- Ово је пројекат који је започео још председник Вучић, као председник Владе и ево сада се приводи крају. Ово је за нас огроман технолошки напредак. Можемо слободно да кажемо да ћемо куповином ових хеликоптера прескочити две генерације. Ми имамо Газеле које је производио „Ербас“, али то смо куповали давних 70-их и 80-их година, а ово је сада потпуно нова генерација Х-145 „Ербасових“ хеликоптера, који су међу најсавременијим на свету. Наши пилоти треба да прођу кроз одговарајуће обуке и чим то буде завршено, овај хеликоптер ће у марту постати део наоружања наше војске, која ће постати далеко напреднија и са овим хеликоптерима биће вероватно и најнапреднија у читавом региону - истакао је министар Вулин.
Поредећи досадашње хеликоптере Војске Србије, министар Вулин је истако да ће нови бити далеко бољи, не само због приступа у самој конструкцији, већ и због чињенице да ће бити наоружани српским наоружањем.
- Истичемо да су ово хеликоптери који ће бити наоружани нашим наоружањем. У почетку су наши партнери били сумњичави према томе да ли то можемо да урадимо, пошто се то врло ретко или скоро никада не ради, да произвођач хеликоптера допусти купцу хеликоптера да ставља своје наоружање на њега. Када су се уверили у квалитет и нашег наоружања и наших инжењера, који ће то наоружање имплементирати на ове хеликоптере, добили смо дозволу и то ће бити урађено. Ово су хеликоптери који ће бити наоружани српским наоружањем и српском памећу. То је велика ствар - рекао је министар Вулин.
Фото: Министарство одбране Србије
Према његовим речима, наши пилоти су одлично савладали обуку и имају све похвале од представника компаније „Ербас“, који кажу да нису видели пилоте који тако брзо уче и који се тако брзо прилагођавају.
- Као што знате, Србија је војно неутрална земља и ово је најбољи доказ зашто је војна неутралност баш добра за нас. Ми бирамо шта ћемо узети и са Истока и са Запада. Све што је добро за нашу војску биће део наоружања наше војске. Ово су западни хеликоптери, баш као што купујемо источне хеликоптере. Војно неутрална земља може да бира и ми ћемо ту привилегију коју смо изборили, да можемо да одлучујемо и бирамо, љубоморно и тврдоглаво чувати - истакао је министар Вулин.
Директор компаније “Airbus Helicopters“ задужен за војни програм др Клаус Прцемек, похвалио је сарадњу са Министарством одбране и Војском Србије, како током процеса договарања тако и током процеса реализовања уговора.
Када је реч о хеликоптеру Х-145М, директор „Ербаса“ је истакао да се тај модел у комерцијалној употреби користио у сврхе медицинских евакуација важдушним путем, а да је за потребе Војске Србије тај ваздухоплов прилагођен њеним специфичним потребама, као што су задаци трагања и спасавања, који су специфични и за које је потребна посебна опрема. Како је додао, тај ваздухоплов може да буде прилагођен и потребама других задатака, што ће Војска Србије изабрати у складу са својим потребама. У томе се и огледа предност тог модела хеликоптера у односу на друге. Уз одређени пакет опреме он може бити коришћен и у војне и у комерцијалне сврхе у зависности од потреба и зато су сви корисници до сада били задовољни, нагласио је директор „Ербаса“.
На обуци у фабрици у Донауворту су српски пилоти и инжењери. Потпуковник Ивица Живадиновић један је од пилота који ће управљати хеликоптером Х-145 М.
Фото: Министарство одбране Србије
- Хеликоптер Х-145М је за Војску Србије један велики технички искорак. Има много електронске опреме и један врло изузетан ауто пилот који му даје могућности које ми до сада у Војсци нисмо имали. Захваљујући његовом врло прецизном ауто пилоту он може да дуго и прецизно одржава место, па је пилот потпуно растерећен. Позиција се одржава прецизно, може да лети у свим метеоролошким условима, има велики долет, могућност да превезе укупно 10 путника. Један је од ретких хеликоптера у свету којим можете у случају отказа једног мотора потпуно безбедно да наставите лет са само једним мотором - нагласио је потпуковник Живадиновић и додао да могућности ове летелице превазилазе могућности пилота, као и да има широк спектар употребе.
- Један сам од ретких људи који је имао срећу да лети на хеликоптеру који је изашао из фабрике. Пилоти чекају цео живот да полете на новом хеликоптеру. Мени је ово други пут, имао сам срећу да пре две године полетим на Ми-17 који је стигао из Русије – истакао је потпуковник Живадиновић. Говорећи о обуци пилота и техничара он истиче да је обука изазовна и да се сви труде да је савладају што боље.
Шта је Русија доставила Сирији, погледајте ОВДЕ.
Извор: Танјуг