Pročitajte još: Putin “trn u oku“ ruskih oligarhaMožda je i to stvar koja je mogla da bude rešena ranije, čime bi država, ili Vlada, pokazala da je iscrpla razne druge mogućnosti da uštedi pre nego što je počela da steže građanima kaiš. Ali, ne – prvo penzije i plate, pa tek onda smanjivanje subvencija javnim preduzećima i velikim zemljoposednicima, racionalizacija broja zaposlenih u državnoj upravi i ostale mere koje bi trebalo da koliko-toliko uravnoteže državnu kasu. A pre nekoliko dana stručnjak Svetske banke Duško Vasiljević rekao je Tanjugu da velika preduzeća, poput EPS-a, Železnica ili Telekoma Srbija, i slične firme postaju ogroman problem za budžet.„Kada pogledate broj zaposlenih i fiksna sredstva kojima te firme raspolažu, to je više nego u bilo kojoj drugoj uporedivoj zemlji”, rekao je Vasiljević. Ilustrujući problem, on je ukazao da su izdvajanja države iz budžeta za garancije javnim preduzećima u poslednjih četiri–pet godina porasla više od pet puta (sa oko 70 miliona evra godišnje do u ovoj godini projektovanih blizu 400 miliona evra godišnje), dok, prema njegovim rečima, rastu državni izdaci i po osnovu subvencija (Železnice Srbije, sa nekih 130–140 miliona evra godišnje, najveći su korisnik subvencija). Sličan je primer koji je u tekstu za „Politiku” prošlog meseca navela ekonomista Danica Popović, postavljajući pitanje: Ako je došlo strašno doba, ako će i penzije da smanjuju, zašto najpre ne ukinu službene automobile? Ili: Ako već otkidaju narodu od usta, zašto ne otkinu prvo sebi? Sigurno nije slučajno pomenula automobile, navodeći pritom da se prodajom svih službenih automobila neće uštedeti ni delić potrebne sume novca, ali da je logika državnika „da ne dopusti da namete plaćaju građani, a da čuva funkcionerski vozni park kao zenicu oka svog”. Sam premijer Vučić je više puta govorio o arčenju voznog parka i neopravdanoj potrošnji goriva. Na Glavnom odboru svoje partije u aprilu, uoči formiranja vlade, naveo je, između ostalog, da će pola službenih automobila biti u garaži ili prodato. „Svi hoće da se voze službenim automobilima, umesto svojim, a mi samo na njihovo održavanje trošimo 50 miliona evra i to zato što to održavanje ide preko nekih firmi uz razne kombinacije. Nema više kombinacija i baš me briga ko će da bude ljut. Koliko vas je uzelo dnevnicu za put u Leposavić? Svi su uzeli. Više nećete da uzimate dnevnice za Leposavić, koji je u Srbiji, pa ćete tamo da idete za džabe. Ali, neće biti ni dnevnica za inostranstvo. Sit sam raznih okruglih stolova i seminara na koje se odlazi u inostranstvo i troše pare, a da Srbija od toga nema nikakve koristi. Ko bude išao ima da podnese izveštaj i da kaže šta je korisno za Srbiju otud doneo. Nema koristi za državu, nema ni putovanja. Nismo uspeli ni da izguramo ukidanje rotacionih svetala, zato što svako može da ih nabavi na pijaci i postavi, ali sad ćemo to uraditi”, rekao je tada Vučić. Onda je u avgustu, na TV B92, rekao da je cilj autobuskih odlazaka Vlade u gradove u Srbiji i da uspostavi komunikaciju s ljudima, da zvaničnici „vide kako je običnom narodu”, ali i da se nešto uštedi. „Uštedi se koja hiljada evra, neka plata i penzija. Za Niš smo uštedeli pet hiljada evra, to je mala stvar i ljudi pokušavaju da nas ismeju, ali to je pitanje odnosa. Mi smo imali 4.727 vozila, a sklonjeno je 2.029 i time se samo na gorivu uštedi 600.000 evra. Kada bi se tako ponašali vojska, policija, veliki potrošači, ušteda bi bila 23–24 miliona evra”, istakao je Vučić. Anketa „Politike” u ministarstvima i nekim agencijama i javnim preduzećima pokazuje dase svuda nešto uštedelo u poslednjim mesecima ili u odnosu na prošlu godinu. Svi odreda, čini se, poslušali su premijera i smanjili broj automobila, a samim tim i potrošnju goriva, u rasponu od 20 do 30 i više procenata. Doduše, na tako nešto ih obavezuje i uredba o načinu korišćenja službenih automobila iz maja ove godine. MUP je, čak, smanjio potrošnju benzina za 1,3 miliona litara, a najavljuje da će na račun odlazaka i dolazaka s posla uštedeti dodatnih 180 miliona dinara. Štedeli su i na službenim putovanjima, ručkovima i mobilnim telefonima, javnim nabavkama. Rebalansom budžeta predviđena je ušteda na robama i uslugama od 20 miliona evra. I to nije sve. Štednja tek predstoji, budžetom za 2015. godinu. Ali, da li je sve ovo moglo i ranije? Biljana Baković Marijana Avakumović Izvor: Politika
PETAR DAVIDOV: Ukrajina, zdrava mučnina i nagon za povraćanjem kao preduslov za ozdravljenje
Proganjanje Ukrajinske Pravoslavne Crkve izaziva proteste i kod samih Ukrajinaca, i u tome l...