Најновије

ПЕНТАГОН ЖЕЛИ ДА БЛОКИРА РУСКИ СЕВЕРНИ МОРСКИ ПУТ! Путин то неће допустити, свет стрепи, Москва и САД на ивици...

И велики број европских компанија из Швајцарске, Немачке и Француске одбија да превози робу Северним морским путем, а то приписују бризи за животну средину, забринутости због топљења леда и очувању биодиверзитета, иако, заправо, раде на обуздавању Русије у арктичкој зони.

Владимир Путин (Фото: kremlin. ru)

Москва сматра да је посреди политичка одлука, а заменик руског министра саобраћаја Јуриј Цветков каже да је одбијање превоза кроз Арктик и избегавање Северног морског пута начин да се ограничи развој Русије у арктичкој зони.

Он је подсетио да је Русија светски лидер на Арктику, јер нико нема такву флоту ледоломаца, укључујући и нуклеарне, а и генерално нико не развија Север у толикој мери, па је самим тим коришћење овог пута најлогичније и најекономичније.

Северни морски пут је главна арктичка бродска магистрала и транспортна артерија Русије. То је најкраћа рута која спаја Европу и Азију, па самим тим, објашњавају експерти, бродови троше мање горива, што значи и мање штете за животну средину.

Северни морски пут је нека врста „морског Пута свиле". Овде Русија има веома озбиљан геополитички положај, јер скоро цео тај пут пролази или кроз руске територијалне воде или је у искључивој економској зони - оцењује руски експерт Вјачеслав Белобжецки.

Заменик директора Института за географију РАН Аркадиј Тишков напомиње да се Северни морски пут још не користи интензивно, већ да служи више за унутрашњи превоз. За Русију је користан зато што обезбеђује регионални транспорт, посебно у азијском делу.

- Многи желе да ограниче Русију у праву на ове воде дуж Северног морског пута. У овој ситуацији, то је питање политичке воље и одлуке. С друге стране, земље Европе и Америке које би желеле да користе Северни морски пут немају бродове те класе и још нису створиле довољно пловила која би могла да несметано плове дуж ове руте - каже Тишков.

Експерти оцењују да би ова рута могла да преузме примат у односу на Суецки канал, чим буде реализована сва неопходна инфраструктура која је потребна за обезбеђивање пловидбе током целе године. Када је реч о гасу, Северни морски пут омогућава да се значајно скрати време, али и умање трошкови приликом транспорта „плавог горива" у компресованом виду, са тренутних 36 на 19 дана, будући да се сада тај транспорт одвија кроз Суецки канал.

Примера ради, пут од Владивостока до Санкт Петербурга Северним морским путем износи 14.000 километара, а преко Суецког канала 23.000.

"Арктичка доктрина"

Пентагон је прошлог месеца представио Конгресу „Арктичку доктрину", која је усмерена на блокирање руског Северног морског пута. Стручњаци су уверени да ће Арктик у наредним годинама постати поприште конфронтације: с једне стране ће бити противници Северног морског пута, на челу са Вашингтоном, а са друге Русија и њени партнери.

На питање да ли постоје шансе да Русија сачува доминацију на Арктику, Тишков одговара потврдно:

Наравно, у својим арктичким водама. Сада на Арктику више нема секторског власништва. Сада се користе концепти - зона економских интереса, територијалне воде, историјске воде и арктички шелф - истиче Тишков и додаје:

- Русија ће 2021. године постати председавајући Арктичког савета. Сада се формирају најважнија питања која ће бити приоритет током председавања. Али, мора се схватити да је Арктик јединствен организам и сви га морамо заједно истраживати и проучавати. Главни циљ је миран суживот и сарадња, а не постављање блокада и санкција једни другима - закључује он.

Прочитајте ОВДЕ   шта тврди најбогатији човек на свету.

Извор: rs. sputniknews. com

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА