Nemačka štampa ovog ponedeljka detaljno piše o islamizmu i džihadistima koji iz BiH i regiona "Zapadnog Balkana" odlaze u rat u Siriju i Irak, prenosi Dojče vele.
Berlinski dnevnik Tagesšpigel u opširnoj reportaži iz Bosne i Hercegovine piše o islamizmu, vehabizmu, Gornjoj Maoči i ratu u Siriji i Iraku. Novinari Una Hajdari i Krsto Lazarević posetili su Gornju Maoču za koju se smatra da je uporište vehabizma u BiH. “Dolazimo putem punim krivina. Iako nema signala mobilne telefonije glas da su novinari u selu se širi brzinom svetlosti. Na brzinu se sa kuća uklanjaju zastave Islamske države. Dvojica dečaka kamenjem pokušavaju da sa jedne fasade uklone natpis koji je jedna varijanta zastave Islamske države. Nakon nekoliko minuta sve nestaje. Jedan čovek koji se predstavio kao Edis Bosnić objašnjava raloge za ovo 'pospremanje': 'Mi s tim ljudima nemamo ništa. Odavno su napustili selo i ne znamo kuda su otišli'“, navodi se u reportaži.
Zatvor najbolje mjesto za radikalizaciju
Tagesšpigel napominje da je Bosna i Hercegovina najveći regrutni centar Islamske države u Evropi. Eksperti procenjuju da je iz čitavog regiona "Zapadnog Blakana" u borbe u Iraku i Siriji otišlo oko hilljadu boraca. Među njima su i Bošnjaci koji su u međuvremenu dobili austrijsko, srpsko ili nemačko državljanstvo. "A najvažniji centar za njihovo vrbovanje je Gornja Maoča", piše Tagesšpigel napominjući da je i u decembru u raciji koja je sprovedena u selu uhapšeno nekoliko osoba. Pripadnici Sipe su i u februaru pretraživali selo, jer je bilo spekulacija da se u okolini nalazi teroristički kamp. Esad Bosnić, koji na svom nalogu na Tviteru kao jednu od profil-fotografija ima i zastavu Islamske države, pak govori da oni nisu teroristi i da samo pokušavaju u miru da žive u skladu s islamom. Međutim, Suad Hasanović iz Sipe, koji je rukovodio racijom u februaru, je drugačijeg mišljenja: "Pretpostavljamo da povratnici s ratišta vrbuju nove džihadiste za rat u Iraku i Siriji". Armin Kazalić, direktor Centra za bezbednosne studije u BiH, kritikuje akcije koje sprovodi Sipa i kaže da operacije Damask1 i Damask2 nikom nisu pomogle već su samo od uhapšenih napravile heroje. On smatra da je ta strategija pogrešna jer su zatvori najbolja mesta za radikalizaciju: "Stavite u zatvor jednog islamistu i iz zatvora će izaći njih deset“, Berlinski dnevnik napominje da dela ljudi iz Gornje Maoče svedoče sama za sebe i pominje slučaj Mevlida Jašarevića, koji je pucao na Američku ambasadu u Sarajevu. Jašarević i mnogi stanovnici njegovog sela su sledbenici ultrakonzervativnog tumačenja islama raširenog u Saudijskoj Arabiji, koji se pak, nakon rata u BiH, zadržao i u regionu. Jer, tada su hiljade mudžahedina došle iz severne Afrike, sa Bliskog i Srednjeg istoka kako bi se borili na strani bosanskohercegovačkih muslimana. Posle rata u Bosni i Hercegovini su nastale islamističke enklave, između ostalog i zato što je mnogo stranih džihadista ostalo u zemlji. Mnogi mudžahedini su doneli sa sobom i ratno iskustvo iz Avganistana. Među njima su bili i pripadnici al-Kaide, koje je u Bosnu i Hercegovinu poslao lično Osama bin Laden. Oni su u avgustu 1993. su osnovali jedinicu 'El Mudžahid', navodi Tagesšpigel.
Vehabije iz BiH u "svetom ratu"
Na nepreglednom sirijskom frontu među “pobunjenicima“ nalaze se i stotine radikalnih muslimana i konvertita. Mnogi od njih dolaze i iz BiH, gde do pre dvadesetak godina vehabizam nije imao nikakvo uporište. Nakon terorističkih napada u Parizu povećao se broj nemuslimana koji dolaze u BH džamiju. Želja im je da upoznaju komšije koji praktikuju “evropski islam“ i koji prednjače u međureligijskom dijalogu. Za njih se čulo jer su svojim protivnicima odsecali glave i njima igrali fudbal. Islamističke mreže iz rata u BiH su i dalje aktivne i sada stoje na raspolaganju ID-u. Tada su mnogi islamisti preko Beča išli u BiH da se bore na strani svoje braće po veri, a danas je mnogima iz BiH Beč međustanica, pre nego što preko Istanbula odu u oblasti koje kontroliše ID.
"Novu interpretaciju islama donio je novac"
U opisu Gornje Maoče, autori članka navode da to selo nema nikakve veze sa ostalim delovima Bosne i Hercegovine - žene su potpuno pokrivene i ne smeju da razgovaraju sa nepoznatim ljudima. Neki muškarci su im čak pretili i smrću, pokazujući prstom ka vratu kao da bi im mogla biti odrubljena glava. Novinari Tagesšpigela su izneli više ličnih priča i stavova aktera događaja, bilo da se radi o vehabijama, funkcionerima lokalne policije ili portiru džamije Kralj Fahd u Novom Sarajevu Elviru Rizviću. “On rado odlazi na fudbalske utakmice a ponekad izlazi i u kafanu. Ponosno vodi posetioce kroz ovo zdanje. Ranije ovde nije bila džamija – a sada za ramazan ona može da primi i 4.000 ljudi. On zna za optužbe da je ova džamija uporište islamista i na njih samo odmahuje rukom: 'Da li Vam ja izgledam kao islamista? To su sve besmislice. Mnogi koji dolaze u džamiju su umereni muslimani. I pored toga, na molitvu dolaze i mnogi BH džihadisti. Vehabijska interpretacija islama nema mnogo zajedničkog sa hanifijskom tradicijom u Bosni i Hercegovini. Novu interpretaciju je u BiH doneo, pre svega, novac iz država Persijskog zaliva', kaže Rizvić.“ Sarajevo je do 9. februara bilo i radno mesto Mirsada Kebe, koji je u međuvremenu postao bivši potpredsednik države, piše dalje Tagesšpigel. On je državnom tužilaštvu predao hiljade strana dokumenata, koji bi trebalo da pomognu da se rasvetli identitet i ratni zločini stranih boraca u ratu u Bosni i Hercegovini. Zato ga mnogi Bošnjaci optužuju da je izdajnik. A on kaže: "Nikada nisam kritikovao Armiju Bosne i Hercegovine. Ja govorim o zločinima koje su počinili strani islamisti u ratu protiv civila". Mirsad Kebo je proteklih nedelja promenio stranu. Rekao je da nije više hteo da gleda kako njegovi bivši stranački drugovi iz bošnjačko-konzervativne SDA eksploatišu zemlju i sve više je udaljuju od Evrope. On tvrdi da pre rata 1992. u Bosni i Hercegovini nije bilo islamista. Da je BH islam tolerantan i da je deo Evrope. Tekst se završava prikazom plana vođe Islamske države Abu Bakra al-Bagdadija, prema kojem “čitav Balkan do Beča treba da postane deo kalifata koji je džihadistička teroristička organizacija krajem juna proglasila na zauzetim teritorijama Iraka i Sirije. U Gornjoj Maoči su već istaknute zastave.“ Berliner cajtung piše o tome gde zapravo počinje Balkan. “Za Nemce u Austriji, za Austrijance u Sloveniji, za Slovence u Hrvatskoj, za Hrvate u Srbiji, za Srbe u Albaniji... Slovenački filozof je tako jednom pogodio u srž rekavši: 'Balkan je uvek negde drugde'. Tamo su divljaci a ne ovde! Tamo su oni necivilizovani a ne ovde. Radio novinar Danko Rabrenbović vidi to drugačije i kaže da Balkan može da inspiriše. A on zna priče o 'tom' Balkanu, jer i on je iz nekadašnje Jugoslavije i iz mešovitog braka: to ipak ne znači iz braka u kojem je otac muškarac a majka žena – kao što on piše – već otac Srbin, majka Hrvatica. U nedelju uveče u Berlinu Rabrenović je predstavio svoju novu knjigu 'Herclih Vilkomenčić'. U dupke punoj Sali okupilo se dosta 'Jugovića', bilo je to jedno zabavno veče. Danko Rabrenović je tom prilokom rekao da na Blakanu nisu samo prevaranti, a da je Nemačka ovom knjigom postala malo više useljenička zemlja“, piše Berliner cajtung.
Pročitajte još:
Izvor: RTRS