„Још увек не можемо да схватимо… смрт тако младог војника“, рекао је шеф „Луфтвафе“ генерал-пуковник Инго Герхарц.
Туга за младим официром
У кантини ескадриле са шанком, ћошком за одмарање и пивским криглама на полицама, налази се и благо посивела фасцикла са насловом „Журка поводом отварања бара, 9. септембра 2016.“ Листови су повезани опругом и мора дуго да се листа док се не наиђе на страну на којој пише „Авионски удес 24.6.2019.“ Ту је настрадали пилот назван „Психо“. Има и фотографија на којој се види насмејан младић, а и једна на којој је озбиљан – у кругу другова из ескадриле. Имао је само 27 година.
„Овде смо сви као породица и зато смо у дубокој тузи“, каже видно потресен Патрик Рајх, потпуковник и командант групе у Лагеу: „За нас је то било као да нам је умро члан породице. Морамо да се изборимо с тим.“
За капетана Јозефа Кранаветфогла који стоји у хали за одржавање Јурофајтера, где се управо осам авиона припрема за акцију у иностранству, била је то права катастрофа.
Смртоносна вежба
Тог 24. јуна, три ловца су око 13:40 полетела из Лагеа. Требало је да вежбају борбу у ваздуху изнад Мекленбурга-Предње Помераније. Двадесет минута касније, два авиона су међусобно колидирала. Пилоти су покушали да се спасу катапултирањем седишта, али је само један од њих преживео – тешко повређен. Био је то први удес са Јурофајтерима у немачкој војсци – 15 година након што је тај тип авиона постао део Бундесвера. Тај авион важи као врло поуздан и лак за управљање.
Црне кутије су проучене, баш као и остаци авиона и извештај трећег пилота који је све видео из свог авиона. Но, о узроку несреће нико у Лагеу не жели да говори. И инспектор авијације, генерал-пуковник Инго Герхарц, на питање одговара врло уздржано. А и мора тако, јер није он тај који води истрагу, већ то ради државно тужилаштво.
Сматра се да није било техничког дефекта већ да је узрок несреће – грешка пилота. Вежбе у ваздуху су настављене већ неколико дана после удеса.
Погинули пилот је имао 400 сати летења и управо је био завршио основу обуку у Шпанији. Други пилот – који је преживео са тешким повредама – један је од најискуснијих инструктора летења у Бундесверу са око 3.500 сати летења.
Премало пилота
Лаге важи као примерна ваздухопловна база за обуку пилота. Тактичка формација 73 „Штајнхоф“ је једна од најугледнијих међу пилотима Јурофајтера. После основне обуке, ту се вежба у пракси – како на земљи, тако и у ваздуху.
Још пре око годину дана, шеф Немачког ратног ваздухопловства Инго Герхарц се жалио: „Ратна авијација је спала на најнижу тачку“. Рекао је да многи авиони нису спремни за акцију, да нема резервних делова, да инспекција једног Јурофајтера често траје и дуже од годину дана. То је неприхватљиво, додао је.
Његове речи су нашле одјека где је требало: у политици и индустрији. Отада се у ваздухопловној бази Лаге много тога побољшало. Заменик команданта, потпуковник Јан Глојштајн, тврди да је 70 одсто од његова 24 Јурофајтера спремно за летове и обуку, те да само за моделе старије производње нема резервних делова, а да је снабдевање резервним деловима генерално – добро. Глојштајн има један други проблем „Недостају ми пилоти“. Тренутно их има 23. „Дакле, недостаје ми 20 пилота.“ Разлог за то је и талас отказа самих пилота који у цивилном ваздухопловству налазе добро плаћене послове.
Глојштајн се нада да ће нова министарка одбране, Анегрет Крамп-Каренбауер, да поради на рекламирању ратног ваздухопловства: „Ми нисмо само произвођачи буке“, каже.
Најбољи симулатори на свету
И у Лагеу може да се лети без икакве буке. У једном од два симулатора летења. Према прописима НАТО, пилоти Бундесвера морају да имају 180 сати летења годишње; од тога 40 сати може бити проведено у симулатору. Само око 58 одсто немачких пилота испуњава те норме.
Симулатори се налазе у великим халама. У средини је оригинална кабина Јурофајтера са свим инструментима, а на платно које га окружује се пројектују небо, околина, сунце, нападачи. Све изгледа запрепашћујуће верно.
У Лагеу поносно указују да имају најбоље симулаторе на свету. Тим за обуку пилота има укупно 29 стручњака од којих су њих 16 бивши инструктори летења. Сви носе црне комбинезоне са ознаком „МИБ“ на грудима.
МИБ најављују да ће следеће године бити набављена још два симулатора како би могле још боље да се увежбава летење у критичним ситуацијама. У авијацији много полажу на министарку Крамп-Каренбауер која је обећала да ће за Бундесвер да обезбеди више новца.
Прочитајте ОВДЕ какве шансе имају украјински ловци у сукобу са руским ратним ваздухопловством?
Извор: Дојче Веле