General LJubiša Diković nije blagovremeno obavešten o letu jer je zamenik komandant Združene operativne komande general-major Slavoljub Janićijević bio nedostupan dok je bio na bazenu Vojne akademije. Piše: Miroslav Lazanski
Sve dok istraga i tužilaštvo ne kažu svoju poslednju reč, bespredmetno je optuživati bilo koga za tragediju helikoptera Mi-17 iz sastava RV i PVO, nesreću u kojoj je izgubljeno sedam života. Javnost traži odgovore, no možda su odgovori u sledećim činjenicama. Naime, po članu 170 Pravila službe Vojske Srbije, koji je donet 3. aprila 2012. godine, ministar odbrane ima pravo da na zahtev državnih organa ili na zahtev lokalne zajednice, naredi angažovanje jedinica Vojske Srbije na zadacima „treće misije”, to jest pomoć civilima. Po članu 171 isto pravo ima i načelnik Generalštaba, ali i komandanti operativnih sastava nivoa brigade. Dakle, ministar odbrane Bratislav Gašić zove generala Predraga Bandića, komandanta 204. avijacijske brigade, i traži da se razmotri mogućnost helikopterskog prevoza bolesne bebe iz Novog Pazara za Beograd. General Bandić se informiše o meteorološkoj situaciji i obaveštava ministra da su uslovi za let teški, skoro nemogući. Nešto kasnije, general Bandić zove ministra Gašića i informiše ga da su se u međuvremenu meteo-uslovi poboljšali i da je moguće izvršiti poletanje, ali da nije poštovana standardna procedura za misije tog tipa. Ministar naređuje da se, zbog hitnosti, krene, a da se procedura obavi što pre. General Bandić o letu i zadatku obaveštava Operativni centar RV i PVO, kao i komandanta RV i PVO generala Ranka Živaka, koji traži da se strogo vodi računa o meteo-situaciji. U 19.57 vođa helikoptera, pilot Omer Mehić, zove Operativni centar RV i PVO i najavljuje let i maršrutu. U 20.12 helikopter Mi-17 poleće s aerodroma Batajnica. Odredište je Raška, u povratku je odredište Vojnomedicinska akademija. Alternativna mesta sletanja su aerodromi Lađevci, Batajnica i Surčin. U 20.20 Operativni centar sistema odbrane još ima vremena da zaustavi let helikoptera Mi-17 zbog eventualnog lošeg vremena. On to ne čini, jer je zamenik komandant Združene operativne komande, general Janićijević, u tom trenutku bio na kupanju, na bazenu Vojne akademije, pa o svemu nije na vreme obavestio načelnika Generalštaba, generala LJubišu Dikovića. Od 20.05 pa sve do 20.45, Operativni centar sistema odbrane, to jest Združena operativna komanda po NATO standardima nije bila u vezi sa generalom Janićijevićem. Posle je on imenovan u komisiju za ispitivanje uzroka tragedije kao zamenik šefa komisije... Šef komisije je general Jovica Draganić, zamenik načelnika Generalštaba. U izveštajima komisije RV i PVO spominju se obdukcijski nalazi, prema kojima su u krvi i u urinu dvojice članova posade helikoptera pronađeni tragovi alkohola. Istraga je ustanovila da je doktorka na aerodromu Batajnica na početku dežurstva posade helikoptera Mi-17, izvršila lekarski pretpoletni pregled za svu petoricu, peti član posade nije ni poleteo na kobni zadatak, i overila pečatima da su sposobni za letenje. Posle su se dva člana posade, navodno, uputila u kafanu „Pilot” u blizini aerodroma. Zašto su, prema toj priči našeg izvora, navodno napustili dežurstvo i kako su se, po toj verziji, našli u kafani pokazaće istraga. Međutim, doktorka ih kasnije nije pregledala... Je li pilot major Omer Mehić imao iskustva na sletanju na Aerodrom „Nikola Tesla”? Imao je veliki broj sati sletanja upravo na tom aerodromu za poslove firme „Ciklonizacija” iz Novog Sada. Pitanje procedure nije uzrok tragedije helikoptera Mi-17, njegove posade i putnika. Da se nije pošlo po bebu iz muslimanske sredine čuli bi se prigovori s raznih strana da bi to svakako bilo urađeno za srpsku bebu. Šta mislite, ko bi to u Vojsci Srbije rekao da se ne leti, ako je naknadni meteo-izveštaj bio relativno dobar? Je li general Diković bio obavešten pola sata ranije, ili kasnije, nema veze sa tragedijom. Da li su na Aerodromu „Nikola Tesla” bili novinari i TV kamere, neka istraga i to otkrije. Ako su bili, zašto su bili? Po redovnom radnom zadatku ili zbog nekog drugog plana? I zašto je kontrola letenja Aerodroma „Nikola Tesla” sugerisala posadi da sleti kod njih? Sve ostalo su spekulacije i besprizorna politizacija jedne nesreće, glad za tiražima, senzacijama. Krv i suze, to je naša javna scena...
Pročitajte još:Kratko i jasno: Srbija se kreće prema pobuniLAZANSKI: Šta to beše reč
Izvor: Politika