Најновије

Шта тачно подразумева ванредно стање у Србији? Ово су све мере!

Председник Србије Александар Вучић саопштио је вечерас да је у Србији уведено ванредно стање због епидемије корона вирусом, која као природна појава већих размера може да угрози безбедност, живот и здравље већег броја људи.

Влада Србије (Фото: predsednik.rs)

Одлука о увођења ванредног стања на територији целе земље ступа на снагу одмах.

То значи да је потребно пратити све инструкције и понашати се у складу са упутствима које ће нам током дана давати државни органи и службе.
У овом тренутку готово је извесно да ће јавни живот бити готово паралисан: затварају се школе и вртићи, као и факултети. Такође биће промена радног времена кафића и ресторана, биће затворене све установе културе, постоји могућност и да ће се ограничавати и смањивати кретање, увести правила која се тичу обављања свакодневних активности грађана и правила понашања надлежних органа и служби.

Како је саопштио државни врх, продавнице ће радити.

Премијер Србије Ана Брнабић сутра ће детаљно причати о усвојеној одлуци и објаснити како ће тачно утицати на животе грађане.

Заштита живота људи на првом месту

Према Закону о смањењу ризика од катастрофа и управљању ванредним ситуацијама заштита и спасавање људских живота има приоритет у односу на све друге заштитне и спасилачке активности.

Јединице локалне самоуправе имају примарну улогу у управљању ризиком од катастрофа и ту улогу подржавају све надлежне државне и покрајинске институције.

У заштити и спасавању прво се користе снаге и средства са територије јединице локалне самоуправе, а када те снаге и средства нису довољне, надлежни орган обезбеђује употребу других снага и средстава са територије Републике Србије, укључујући полицију и Војску Србије када је то потребно.

Одступање од људских и мањинских права

Ванредна ситуација подразумева и могуће мере одступања од људских и мањинских права, најдуже до 90 дана, али се те мере могу обновити по истеку овог периода.

Члан 202 Устава Србије прописује да по проглашењу ванредног или ратног стања, дозвољена су одступања од људских и мањинских права зајемчених Уставом, и то само у обиму у којем је то неопходно.

Мере одступања не смеју да доведу до разликовања на основу расе, пола, језика, вероисповести, националне припадности или друштвеног порекла.

Мере одступања ни у ком случају, по Уставу, нису дозвољене у погледу зајемчених права као што су: људско достојанство, слободан развој личности, физички и психички интегритет, забрана држања у ропству, човечно поступање с уважавањем достојанства личности, право на суд, право да нико не може бити кажњен за дело које није превиђено законом, слобода мисли, савести, уверења и вероисповести...

Законом је прописано начело равноправности и заштите људских права.

Акценат је стављен пре свега о остваривању принципа равноправности полова и нарочито се води рачуна да ниједна одлука, мера или радња не подстиче или доводи до неповољнијег положаја жена и њихово равноправно учествовање у систему смањења ризика од катастрофа и управљању ванредним ситуацијама.

Надлежни органи и други субјекти укључени у спровођење мера и активности управљања ризиком од катастрофа дужни су да доследно воде рачуна о заштити људских права, родној равноправности и посебно о заштити сиромашних, старих, деце, особа са инвалидитетом, избеглих и расељених лица, као и других рањивих група становништва.

Мере и активности на смањењу ризика од катастрофа морају бити приступачне и односити се и на особе са инвалидитетом, децу, старе и друга лица која су посебно изложена ризику.

Казне за грађане ако се оглуше о правила

За различите ситуације, Закон о смањењу ризика од катастрофа и управљању ванредним ситуацијама предвиђа новчане казне у износу од 50.000 до 100.000 динара. У питању су различити прекрашји који обухватају недозвољено понашање у свим могућим ванредним ситуацијама.

1) у зонама непосредног ризика спроводи активности које изазивају нове или увећавају постојеће факторе ризика и активности поводом којих се људи и материјална и културна добра могу изложити тешким последицама без претходно прибављене дозволе Министарства (члан 23. став 2);

2) не стави на располагање залихе воде, хране, енергената, одеће, обуће, грађевинских и других производа и другог материјала неопходног за извршавање задатака заштите и спасавања (члан 32. став 3);

3) на непокретностима не омогући спровођење радова за заштиту и спасавање, по наредби надлежног штаба (члан 32. став 4);

4) не прихвати распоред у јединице цивилне заштите и не одазове се у случају мобилизације тих јединица (члан 36. став 5. тачка 2));

5) се не одазове позиву надлежног штаба за ванредне ситуације ради учешћа у акцијама заштите и спасавања (члан 36. став 5. тачка 3));

6) не спроводи прописане и наређене мере заштите и спасавања (члан 36. став 5. тачка 5));

7) не омогући извођење неопходних радова за заштиту и спасавање на својим непокретностима (члан 37. став 1);

8) не даје на коришћење непокретне ствари, возила, машине, опрему, материјално-техничка и друга материјална средства (члан 37. став 1);

9) се не одазове на обуку у својству члана штаба за ванредне ситуације (члан 43. став 2);

10) не поступи по налогу руководиоца акције заштите и спасавања (члан 52);

11) не држи у исправном стању потребна средства за личну и узајамну заштиту (члан 55. став 3);

12) не поступи у складу са наредбом о евакуацији (члан 59. став 3);

13) приликом коришћења склоништа за мирнодопске потребе, врши адаптације или реконструкције које могу нарушити техничке и хигијенске услове и функционалну употребљивост склоништа (члан 61. став 8);

14) не прими на привремени смештај грађане, када то нареди надлежни штаб за ванредне ситуације (члан 62. став 4);

15) о откривеном ЕОР не обавести најближу полицијску станицу или оперативни центар 112, не обележи видљивим знаком место где се налазе ЕОР или не обезбеди место где се налазе ЕОР док не дођу овлашћена лица (члан 74. став 2);

16) не поступе у складу са упутствима повереника, односно заменика повереника (члан 78. став 6);

17) ненаменски користи додељену униформу или исту не врати у року од 30 дана, на захтев Министарства, односно надлежног органа јединице локалне самоуправе (члан 86. став 2);

18) се не одазове на позив надлежног органа за обуку (члан 89. став 3);

19) се не одазове на позив надлежног органа за учешће у акцијама заштите и спасавања (члан 89. став 4);

20) се не јави на одређено место и у одређено време и не учествује у акцијама заштите и спасавања (члан 89. став 5);

21) не омогући инсталирање сирена и других одговарајућих уређаја и средстава система осматрања, обавештавања и узбуњивања (члан 100. став 1);

22) не омогући приступ за одржавање сирена и других одговарајућих уређаја и средстава система осматрања, обавештавања и узбуњивања, уз уважавање мера заштите људи и животне средине (члан 100. став 1);

23) не спроведе мере које су наложене у поступку инспекцијског надзора (члан 112. став 1).

Председник прогласио ванредно стање! Више о томе ОВДЕ.

Извор: Телеграф

Бонус видео

Молимо Вас да донацијом подржите рад
портала "Правда" као и ТВ продукцију.

Донације можете уплатити путем следећих линкова:

ПАЖЊА:
Системом за коментарисање управља компанија Disqas. Ставови изнесени у коментарима нису ставови портала Правда.

Колумне

Најновије вести - Ратни извештаји

VREMENSKA prognoza

Најновије вести - ПРАВДА