Најновије

ЈОШ ЈЕДАН ВУЧИЋЕВ ПЛАН ПРОПАО: Немачки гигант неће у Србију

Тренутно се не планира изградња производних погона „Фолксвагена” у Србији, рекао је јуче за „Политику” Робин Ашхоф, директор за комуникације у „Фолксвагену” поводом спекулација у домаћим медијима да се са овим немачким произвођачем разговара о отварању фабрике у нашој земљи.

Александар Вучић (Фото: Јутјуб)

Српски званичници тренутно преговарају са два произвођача аутомобила да код нас отпочну производњу, што је у јавности поново вратило у игру „Фолксваген” са којим је пре пандемије било речи о евентуалном отварању фабрике негде у Шумадији. Избор је ипак пао на Турску због величине тржишта, од које је немачки гигант убрзо одустао и одлучио се за производњу електричних аутомобиле у Кини.

Председник Србије Александар Вучић овог пута није открио имена, већ је само навео да се сада разговара са једним светским и једним европским произвођачем.

– Учинићу све да их добијемо – један је светски, а други европски. Један ће одлуку донети крајем јула. Тресем се од страха због те одлуке, зато што ће то бити спас за Србију – казао је Вучић.

Домаћа јавност је у тим његовим речима препознала „Фолксваген” као потенцијалног улагача. Најпре, зато што је ова компанија већ тражила погодну локацију за производњу, а потом зато што је упркос пандемији и украјинској кризи остварио добре пословне  резултате. Немачки гигант је у прва три месеца ове године имао добит од милијарду евра. Иако концерн није продао више аутомобила, од јануара до марта испоручио је око пола милиона возила мање него 2021. у исто време, порасла је потражња за електричним аутомобилима, којих је у првом кварталу продато око 99.000 комада.

„Фолксваген” је 2019. био у потрази за новом локацијом за фабрику у којој би производио „пасат”, „супер б” и „шкоду”. За инвестицију од 1,3 милијарде евра борило се више земаља региона: Србија, Румунија, Бугарска и Северна Македонија, али је избор пао на Турску. Почетком јула 2020. из немачког гиганта је саопштено да одустају од те инвестиције због пада тражње за новим аутомобилима узрокованог пандемијом вируса корона,

Међутим, три месеца пошто су објавили да одустају од изградње фабрике у Турској, у којој би производили 300.000 класичних возила, представници „Фолксвагена” су најавили да ће у Кини, заједно са три тамошње компаније, до 2024. инвестирати 15 милијарди евра у производњу електричних аутомобила. Новим улагањем, чија је реализација одмах почела, постали су такмац америчком произвођачу „Тесли”, који у Шангају производи електрична возила. „Фолксваген” такође има фабрику у Шангају, коју води у партнерству са кинеским државним произвођачем аутомобила „Саиком”, али је тренутно због епидемиолошке ситуације она затворена. Овај немачки произвођач има фабрику у Чангчуну у Кини, која је такође била затворена, али сада поново ради.

Љубодраг Савић, професор Економског факултета, каже да је било мало вероватно да у овом тренутку „Фолксваген” у Србији покрене производњу аутомобила, напомињући да не зна са ким је председник Србије разговарао и каквим информацијама он располаже.

– Узимајући у обзир са каквим проблемима се суочава аутомобилска индустрија у Немачкој, нисам сигуран да неко тренутно размишља да негде дислоцира фабрику. Наравно, можда се мисли о скраћењу ланаца снабдевања и у том случају би код нас могли да производе неке компоненте, али да овде склапају возила мале су шансе. Бродски превоз ће бити све скупљи, па оно што добију у Кини због јефтине радне снаге можда би могли да изгубе на превозу. И то може да буде разлог због чега нека фабрика одлучи да дође у Србију. Уопште не очекујем да добијемо фабрику типа „Фијат”, да овде скалпа аутомобиле – сматра Савић. Наглашава да ми ипак немамо информације које има председник Србије, па и не може да искључи могућност да овде буде покренута производња возила.

Наводи и да треба имати у виду да је комплетна ауто-индустрија у Европи и свету у проблему. Недостају им полупроводници већ дуже време, а на то се појавила и украјинска криза па је дошло до несташице или поскупљења сировина.

Русија се сврстава међу водеће светске произвођаче алуминијума, бакра, паладијума и никла, који се користе у аутомобилској индустрији. Украјина такође производи племенити гас неон који се употребљава за производњу чипова, а главна компонента у ауто-индустрији која долази из ове земље су кабловски снопови. Тако да је после короне, украјинска криза задала још један снажан ударац европској индустрији возила.

Шта је Вучић рекао за увођење санкција Русији, прочитајте ОВДЕ.

Извор: Политика

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА