Најновије

КОМШИЈЕ ПРЕПЛАШЕНЕ: Наша војска биће звер! Ево шта нам стиже, а мало ко то има у Европи!

Х145М у српским бојама један је од два "ХФорса" демонстратора у Ербасовом коралу на највећој светској ваздухопловној изложби. Изложена летелица је и даље Д-ХМББ (до званичне примопоредаје која ће бити након Партнера, сви хеликоптери су формално и даље Ербасови) с тим да јој је за дане изложбе привремена регистрација данас ипак уклоњена. У питању је војни евиденцијски број „14505".

Хеликоптер Х145М (Фото: јутјуб)

Наставак испоруке Х145М за Србију десиће се већ за четири недеље. Прва два примерка за Хеликоптерску јединицу МУП-а Србије стижу у Србију између 8. и 10. јула. На хелиодром "Тесле" први ће слетети ЈУ-АЈС (YU-ICE) и ЈУ-МЕД (YU-MED). Очекује се да скоро целокупна цивилна и војна флота Србији буде испоручена Србији до краја ове године. Испорука је требало да започне неколико месеци раније али српска страна није била кривац кашњењу.

Такође се сазнаје да је процедура разраде већ потписаног уговора за куповину полицијских средње транспортних хеликоптера Х215 у току. Оквирно, обуке МУП-ових летача и техничара започињу половином октобра 2021. године. Пријем прве Супер Пуме требало би по динамици која је тренутно актуеална да се догоди најкасније у фебруару 2022., друга и трећа очекују се у априлу исте године.

Домаћа стручна и шира јавност први пут ће имати прилику да „14501" види током Партнера, већ првог дана манифестације 25. јуна, када у Београд долази и директор Ербас Хеликоптерса Бруно Еван. Том приликом биће уручен и сертификат ремонтном заводу „Мома Станојловић" који ће формално бити одобрен од стране Ербаса за ремонт хеликоптера Газела (сад званично јелте). Ербасова продајно-политичка дипломатија се ту није зауставила, и како смо већ јавили, планирано је да у среду на Бурже дође и премијерка Ана Брнабић, која ће обићи и Х145М у српским бојама.

Хронологија и детаљи наручене опреме хеликоптера

Уговор за набавку девет хеликоптера Х145М од којих шест за Војску Србије и три за Министарство унутрашњих послова Србија је, преко Југоимпорт СДПР-а, са Ербасом потписала децембра 2016. године. Наша земља је тако постала трећа муштерија војних верзија хеликоптера Х145и то у најновијој варијанти Х145М а истовремено и прва држава која ће користити хеликоптере са оружаним системом ХФорце Нивоа 1 и то, како смо накнадно сазнали, наоружањем домаће производње. Сви хеликоптери намењени за РВ и ПВО имаће инсталације за касније могуће надоградње на вођене пакете ХФорце комплета. МУП-ови примерци немају те инсталације.

Ербас је од почетка ову продају посматрао стратешки придодавши јој својеврсни „засладивац" у форми шире индустријске сарадње, односно коначне „легализације" ремонта Газела, евентуално и за трећа лица. Министарство одбране је прилику озбиљно схватило, није било кашњења са наше стране, у међувремену је извршена и интеграција нашег наоружања. Ербасу се стратешки приступ накнадно исплатио продајом Супер Пума МУП-у. 

Хеликоптерска јединица тако комплетно прелази на Ербас након продаје Белова и коначне нерентабилности задржавања Газела која ће кад тад доћи на дневни ред. Европском конзорцијуму онда остају продајне активности фоксиране на Ер Србију и њихове могуће А320/319нео куповине или аранжмане изнајмљивања. Ту је много адекватнији А220 али и једини транспортни авион РВ и ПВО који би требало да је оперативан можда може бити замењен са Ц-295. Све у свему, продајне активности Ербаса далеко су од краја.

Према првој верзији наруџбине РВ и ПВО добило би 6 а МУП 3 хеликоптера. Априла 2018. године званицно је саопштено да ће МУП ипак добити 4Х145М а крајем јула исте године поново је наговештено да би Војска Србије могла добити само 5 хеликоптера док би шести припао Хеликоптерској јединици полиције која ће своје Х145М користити за различите мисије, између осталог и за специјалне снаге (Жандармерију, САЈ и подршку војсци по потреби). 

Дефинитивна потврда да ће однос броја хеликоптера бити 5 за војску и 4 за полицију добијена је од председника Србије Александра Вучића након вежбе ''Век победника 1918-2018''. Прва фотографија српског Х145М објављена је 7. септембра 2018.

Примопредаја првог војног Х145М извршена је 22. новембра 2018. На тој церемонији приказан је примерак са војним евиденцијским бројем 14501 (фабрицки број 20231) који је намењен за борбено трагање и спасавање а био је опремљен електрооптичким и инфрацрвеним системом ФЛИР Стар Сафире 380ХДц, фаром за трагање ТРАККА Системс ТраккаБеам А800, дизалицом Гоодрих Модел 44301, фиксним конзолама за технику искрцавања људи фаст-ропе, ВСПС (Wire Strike Protection System) "маказама" за сечење напонских и других каблова. Ову летелицу видећете на Партнеру и она је једина која од војних примерака тренутно има планиран електро-оптички и инфрацрвени систем.

Своја прва два Х145М Министарство унутрашњих послова званицно је добило 20. децембра 2018. када је у Немачкој извршена примопредаја хеликоптера са регистрацијом ЈУ-АЈС (YU-ICE) (маскирни примерак, са привременом немачком регистрацијом Д-ХАДР) који је намењен за евентуалне борбене намене и како Танго 6 сазнаје главни корисници биће Жандармерија и САЈ а биће наоружан са два ПКТ митраљеза који ће бити постављени на бочна врата. Реч је о Заставиним М84 7,62 који се могу поставити на носаче са обе стране. Имаће 6 склопивих седишта позади.

Други хеликоптер који је тада предат српском МУП-у био је JУ-МЕД (привремена немачка регистрација Д-ХАД0) намењеног за медицински транспорт. У питању није ХЕМС способност.Он ће бити задужен за превоз пацијената којима је већ претходно стабилизовано стање. Од медицинске опреме имаће два или три савијајућа носила у зависности од изабране конфигурације, место за два или три медицинска техничара, ЕКГ апарат, портабл кисеоник и дефиблиратор.

У периоду од краја новембра 2018. до почетка априла ове године објављене су фотографије свих српских војних Х145М. Најзанимљиви је свакако хеликоптер са евиденицiјксим бројем 14502 (фабрички број 20236) једини војни примерак са метео-радаром Хонеywелл РДР 2000 који има уграђену и дизалицу Гоодрицх Модел 44301 а користиће се за трагање и спасавање. За разлику од војних, сви МУП-ови Ербас хеликоптери имаће метео радар фирме Телепхоницс, модел РДР-1600. 

Разлог за ово лежи у физичкој позицији радара који се на цивилној верзији налази на носу док војна верзија (односно оне војне верзије које ће бити чисто борбене) на тој позицији мора имати сензоре Хенсолдт АМПС система за активну самозаштиту.

 

Српско оружје требало би у неком тренутку да буде и званично уврштено у продајни портфолио Ербаса.

Преостала три хеликоптера који ће бити „чистокрвни борци" имају привремене немачке регистрације Д-ХАДЗ (вероватно 14503), Д-ХМББ (вероватно 14504). Они ће поред АМПС система имати домаће развијено невођено наоружање и како сазнајемо, наша војска тренутно не разматра куповину електро-оптичког система. 

Циљање невођеног наоуружања биће могуће са ХМСД кацигом, али ће одређивање даљине и других параметара (уз помоћ ласерског даљинометра) бити сигурно потребно у перспективи. Тако да је РВ и ПВО и даље потенцијална муштерија за “Вескамове” МX-15 или МX-15Д (Д - „Десигнатор" верзија) системе. Систем испод носа хеликоптера „14505" на Буржеу је Вескамов МX-15. 

Интегрисање и испитивање домаћег наоружања, контејнера са митраљезом калибра 12,7 мм и седмоцевних саћастих лансера Л80-07 руских невођених ракетних зрна С-8 калибра 80 мм. За сада је произвођач Х145М вршио испитивања опција ХФорс система са наоружањем које је укључивало митраљезе, топове, невођена ракетна зрна и вођена ракета зрна. Ниво 3 систем ХФорс подразумеваће интеграцију савремених вођених ракета ваздух-земља и ваздух-ваздух.

Јединица која ће користити војне Х145М биће 119. мешовита хеликоптерска ескадрила "Змајеви", 98 ваздухопловне бригаде на аеродрому ''Наредник пилот Михајло Петровић'' у Нишу. Њени пилоти и припадници ваздухопловноотехничке службе су у неколико група кренули на обуку још у септембру прошле године. Хеликоптери ће бити смештени у новом хангару који је скоро идентичан новом хангару на Батајници а његова изградња је при крају.

До данас смо видели фотографије три од четири хеликоптера намењених Хеликоптерској јединици МУП-а, једино још није објављена фотографија хеликоптера регистрације ЈУ-МУП. Осим већ споменутог маскирног ЈУ-АЈС и медицинског ЈУ-МЕД ту је и примерак за трагање и спасавање ЈУ-САР (привремена немачка регистрација Д-ХЦБВ) који ће имати дизалицу Годрих Модел 44301, електрооптички и инфрацрвени систем ФЛИР Стар Сафире 380ХДц и фар за трагање ТРАККА Сyстемс ТраккаБеам А800. Полиција за сада добија само један ФЛИР који може пребацивати са хеликоптера на хеликоптер будући да ће као и у случају војног „14501", моћи да га лако инсталира и деинсталира са једне од скија.

Х145М ЈУ-МУП имаће само дизалицу и једини неће имати специфичну улогу. Војни Х145М имаће инсталацију за употребу куке ради превоза спољног подвешеног терета. Занимљиво је да српски полицијски хеликоптери имају скоро потпуно идентичну шему фарбања попут оне на немачким полицијским Х145, осим наравно маскирног ЈУ-АЈС који има шему скоро идентичну српским војним Х145М али је браон боја мало тамнија. Такође је интересантно да ће неке од МУП-ових летелица имати затамљена стакла путничке кабине.
 

Руски падобранци стигли у Србију са новим пушкама, прочитајте више о томе ОВДЕ.

Извор: Tangosix. rs

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА