BEOGRAD - Helikopter jeste bio jedna od najboljih naših letelica, posada jeste bila iskusna, ali se mora uzeti u obzir i donošenje inicijalne odluke, kaže Petar Vojinović.
"Pored nepovoljnih uslova, imali smo stresnu situaciju kada je u toku spašavanje jednog života. Helikopter jeste bio opremljen, posada je bila obučena, međutim, pitanje je da li su oni ovo izvodili i u realnosti, ali i cela dinamika donošenja odluke da se poleti možda ne zavisi od njih", rekao je vazduhoplovni novinar Petar Vojinović gostujući u vestima B92. Vojinović kaže da samo poletanje spasilačke posade nije bio problem, ali da je deo od Raške do Beograda možda najsporniji prilikom donošenja odluke o sletanju i napominje da cela dinamika donošenja odluka ne zavisi samo od posade već i od organa koji su to procenili. "Ono što smo i na konferenciji mogli da saznamo je da je problem bio da se spasilačka misija završi. Koliko smo čili posada je nekoliko puta menjala pravac prilikom pokušaja sletanja na aerodrom. Ukoliko let nije moguće bezbedno dovršiiti ne bi trebalo da se dovodi u pitanje bezbednost posade, bilo čiji život da je u pitanju“, naveo je Vojinović. Govoreći o smanjenoj vertikalnoj vidljivosti Vojinović je rekao da moramo vreme leta uzeti u obzir. "Nekoliko aviona je prebačeno na Temišvar, ali nismo sigurni da li se to desilo baš u trenutku kada je helikopter trebalo da sleti“, istakao je Vojnović i dodao da je vidljivost bila smanjena između 20 i 90 metara. Kako ističe, reč je o instrumentalnom sletanju. "Dakle, sletanje je bilo pod kontrolom kontrole leta koja ga je navodila kako da sleće. U trećem pokušaju se nešto dogodilo“, rekao je Vojinović. Prema njegovim rečima, šta se dogodilo još se ne zna, istraga će pokazati svoje, ima spekulacija, ali svaka nesreća ima više faktora. "Poput toga, tako i svaki let ima nekoliko odluka. Takve odluke nikada ne treba da daje neko kome to nije profesionalna dužnost", zaključio je Vojinović. Vojni analitičar Aleksandar Radić rekao je za N1 da je helikopter veoma osetljiva platforma ograničena kada su u pitanju noćni let i let u teškim uslovima. Potpukovnik u penziji Zlatomir Bogdanović, bivši komandant eskadrile koja je sinoć izgubila svoje kolege i helikopter Mi-17, ispričao je drugačiju priču od one koja se mogla čuti na konferenciji za medije Vojske Srbije. Kao pilot pomenute eskadrile od 1988. godine i njen komandant četiri godine, Bogdanović tvrdi da posada nikada nije zaista imala priliku da iskusi ovakve uslove letenja: "Pilot sam helikoptera Mi-8, Mi-17 i Mi-24. Bio sam komandant ove eskadrile četiri godine a leteo sam na Mi-8 26 godina. Treba da znate da Mi-8 nema ništa od opreme za instrumentalno letenje, ima zabranjen ulazak u oblake i let u njima. Helikopteri Mi-17 koji su u RV i PVO došli iz Mup-a imaju ILS i VOR ali ga nikad nismo koristili. Treba da znate da to nema ko i da ih nauči jer niko u vojsci to nije radio. Kao Bivši komandant i nosilac zlatnog letačkog znaka to odgovorno tvrdim. Bio sam komandant 890. eskadrile od 2002. – 2006, na helikopterima Mi-17, leteo sam u JSO-u i tvrdim da oni nisu bili obučeni za ovakve zadatke, oprema sama po sebi ne znači ništa ako se ne zna koristiti. Uzmite samo pravilo letačke službe pa ćete videti koliki je meteo minimum za pilota noću a pogotovo što nema letenja u složenim meteo uslovima noću", rekao je Bogdanović.
Pročitajte još:
Izvor: B92 / tangosix.rs