумева независност и самодовољност као вредности највише позициониране на спољнополитичкој агенди, уз пројекцију кинеских, јапанских, америчких и руских интереса у том делу света, изнедрили су систем који нема пандана у упоредној политичкој пракси. Од када је Северна Кореја извела прву нуклеарну пробу, ни једна иницијатива, попут „хране за разоружање“ и укључивања шест заинтересованих страна, нису дали никакве резултате. Даље охрабривање Пјонгјанга да се одрекне развоја нуклеарног арсенала зарад повратка у међународни поредак не делује као стратегија која би могла да испоручи адекватне резултате. Томе сведочи пример Ирана, који се и након пристајања на услове дела међународне заједнице и даље налази на удару вашингтонске „дубоке државе“ и сталних израелских претњи превентивним ударима по нуклеарним постројењима.
Американци су играли на карту немогућности самоодржања севернокорејског система и надали се његовој имплозији. Ипак, специфичне околности онемогућавају рушење режима изнутра опробаним методама „извоза демократије“, већ искључиво војном акцијом споља. Пјонгјанг је увидео да је једини начин да се она осујети у самом зачетку развој оружја за масовно уништење. Херметички затворена аутархија онемогућава било какву варијаблу за поуздано предвиђање. Ипак, одговор због чега севернокорејски режим за преговарачким столом до сада није испоставио резултате какви се од њега очекују лежи у карактеру технике нуклеарних односа и геостратегије.
Атомски обарач као преговарачки улог
Севернокорејски нуклеарни програм налази се на нивоу чија би следећа фаза могла да значи да више не може да буде заустављен без драстичних последица по читав свет. Томе доприноси и постепени прелазак са плутонијумске на уранијумску технологију, који омогућава убрзавање читавог ракетног програма, уз смањену видљивост посредством шпијунских технологија. Технички, Северна Кореја има нуклеарну бомбу. Ипак, значајни недостаци у ракетној и нуклеарној технологији јој онемогућавају да постане прворазредни нуклеарни играч, способан да потенцијалну моћ пројектује на велике удаљености. Оног тренутка кад технолошки напредак Северне Кореје означи могућност да довољно компактну хидрогенску бојеву главу монтира на интерконтинентални балистички пројектил измениће се безбедносна архитектура читавог Пацифика. За сада нема поузданих доказа о томе колико је Пјонгјанг напредовао у том смеру. Уколико Кина буде кооперативна у погледу размене обавештајних података са САД, а они покажу да је севернокорејски режим близу свог циља, то би могао да буде окидач за америчку унилатералну акцију. Теорија јединственог учесника у спољнополитичком одлучивању своје најпрецизније оличење у пракси налази у режиму у Пјонгјангу. Секуритизовање севернокорејске нуклеарне претње далеко преко реалних граница њеног домашаја, са једне, и недостаци америчке позиције који произилазе из демократских процедура и утицаја јавног мњења, са друге стране, чине Северну Кореју „лаком на обарачу“, а САД ставља у позицију да, у складу са својим спољнополитичким доктринама, траже легитимитет за превентивни удар.