BEOGRAD - Nabavka najmanje dva helikoptera Mi-171, čiju je kupovinu na Vaskrs najavio premijer Aleksandar Vučić, mogla bi da udahne novi život posrnuloj vojnoj transportnoj avijaciji. Ukoliko se odluči za nove letelice, ovaj posao državu će koštati oko 20 miliona evra.
Ukoliko se obistini najava iz Nemanjine 11, Vlada će konačno ispuniti zahtev Vojske Srbije, koja već nekoliko godina insistira na obnovi transportne avijacije. U Komandi ratnog vazduhoplovstva i Generalštabu postoje elaborati urađeni još pre dve godine, u kojima je navedeno da je Srbiji hitno potrebna i eskadrila višenamenskih helikoptera za vojne akcije, ali i pomoć narodu. Tragedija kod Surčina na najbrutalniji način pokazala je stanje u Ratnom vazduhoplovstvu. Pored ljudskih žrtava, ova nesreća Srbiju je ostavila i bez jednog od dva helikoptera Mi-17, što je žestok udar na snagu vojne avijacije. Uprkos želji i najavama da se obnovi leteća flota, međutim, zasada nije poznato od kojih sredstava će biti kupljene nove letelice. Vojni budžet od 56 milijardi dinara dovoljan je samo za preživljavanje, a ni Vladina kasa nije mnogo bogatija. - Situacija je sve teža i nema vremena za gubljenje. Već godinama vapimo za novim letelicama. Vojska je rekla šta joj treba, elaborati su pripremljeni i samo se čeka odluka države. Nadamo se da je ovo uvod u konačno sklapanje posla - kažu u Generalštabu Vojske Srbije. Programski dokumenti koje je Vojska usvojila predviđaju hitnu nabavku četiri višenamenska helikoptera Mi-17. Dve letelice bile bi namenjene službi traganja i spasavanja, dok bi ostatak dobio zadatak prevoženja vazdušnim putem. Ovo jačanje krila armije, prema vojnoj računici, koštalo bi oko 60 miliona evra. Sve to, međutim, daleko je od realnih potreba našeg sadašnjeg sistema odbrane. Procena je da bi idealno bilo da oznake Vojske Srbije ponesu tri eskadrile, što podrazumeva između 30 i 40 ovih letelica. Time bi se na duže staze obezbedio transport vojnika, ali i pravovremeno reagovanje u slučaju elementarnih nepogoda. Najavu kupovine dva višenamneska helikoptera za Vojsku Srbije vazduhoplovni pukovnik u penziji Radovan Ćirković shvata kao pokušaj države da premosti skori gubitak letelica zbog zastarelosti. - Nabavkom dva helikoptera Mi-17 Ratno vazduhoplovstvo kupilo bi još nekoliko godina opstanka ovog dela avijacije - objašnjava Ćirković. - Novca za veću nabavku zasada nema i ne treba ni očekivati da će ga i ubuduće biti u izobilju. Bez obzira na to, važno je da Vojska na što bolji način izvršava zadatke koje su pred njom. Pad helikoptera kod Surčina učinio je vidiljivim sve nedostatke domaće vojne avijacije, ali i još jednom opomenuo da je Srbija među retkim evropskim državama koja nema nacionalnu službu za vazdušni transport povređenih niti jasan sistem reagovanja u ovakvim slučajevima. Način postupanja u ovakvim situacijama daleko je od evropske prakse. Vlada Srbije na sutrašnjoj sednici trebalo bi da odbori novac za nabavku rezervnih delova za lovačku avijaciju. Ovaj deo vojnog vazduhoplovstva suočen je sa letelicama kojima neumoljivo ističe vek upotrebe, ali i nizom drugih problema - zaustavljenom obukom, malim naletom pilota, lošim standardom... Ovom merom Vlade, kako je najavljeno, trebalo bi da budu izbegnuta prizemljenja lovačke avijacije iz bizarnih razloga, kakvi su u poslednje vreme bili nedostatak guma ili piro-patrona za sedišta u migovima.
Pročitajte još:
Izvor: Novosti