Pročitajte još:Posledice kontraproduktivnih mera ne trpe samo sankcionisane zemlje. Države u njihovom okruženju postaju kolateralna šteta jer indirektno snose posledice kažnjavanja svojih suseda i trgovinskih partnera. Kada su 1992. uvedene sankcije SR Jugoslaviji, zatvoreni su mnogi železnički i drumski koridori za transport robe, što se odrazilo na okolne zemlje, u kojima je kao posledica poskupljenja transporta došlo do skoka cena. Istoriju sankcionisanja obeležavaju mnogobrojni neuspesi. Tako je bilo još u vreme Lige naroda, kada 1935. Italija ni pod sankcijama preteče UN nije pristala na povlačenje iz Etiopije. Unilateralne sankcije su još neuspešnije. Embargo na izvoz žitarica koji su SAD uvele Sovjetskom Savezu 1980. nije doveo do povlačenja Sovjeta iz Avganistana, kao što ni američke sankcije Kubi nisu dovele do promene vlasti u Havani. Neretko sankcije koje uvodi jedna zemlja mogu imati efekat bumeranga. Embargo na izvoz žitarica je tako više štete naneo američkim farmerima nego sovjetskim potrošačima. Uvođenje sankcija, makar u novijoj istoriji, pravda se podrškom razvoju demokratije u sankcionisanoj zemlji. To ipak pre zvuči kao prazna parola, budući da između sankcija i demokratije nema direktne veze. Pojedine studije, istina, upozoravaju da takozvane demokratske sankcije, koje ciljano deluju samo na oblasti unapređenja demokratskih tekovina, donose neke rezultate. Ekonomske sankcije, kojima se najčešće pribegava, čine upravo suprotno i, štaviše, podstiču vlastodršce da dodatno ograniče ljudska prava i slobode u svojim zemljama. Analiza koja se bavila sankcijama u periodu od 1972. do 2000. pokazala je da sve ekonomske sankcije, bilo kratkoročne bilo dugoročne, znatno smanjuju nivo demokratičnosti u ciljanoj zemlji. Jedna druga statistika pokazuje da je od 116 slučajeva sankcija uvedenih od 1914. do 1990. samo četvrtina dovela do promene politike.
Sankcije: Kazna za narod, vođe pošteđene
Međusobno ih razmenjuju oba zavađena bloka, a čini se da će, kao i u većini slučajeva dosad, ovakve mere doneti više štete nego koristi. U udžbenicima međunarodnih odnosa sankcije se definišu kao politički pritisci koje uglavnom sprovode Ujedinjene nacije i Evropska unija, a ima i unilateralnih oblika, kada za njima posežu pojedinačne zemlje. Povelja UN kaže da Savet bezbednosti od zemalja članica UN može zahtevati da primene „mere koje ne uključuju oružanu silu”, a to su mahom obustave investicija i trgovine sa određenom zemljom, čime se ona isključuje iz globalnog tržišta. Sankcije takođe mogu biti uperene na pojedinačne stavke, kao što su naoružanje i nafta. NJima se mogu obustaviti vazdušni saobraćaj, suspendovati diplomatski odnosi, ograničiti putovanja i zamrznuti računi u inostranim bankama. Česta zamerka na takav paket mera jeste njihov legalitet. Pojedini autori tvrde da sankcije nemaju pravno utemeljenje u međunarodnom pravu. Prema ovoj školi mišljenja, imamo apsurdnu situaciju u kojoj se mere koje bi trebalo da sprovode zakon i same nalaze van zakonskog okvira. Legalitet sankcija nije jedini problem sankcija. Dosadašnja praksa je pokazala da one mnogo više pogađaju obične građane nego njihove vođe. U dodatku dokumentu nazvanom Plan za mir, koji je 1995. napisao nekadašnji generalni sekretar UN Butros Gali, sankcije su opisane kao „trapav instrument” međunarodnog pritiska. „Sankcije otvaraju etičko pitanje legitimnosti pritiska na političke lidere zemalja protiv kojih su uperene sankcije, jer njihovo delovanje najviše patnje nanosi običnim građanima.” Rastegljivost definicije okolnosti pod kojima je opravdano uvođenje sankcija otvara prostor za široku interpretaciju, što neretko vodi u zloupotrebu. Kritičari ukazuju da je uvođenje sankcija uglavnom pristrasno i da zbog zamagljenih odredbi međunarodnog prava presudan uticaj često imaju interesne sfere, pa ovakve mere liče na odmazdu nad neistomišljenicima. Često navođen primer dvostrukih aršina jesu sankcije UN Iraku iz 1990, čiji je cilj bio kažnjavanje iračke invazije na Kuvajt. Neke druge invazije i okupacije nisu, međutim, sankcionisane. Izrael, Maroko, Turska i Indonezija su, na primer, izbegli sankcije kada su izvršili invaziju na susede i okupirali teritorije iako je Savet bezbednosti od njih zatražio povlačenje. U slučaju Ujedinjenih nacija, prostor za upliv različitih sfera uticaja otvara odredba po kojoj sprovođenje sankcija, kada su jednom uvedene, nadgleda komitet Saveta bezbednosti čiji rad nije javan. Na taj način je proces sprovođenja sankcija veoma politizovan i podložan pritiscima stalnih članica SB UN.
Bonus video
Molimo Vas da donacijom podržite rad
portala "Pravda" kao i TV produkciju.
portala "Pravda" kao i TV produkciju.
Donacije možete uplatiti putem sledećih linkova:
PAŽNJA:
Sistemom za komentarisanje upravlja kompanija Disqas. Stavovi izneseni u komentarima nisu stavovi portala Pravda.
Sistemom za komentarisanje upravlja kompanija Disqas. Stavovi izneseni u komentarima nisu stavovi portala Pravda.
Kolumne
Ćeranić: Glavne zapadne ambasade prate svaki Dodikov uzdah, a o zločinu u ime Alaha – preko volje
Problemi sa logikom, ili Kako je Rusija zatvorila benzinsku pumpu
U Kazanju je završen sastanak zemalja-članica BRIKS-a. Neki od rezultata.
VLADIMIR DIMITRIJEVIĆ - BOGOSLUŽBENA REFORMA: Šta je učio patrijarh Pavle ( KNJIGA NA POKLON )
Već decenijama u Pravoslavnoj Crkvi traju pokušaji reforme bogosluženja.
Slobodan Antonić: Etnički neutralna Srbija
Na crnoj listi pesama zabranjenih za emitovanje na radiju i TV, sve do kraja osamdesetih god...