BEOGRAD - Vojsku Srbije potresa novi skandal - iz zvanične istrage o helikopterskoj nesreći, u kojoj je poginulo sedmoro ljudi, volšebno je nestao audio-snimak na kojem se čuje kako načelnika Generalštaba LJubišu Dikovića obaveštavaju o poletanju letelice.
Tako ni u transkriptima razgovora operativnog centra sistema odbrane, koji su razmatrani u istrazi, nema dela koji se tiče kontakta sa Dikovićem. - Diković na sve načine pokušava da sa sebe skine odgovornost za nesreću i svali je na generale Ranka Živaka i Predraga Bandića. Iz zvanične istrage izostavljeni su transkripti razgovora koji dokazuju da je Diković bio obavešten o akciji spasavanja - kaže izvor. Da Diković nastoji da se "opere", potvrđuje i nedavna prvostepena presuda Vojnog disciplinskog suda kojom su kažnjeni samo Živak i Bandić. S druge strane, Diković, njegov zamenik Jovica Draganić i komandant Združene operativne komande Slavoljub Janićijević u slučaju pred tim sudom se uopšte ne pominju iako su učestvovali u operaciji. Izvor tvrdi da prvi čovek VS po svaku cenu pokušava da se izvuče i izbegne odgovornost za tragediju. - To se videlo još kad su u komisiju koja je ispitivala okolnosti pod kojim se desila nesreća postavljeni Jovica Draganić i i Slavoljub Janićijević, koji su bili direktno uključeni u operaciju. Janićijević je bio komandant Združene operativne komande, kojoj je potčinjen Operativni centar sistema odbrane, preko koga je koordinarana akcija spasavanja. Taj centar o svojim aktivnostima izveštava zamenika načelnika Generalštaba Draganića, kao i načelnika Dikovića. To znači da je sa svime bio upoznat sam vrh vojske, pa i Diković. Međutim, njihova odgovornost ne samo što nije ispitivana nego su Draganić i Janićijević čak i istraživali slučaj u kom su bili direktni učesnici, što je van svake pameti - objašnjava sagovornik. Izvor ukazuje i na nelogičnosti Vojnog disciplinskog suda, koji je kaznio samo Bandića i Živaka. - Draganić i Janićijević se nigde i ne spominju iako su oni bili u lancu komandovanja. Ako je kažnjen Živak, koji je komandant vazduhoplovstva, pod čijom ingerencijom je Operativni centar vazduhoplovstva, zašto nije ispitana odgovornost Draganića i Janićijevića, kojima je potčinjen Operativni centar sistema odbrane?! - ističe sagovornik. Kako je rekao, vojni vrh je imao mogućnost da obustavi akciju spasavanja, ali to nije učinio, što znači da je praktično odobrio njeno izvođenje. - Ranije smo imali takve situacije, pa su letovi spasilačkog helikoptera otkazivani bukvalno u poslednji čas ako nisu bili ispunjeni bezbednosni uslovi. U ovom slučaju to nije učinjeno - zaključuje sagovornik upoznat sa dešavanjima u vojnom vrhu. Bivši komandant vazduhoplovstva Sreta Malinović objašnjava da oni koji su u određenoj fazi znali za zadatak ne mogu biti u istrazi, a kamoli da je vode. - Krajnje je neobično to što se nigde ne pominje njihova odgovornost. S obzirom na nivo starešina upletenih u nesreću, istragu je trebalo da preuzme Inspektorat odbrane - navodi Malinović. On smatra da ima elemenata da se preispita i odgovornost generala Dikovića. - Odgovornost nije mogla biti svedena samo na Živaka i Bandića - zaključuje Malinović. Jovica Draganić tvrdi da nije bilo sukoba interesa u istrazi. - Nisam bio deo komandnog lanca, pa nije moglo da bude sukoba interesa - tvrdi on. Janićijević i Diković nisu odgovorili na pitanja.