NEMA ŠALE: Zemlji preti velika opasnost od džinovskih kometa!

Planeta Zemlja je u većem riziku od udara asteroida ili komete, nego što se ranije mislilo, utvrdili su astronomi.
Ilustracija (Foto: Pixabay)

Većina studija koja se bavi potencijalno opasnim nebeskim telima fokusirana je na objekte u pojasu asteroida između Marsa i Jupitera. Međutim, poslednjih decenija stručnjaci su otkrili na stotine velikih kometa nazvanih kentaurima, čije su orbite mnogo veće što znači da bi listu opasnih objekata trebalo proširiti. Ove lopte leda i prašine obično u proseku imaju prečnik od 50 do 100 kilometara i nestabilnu eliptičnu orbitu, a neke presecaju putanju velikih planeta poput Jupitera, Saturna, Urana i Neptuna čija gravitaciona polja povremeno preusmeravaju njihov put ka Zemlji – na svakih 40 do 100 hiljada godina. Kako se približavaju Suncu, komete se postepeno raspadaju, a taj proces bi mogao da predstavlja veliku opasnost po našu planetu. "Raspadanje velikih kometa moglo bi da izazove dugotrajne periode bombardovanja Zemlje koji bi mogli da se protežu kroz 100.000 godina", napisao je istraživački tim u stručnom časopisu "Royal Astronomical Society journal, Astronomy and Geophysics". "U poslednje tri decenije mnogo smo uložili u praćenje kentaura", kaže Bil Nepijer sa Univerziteta Bekingem koji je predvodio studiju. "Naš rad sugeriše da treba da gledamo dalje od neposrednog okruženja. Ako smo u pravu, ove udaljene komete mogu predstavljati veliku opasnost i vreme je da ih bolje upoznamo".