СИ ЂИПИНГОВА ИДЕЈА ОСТВАРЕНА: Основана српско-кинеска лабораторија

У установи смештеној у Шангају наши и тамошњи научници испитиваће антиканцерогене, антидијабетске, антиоксидативне, антимикробне активности ради добијања нових ефикасних лекова, који неће штетно деловати на људске ћелије.

Лабораторија (Фото: РИА Новости)

Недавно формирана српско-кинеска лабораторија „Један појас, један пут”, у којој ће наши и њихови научници, између осталог, производити нове лекове, у ствари је реализација идеје Си Ђинпинга, председника Кине, открива за „Политику” др Мирјана Михаиловић, директорка Института за биолошка истраживања „Синиша Станковић”. То је, истиче, прва заједничка лабораторија овог типа формирана на Балкану, док је према предлогу кинеског лидера отворено 50 таквих научних установа у свету.

Заједничким знањем, искуствима, разменом истраживача Шангајског института „Материја медика” и института од националног значаја за Републику Србију, којим руководи Михаиловићева, доћи ће, како најављује, до нових открића која ће бити од значаја за нашу земљу. Истраживачи из Србије имаће прилику да заједно с колегама са Шангајског института, који припада Кинеској академији наука, аплицирају за међународне пројекте, пре свега у Кини. Али и да, на основу тих пројеката, одлазе на усавршавање у најпрестижније институте овога типа, с огромним искуством и традицијом.

– Предмет истраживања кинеско-српске заједничке лабораторије биће изолација и карактеризација биолошки активних једињења из лековитих биљака, гљива и микроорганизама. Затим њихово структурно мењање, испитивање различитих биолошких активности природних производа, као и успостављање модерних технологија и стандарда за екстракцију и анализу биолошки активних једињења. И све то ћемо радити ради развоја нових лекова који ће бити кандидати за третман различитих болести. Испитиваће се антиканцерогена, антидијабетска, антиоксидативна, антимикробна активност са циљем добијања нових ефикасних лекова, који неће имати штетно дејство на биљне, анималне и хумане ћелије – наглашава др Мирјана Михаиловић.

Пренос нових технологија у истраживању досад неоткривених лекова и природних продуката допринеће, сматра она, јачању српске науке, али и привреде кроз конкурентност, изврсност и иновативност. Лабораторија ће бити смештена у Кини на Шангајском институту „Материја медика”. Тренутно се читав пројекат налази у другој фази, када се детаљније припрема план рада. Првенствено ће у њен рад бити укључени млади научници с Института „Синиша Станковић”, а проширењем и учвршћењем кооперације очекује се и ангажовање истраживача с других институција, најављује директорка Михаиловић.

– Идеја је да наши научници, заједно с кинеским колегама, раде на проналасцима и тако донесу нове технологије и знање у Србију. Међутим, постоје многе научне дисциплине у којима ми можемо помоћи кинеским партнерима и заједничким радом довести до нових научних открића. Ту првенствено мислим на наша искуства у гајењу биљака, пре свега „ин витро” узгој лековитог биља, биолошку активност природних продуката, микологију... Број радника није дефинисан у овој фази, али је капацитет лабораторије велики. Планирано је да наши научници одлазе на усавршавање чим епидемијска ситуација дозволи – најављује Михаиловићева.

Заједничка лабораторија функционисаће на размени материјала, искустава, знања, научника, али и студената. Планира се пренос у Београд комплетне технологије и истраживачке климе коју поседује институт у Шангају који, према речима директорке, спада у најразвијеније установе у овој области у свету. То доказује и чињеницом да Институт „Материја медика” поседује најбројнију и најсавременију библиотеку природних једињења, којих је више од милион. Стога је циљ да се, кроз заједничку лабораторију, оформи слична збирка биолошки активних природних једињења у Србији, конкретно у Институту „Синиша Станковић”.

Један од наредних корака биће и оснивање научноистраживачког центра за одрживо управљање биоресурсима и природним продуктима, који ће функционисати као део Института „Синиша Станковић”, уз подршку Шангајског института и Кинеске академије наука.

– Сарадња је изузетно значајна за наш институт, а мислимо и за науку у Србији у региону. Замишљено је да се у оба правца обавља размена знања и искустава. Иницијално, заједнички рад ће се заснивати на мобилности истраживача и одласцима наших сарадника на дужа и краћа усавршавања у Кину, што ће им обезбедити прикупљање потребних знања која ће бити примењена код нас. Два института су и до сада имала дугогодишњу сарадњу која је обухватала заједничко проналажење природних екстраката, при чему се део истраживања обављао код нас на институту у Београду. Тренутно се код нас реализује и билатерални пројекат с НР Кином, подржан Споразумом о научнотехнолошкој сарадњи две државе, назван „Потрага за новим изворима биолошки активних једињења: Студија на речном сунђеру Ephydatia fluviatilis из Србије, 2021–2023”. Активности овог пројекта се, такође, потпуно уклапају у рад новоосноване лабораторије – појашњава Михаиловићева.

Како Пољска бежи из ЕУ, прочитајте ОВДЕ.

Извор: Политика