Најновије

ПОТПУНИ СЛОМ: Етихад напушта Ер Србију?

Судбина српске националне авиокомпаније биће решена овог лета, а после потпуног слома Етихадових инвестиција у Европи питање је да ли ће национална компанија Уједињених Арапских Емирата остати партнер српске државе у Ер Србији.  

Етихад (Фото: Јутјуб)

Премијерка Србије Ана Брнабић је оптимиста. Али, председник Србије Александар Вучић је понудио врло неубедљиво уверавање да је све у реду. Наиме, петогодишњи уговор српске владе и Етихада као власника Ер Србије истиче 1. јануара 2019. Према слову уговора, ако једна страна не жели да он аутоматски буде продужен на још пет, дужна је да до 1. јула ове године писаним путем обавести партнера да излази из посла.

- Волео бих да се Етихад не повуче из Ер Србије и надам се да неће. То је све што могу да кажем. Колико знам, одржан је састанак Надзорног одбора недавно и рекли су ми да је све у реду. Ако они (Етихад) одлуче да се повуку, Ер Србија ће преживети и биће у много бољем стању него што је то био Јат - рекао је председник Србије.

Њујорк неисплатив

Коментаришући линију Ер Србије из Београда за Њујорк, Вучић је одговорио:

- Можете ли да зарађујете новац на рути за Њујорк? Па, наравно, да не можете. То ћемо моћи тек за годину или две, односно за три до пет година од успостављања линије. Међутим, ова линија је важна због бренда и имиџа компаније.

Упитан да ли Влада тражи новог стратешког партнера за авиокомпанију, Вучић је одговорио:

- Не тражимо никога. Ми имамо партнера. Не покушавамо да се решимо доброг партнера.

Међутим, мало тога је у реду и у Етихаду и у Ер Србији. Компанија из Уједињених Арапских Емирата је после оснивања 2003. покушала да се наметне на тржишту куповином пропалих компанија махом у Европи и умрежавањем саобраћаја преко свог чворишта у Абу Дабију, као конкуренција далеко успешнијем Емирејтсу из Дубаија и Катар ервејзу из Дохе.

Али, велике европске аквизиције су пропале. Ер Берлин је банкротирао и престао да постоји, швајцарски Дарвин ерлајн такође, а Етихад се повукао и из Алиталије, која има огромне губитке и преживљава захваљујући позајмицама италијанске владе, а ни то не може још дуго. Имају још инвестиције у Ер Сејшелима, Вирџин Аустралији и индијском Џет ервејзу, али је Европа била главна инвестиција Етихада у покушају да се пробије на најбогатије тржиште.

Уштеде на све стране

Етихад и сам битно мења пословање. После изласка из Алиталије, Дарвина и Ер Берлина, наложене су значајне уштеде, од приземљивања дела флоте, снижавање квалитета дела услуга у авиону и приземљивања дела флоте, као и гашење линија према Хо Ши Мину, Единбургу, Ентебеу и Перту.

Читав концепт је од старта био проблематичан. Етихад је напустио Џејмс Хоган, који је план и осмислио, а и с чела Ер Србије је отишао Дане Кондић кога је управо Хоган довео. Ер Србија формално остварује добит, али је то поприлична математичка игра јер у профит од неколико милиона евра урачунавају и државну помоћ, директну и индиректну, која се мери у десетинама милиона евра, о чему је недавно известила и екипа Инсајдера у опсежном истраживању емитованом на телевизији Н1.

И сам Етихад је 2016. годину завршио у минусу од две милијарде долара и наложено је детаљно претресање рада компаније. Од свих аквизиција у Европи актуелна је још само Ер Србија, посао који је склопљен умногоме захваљујући личном пријатељству шеика Мохамеда бин Заједа и председника Александра Вучића. Да ли ће пријатељство бити јаче од економске рачунице, показаће се врло брзо, у јулу или најкасније крајем године.

Прочитајте ОВДЕ шта све морате да знате ако планирате пут на море?

Извор: Вести

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

Бонус видео

Инсајдер: Српско-арапска посла.

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА