Najnovije

MISTERIJA NIKOLIĆEVOG "FALKONA": Dugme "emergency slot" nije moglo biti slučajno uključeno!

Zbog čega je zapravo prekinut let predsednika Srbije Tomislava Nikolića u Rim, odnosno posetu Vatikanu, 17. aprila ove godine? Da li je reč o banalnosti – prolivanju kafe po instrumentima i nenamernom aktiviranju komandi koje su usmerile avion prema zemlji, pri čemu se ugasio jedan od tri motora, ili je sled događaja bio drugačiji? Sagovornik „Politike”, pilot kojem su poznati tipovi aviona koje koristi Avio-služba Vlade Srbije, sumnja da posada, inače suspendovana posle incidenta, pričom o „prosutoj kafi” iz nekog razloga zataškava ozbiljnije razloge koji su doveli do incidenta.
Priča za malu decu... (Foto: airliners.net)

Priča za malu decu... (Foto: airliners.net)

– Iz izjava kapetana i kopilota vidi se jasna namera da se sakrije stvarni scenario događaja. Iz tih izjava se da videti, ko hoće ili zna da to vidi, da kopilot ne govori istinu kada tvrdi: „Usled turbulencije iz čaše mi se prolio manji deo kafe po kontrolnoj tabli. Uzeo sam odmah salvetu i počeo da brišem deo oko kontrole slota, gde se i nalazi prekidač za izvlačenje „emergency slot”. Brisao sam lagano i kontrolisano i slučajno aktivirao taj prekidač, čega u prvom momentu nisam bio svestan.” Naime, svi prekidači koji se koriste za postupke u nuždi dodatno su osigurani nekakvom zaštitom, baš zato da se ne bi mogli slučajno aktivirati. Tako je i sa inkriminisanim prekidačem na „falkonu-50” koji se ne može slučajno aktivirati laganim i kontrolisanim brisanjem „prosute kafe”. On je pod zaštitnim poklopcem i njegovo uključivanje zahteva postupak u dva koraka. Naime, prvo se mora podići osigurač pa se tek posle toga može uključiti. Teško je poverovati da uradite dve takve radnje a da toga niste svesni. Čak i da se ovo desilo, nenamerno ili namerno, to je nesporna greška posade – objašnjava sagovornik „Politike”, iskusni pilot koji je imao prilike da leti u avionu tipa „falkon-50”. Pilot i kopilot ovog aviona su, kao što je već objavljeno, izjavili da je, po propadanju aviona, jedan od tri motora prestao sa radom. U toj dramatičnoj situaciji primećuju da je „sporni” prekidač uključen, vraćaju ga u normalan položaj, uvlače slotove i nakon toga uspevaju da startuju motor koji se prethodno ugasio. Slotovi su, inače, laički rečeno – delovi krila koji utiču na uzgon, odnosno omogućavaju veću stabilnost letelice u određenim uslovima. Nasuprot tome, njihovo izvlačenje pri punoj brzini, što se desilo na letu predsednika, avion dovodi u nestabilan položaj. – Vraćanje prekidača u normalan položaj strogo je zabranjeno zbog mogućih oštećenja, a pogotovu što kapetan tvrdi da je brzina bila oko 275 čvorova. Sa tako izvučenim slotom leti se do sletanja. Uvlači se tek posle provere po dolasku na mesto parkiranja aviona – kaže ovaj iskusni pilot. Iz izjave kapetana se vidi da se u trenutku incidenta „falkon-50” nalazio na nivou leta 340 (34.000 fita, odnosno 10.200 metara) i da on odlučuje da se vrti nazad a snižava nivo leta na 250 (25.000 fita, odnosno 7.500 metara). – To nema nikakvog smisla. Naime, povratni nivoi leta bili bi 330 ili 350. Letenje na nivou 250 može se objasniti samo nedostatkom dovoljne snage za letenje na napred pomenutim nivoima, a što može biti posledica otkaza motora. To dovodi u pitanje istinitost izjave posade iz izjave „da su nastavili let prema Beogradu normalno na visini 25.000 fita, a sletanje je bilo uspešno po uobičajenoj proceduri”. Iz ovakvih izveštaja posade „falkona-50” jasno se vidi da su pokušali da sakriju istinu o događajima na tom letu – smatra sagovornik „Politike”. On smatra da je motor broj tri zapravo prestao da radi najverovatnije zbog problema sa dovodom goriva. „Falkon 50” ima tri motora na repu, po jedan sa svake strane i jedan iznad trupa a ispod vertikalnog stabilizatora, slično kao avioni „boing-727” ili „tupoljev-154”. Pošto je motor broj tri postavljen centralno, njegovo gašenje ne utiče na kretanje aviona, u smislu kako bi uticalo da se ugasio jedan od bočnih motora. – Ipak, dolazi do gubitka brzine. Autopilot i dalje održava zadatu visinu, pa dolazi do klasičnog prevlačenja (propadanja – prim. nov.). Ovo pak dovodi do uključenja uređaja za vađenje aviona iz tako nastale situacije, što ima za posledicu izvlačenje slotova i isključuje se autopilot. Posada je verovatno pokušala da startuje motor, ali to nisu uspeli zbog oštećene pumpe za gorivo, što potvrđuje i visina od 25.000 fita na kojoj su se vratili u Beograd, a normalna visina za povratni let bila bi 33.000 fita. To znači da je avion leteo sa dva motora od trenutka incidenta do sletanja u Beograd – uveren je sagovornik „Politike”.
Pročitajte još:OVA SRPSKA GARDISTKINJA ZALUDELA JE PUTINA: Evo kako je pripadnica Vojske Srbije očarala Ruse! (FOTO)Naše mesto je sa Rusijom u Evroazijskom savezuKaliniću preti maksimalna kazna, on se pravi lud
Podsetimo, posada je tvrdila da je u povratku upalila motor broj tri i bez problema sletela u Beograd. Međutim, tokom istrage incidenta, taj motor nije mogao biti upaljen pa je „falkon-50” poslat na servis u Švajcarsku, a let je obavljen sa dva motora. Avion je vraćen u Srbiju, a konačan izveštaj o tome šta se desilo sa avionom u kojem je bio predsednik Srbije – još nije objavljen. Izvor: Politika (Milan Galović)

Bonus video

Molimo Vas da donacijom podržite rad
portala "Pravda" kao i TV produkciju.

Donacije možete uplatiti putem sledećih linkova:

PAŽNJA:
Sistemom za komentarisanje upravlja kompanija Disqas. Stavovi izneseni u komentarima nisu stavovi portala Pravda.

Kolumne

Najnovije vesti - Ratni izveštaji

VREMENSKA prognoza

Najnovije vesti - PRAVDA