Najnovije

Rat u Jemenu i pirati sa Gvineje blokiraju naftne puteve i dižu cenu nafte!

SANA-Ratni haos u Jemenu, porast piratskih napada u Gvinejskom zalivu i sve češći prepadi u Molučkom tesnacu brinu svetske petro-berze.
Šiitska milicija kontroliše glavni grad Jemena (Foto: JuTjub printskrin)

Šiitska milicija kontroliše glavni grad Jemena (Foto: JuTjub printskrin)

Dramatična evakuacija jemenskog predsednika Abder Abu al- Mansur Hadija  u četvrtak iz luke Aden na Crvenom moru  – čamcem – u Saudijsku Arabiju – i najava vojne intervencije Rijada na terenu južnog suseda, izazvala je dredinom nedelje nagli skok cene nafte na svetskom tržištu za pet odsto. U areni globalnih petro-izvoznika Jemen je inače mali igrač: siromašna zemlja na krajnjem jugozapadu Arabijskog poluostrva izvozila je 2013. godine 130.000 barela nafte dnevno, manje od onog što petro-tržištu isporučuje Danska, navodi Uprava za informacije iz energetike SAD. Privremeni skok cene nafte (u petak je već osetno pala) nije izazvala strepnja od smanjenja priliva jemenske nafte. Razlog primetne napetosti tržišta pokretačke sirovine svetske industrije povezan je sa odlukom Saudijske Arabije – vodećeg svetskog izvoznika nafte - da pokrene vojnu akciju nadomak strateškog pomorskog prolaza Bab el Mandeb na Crvenom moru, kojim godišnje prolazi put Sueca ili Azije 3,8 milijardi barela nafte. Bab el Mandeb je uzani prolaz na južnom prilazu Crvenom moru. Na svom najužem delu prolaz Bab el- Mandeb širok je tek 18 milja, što ograničava koridore kretanja tankera na dve trase, svake široke po oko dve milje. Smešten nadomak Jemena, DŽibutija i Eritreje , Bab el Mandeb je, inače, jedna među sedam neuralgičnih tačaka globalne pomorske trgovine. „Više od 63 odsto nafte i tečnih derivata godišnje putuje svetskim morem. Bilo kakva blokada bilo koje od sedam neuraligčnih tačaka pomorske petro- trgovine: Ormuski prolaz, Molučki prolaz, Suecki kanal, Bab el Mandeb, Bosfor, Panamski kanal, Danski moreuz, rt Dobre nade mogla bi osetno da utiče na cenu nafte uz produžetak putovanja sirovine za dodatne hiljade nautičkih milja”, upozorila je još krajem prošle godine Uprava zainformacije iz energetike SAD. U međuvremenu, više od 40 odsto globalne pomorske trgovine obavlja se putem kroz Bab el Mandeb. Bilo kakva blokada tog prolaza mogla bi da ugrozi uobičajeno snabdevanje Zapada naftom iz Persijskog zaliva preko Sueckog kanala i naftovoda SUMED, preusmeravajući ga najmanje tri sedmice dužom trasom pored rta Dobre nade kroz nemirne vode južnog Atlantika, navodi zvanični Vašington. Strepnja berzi od neizvesnog formata vojne interevencije Rijada i njegovih saveznika u operaciji u Jemenu, ali i mogućeg upliva drugih na primer Irana, oko zbivanja u tom delu sveta, nije bila bez osnova. Koliko prošlog četvrtka, nakon evakucije jemenskog predsednika, Rijad je najavio pomorsku blokadu Bab el Mandeba, dok je zvanični Kairo najavio da upućuje ratne brodove radi združene kontrole nad prilikama oko Bab el Mandeba.
Pročitajte još:Haos u Pragu zbog prolaska američke vojske (VIDEO)PRIZNAO: Armija SAD se aktivno priprema za rat u Ukrajini!
Militarizacija vodećih globalnih puteva nafte nije ograničena samo na prostor između roga Afrike i juga Arabijskog poluostrva. Plima piratskih napada u vodama Gvinejskog zaliva u poslednjih godinu dana dovela je do upozorenja UN Agencije za pomorsku bezbednost (sa sedištem u Kuala Lumpuru, Malezija), da je taj region sada najmanje bezbedna zona za plovidbu tankera na svetu. Nigerijski pirati iz oblasti Delte na krajnjem jugoistoku te zemlje uoči jučerašnjih predsedničkih izbora u toj zemlji otpočeli su sezonu sve drskijih oružanih napada na tankere. Međunarodno udruženje vlasnika tankera nedavno je izdalo precizan spisak uputstava za plovidbu Gvinejskim zalivom, preneo je „Lojds list”. Tim povodom, SAD planiraju da ukotve manji ratni brod negde u Gvinejskom zalivu i stave u stanje visoke pripravnosti oko 550 marinaca u bazi u Španiji, prenosi britanski vojno-politički magazin „Afrika konfidenšal”. Na drugom kraju sveta, Molučki prolaz –koji povezuje Indijski okean i Pacifik i predstavlja najkraći plovni put između naftaških polja Srednjeg istoka i Azije od početka 2015. godine beleži porast piratskih, razbojničkih i terorističkih napada na tankere i trgovačke brodove, izveštava UN Agencija za pomorsku bezbednost. Duž tog prolaza kojim prolazi gro snabdevanja naftom Kine i Indonezije – dve zemlje sa najbržim privrednim rastom na svetu , koliko ove sedmice dogodila su se četiri napada na civilno brodovlje. Zvanični Peking i DŽakarta najavili su reviziju obezbeđenja svojih trgovačkih brodova i tankera koji kroz Molučki  prolaz izlaze na Svetsko more. Izvor: Politika

Bonus video

Molimo Vas da donacijom podržite rad
portala "Pravda" kao i TV produkciju.

Donacije možete uplatiti putem sledećih linkova:

PAŽNJA:
Sistemom za komentarisanje upravlja kompanija Disqas. Stavovi izneseni u komentarima nisu stavovi portala Pravda.

Kolumne

Najnovije vesti - Ratni izveštaji

VREMENSKA prognoza

Najnovije vesti - PRAVDA