Najava ukidanja oklopnih vozova u ruskoj vojsci, o čemu se govorilo nekoliko poslednjih dana, uzbudila je stručnu javnosti i izazvala negodovanje u Ruskoj Federaciji. Impresivno oružje s početka prošlog veka, čiji poslednji predstavnici su preživeli i do danas, će ipak ostati u službi oružanih snaga Ruske Federacije.</spa
Foto: alternathistory.org.ua
NJihov vek je prošao. Ali, ipak mogu da posluže vojsci pod određenim okolnostima.Oklopni vozovi su zaista legenda. Tokom građanskog rata ih je prema različitim procenama, bilo između 120 i 150 sa obe strane fronta. Zbog priključivanja istoriji, oklopni voz „Železnakov“ (trenutno je parkiran u Sevastopolju), voz „Za Staljina“, oklopni voz broj jedan je uništen, voz „Život ili smrt“ je zarobljen od starne pomoraca Bele garde u Odesi. Oklopni voz koji se zove identično kao današnja politička stranka „Jedinstvena Rusija“ je 1919. godine ušao u sastav dobrovoljačke vojske.Pojavljivanjem pojedinačne 73. oklopne vozne trupe NKVD u novembru 1941. godine u blizini Dmitrova pomoglo je da se zaustavi napredovanje nemačkih trupa u blizini Moskve. Malo ljudi zna, ali prvi hitac iz Drugog svetskog rata je ispaljen iz nemačkog oklopnog voza Panzer Cug 3, napadom u noći 1. septembra 1939. godine na železničku stanicu Hojnice kod granice sa Poljskom. Uzgred, u sovjetsko vreme oklopni vozovi nikada nisu bili deo železničke trupe. Oni su služili ili unutrašnjoj vojsci, ili komandama vojnih okruga. Među najpoznatijim primenama oklopnih vozova u sovjetskoj vojsci 1970-ih godina, tokom napetih odnosa između SSSSR-a i Kine, četiri oklopna voza u sastavu Bajkalskog i Daleko istočnog vojnog okruga krstarili su duž sovjetsko-kineske granice, braneći Transsibirsku magistarlu. Posle toga, prebačeni su u rezervu i koristili su se samo 1990. godine za zaštitu čvorišta i podršku konvoja koji su sprovodili trupe i terete tokom nemira u Bakuu. Zatim je oklopni voz rasformiran, a materijalni deo je predat unutršnjim snagama. Već u ruskoj vojsci, oklopni vozovi (tako ih barem nazivaju u štampi) su korišćeni u obnovi ustavnog poretka u Čečeniji. Oni su i sada u sastavu Južnog vojnog okruga i to su specijalni vozovi „Bajkal“, „Terek“, „Amur“ i „Don“.„Većina njih je sa oklopnim platformama“ , kaže veteran železničke vojske, pukovnik u rezervi Aleksandar Komarov. Na njih su postavljali platforme BMP i protivavonske topove 3U-23-2, a ti delovi vagona i lokomotiva su bili ojačani oklopnim pločama. Ovi vozovi su prvenstveno dizajnirani za restauraciju oštećenih železničkih pruga, održavanje vojnih ešalona i civilnih destinacija. Imali su podršku i od Ministarstva odbrane i od unutrašnjih trupa“. Trenutna uloga oklopnih vozova, ostalih u sastavu oružanih snaga Rusije, objektivno je malog značaja. To je priznato i od strane Ministarstva odbrane i vojnih stručnjaka. Ipak, oni ostaju u službi i još su u stanju da se koriste kao pratnja sredstava koja se kreće železnicom, kao i pri kontradiverzionim aktivnostima na ključnim pravcima. U vezi sa vraćanjem u sastav strateške raketnih snage BŽRK – , ako se ukaže potreba u njihovim ispostavama. U sovjetsko doba BŽRK - bitka železničkog raketnog sistema, koja je imala naziv "dobar", opremljena nuklearnim raketama RS-22, kroz upotrebu naprednih železničkih mreža krstarila je u svim oblastima zemlje. Odrediti im vazdušni prostor američkim satelitima je praktično nemoguće - kompleksi su maskirani kao obični putnički ili teretni vozovi. Naravno, bezbednost subverzivne grupe BŽRK obezbeđivale su posebne jedinice koje su bile deo kompleksa.Nova generacija BŽRK, pod nazivom „Barguzin“ u punom sastavu strateške raketne snage pojaviće se 2020. godine u pet pukova, i to po 30 balističkih raketa u svakom. Činjenica je, da će svaki kompleks pratiti oklopni voz, ali može se pretpostaviti da će u sastavu „raketnih vagona“ biti i oklopi kao zaštita na zemlji.Lokomitive koje će preživeti nuklearni udar
U ruskoj vojsci postoje i rezerve, na prvi pogled kao anahronizmi u železničkom saobraćaju, parnih lokomotiva. Od sadašnjih generacija njih se već niko ne seća – pronalazak braće Čerepanovih je nestao još u prošlom veku. Sada se parna lokomotiva može videti samo kao neka vrsta egzotike na ekskurzijama. Čak je i na jedinstvenom strateškom resursu u Smolenskoj oblasti, u blizini grada Roslav ostalo samo 12 lokomotiva. Predpostavlja se da je lokomotiva rezervista u Rusiji mnogo više, ali o tome se ne govori ni u Železnicama Rusije, ni u Ministarstvu odbrane, gde su i dalje navedene u bilansu stanja.Deo parnih lokomotiva je bio rezervisan za strateške raketne snage. Međutim, za potrebe vojske tokom rata one mogu biti i dalje korisne. Činjenica je da je parna lokomotiva najpouzdanija tehnologija za obezbeđivanje prevoza. Tokom vojnih sukoba, ona za razliku od električnih lokomotiva može da radi samostalno. Naravno, uz prisustvo vode i goriva, uglja ili čak običnog drveta.Veruje se da tokom specijalnog period, kada se izgubi proizvodni kapacitet, za služenje električne vuče železnica, parne lokomotive će moći da obezbede prevoz robe, umesto električnih, kaže veteran Ministarstva železnica, medijski konsultant iz Sankt-Peterburga Aleksandar Zimovskij. Isto važi i za eventualne probleme sa nedostatkom goriva za lokomotive. Parne lokomotive i ovde mogu da postanu alternativa. Uzgred, ovi argumenti se koriste u diskusiji o potrebi da se sačuvaju parne lokomotive u strateškim rezervama u slučaju nuklearnog rata. Parna lokomotiva zaista može da opstane i posle nuklearne eksplozije?„Oragni upravljanja naftnih i električnih lokomotiva će biti uništeni zbog uticaja EMR-a, jednog od posledica nuklearnog napada. Parna lokomotiva je u tom smislu neuništiva, jer nema električne aparate i električna strujna kola“, smatra Aleksandar Zimovskij. Takvim obrazom, parna lokomotiva će moći da izađe na liniju. [caption id="attachment_498037" align="aligncenter" width="650"]
Foto: alternathistory.org.ua[/caption]
Međutim, upotreba parnih lokomotiva u ratu ima neke uslove koji trenutno nisu ispunjeni. Prvo, priprema posade u sastavu mašinovođe i pomoćnika vatrogasca. Ovi poslovi su nestali i bukvalno postoje stručnjaci kao pojedinačni primeri. Drugo, gorivo. Parna lokomotiva bukvalno može da radi na slamu u peći, ali i može da se kreće samo sa vagonima napunjenim slamom. Prisustvo strateških rezervi parnih lokomotiva bez strateške rezerve obučenog osoblja postavlja pitanja, kaže profesionalni železničar Aleksandar Zimovskij. „Možemo li ih pokrenuti? Ili će biti po principu nevolja će nas naučiti? Kao izlaz vidim sledeće: umesto zarđalih i objavljenih rezervi, treba na svakom većem železničkom čvoru zadržati dve do pet jakih parnih lokomotiva klase P-36 ili LV, koje moraju da se nalaze u redovnoj upotrebi na kratkom prastojanju (do 200 kilometara) i da imaju redovne servise. Istovremeno, na njima se može obavljati priprema i obuka osoblja železnica o neophodnim veštinama za upravljanje parnih lokomotiva koje bi predvodili iskusni vozači instruktori“.Pročitajte još:KRAJINA EKSPRES: Oklopni voz Republike Srpske Krajine (VIDEO)
Izvor: tvzveda.ru/Za Pravdu prevela Milica Stević
Molimo Vas da donacijom podržite rad
portala "Pravda" kao i TV produkciju.Donacije možete uplatiti putem sledećih linkova:
PAŽNJA:
Sistemom za komentarisanje upravlja kompanija Disqas. Stavovi izneseni u komentarima nisu stavovi portala Pravda.