Naš premijer imao je nedavno još jedan napad regionalnog pomirenja. Ništa strašno. Poneka čvoruga, obraz malo bridi... Nešto trajnije posledice – u vidu crvenila – osetila je samo nacija. Inicijativa da se ustanovi zajednički dan sećanja na žrtve prethodnih ratova bila je unapred osuđena na propast. Baš kao što je to slučaj sa "beogradskim samitom", osmišljenim sa prećutnom pretpostavkom da je sve što se dešavalo devedesetih bilo tek malo ubistvo među prijateljima. Piše: Mirjana Vasović
Imajući u vidu nepripremljenost, "naivnost" i predvidljivu besperspektivnost ovakvih pokušaja pomirenja, ne čude optužbe da premijerove namere nisu iskrene, to jest da su ciljevi marketinški. Jer, onom ko se upušta u avanturu regionalnog mirenja nikako ne sme promaći sama priroda regionalne mržnje, koja se mora prevazići. Analiza te mržnje, ukoliko smo ozbiljni u svojim namerama, nužno prethodi i određuje vreme, strategiju i tempo pomirenja. Objektivnom posmatraču, naime, prosto bode oči činjenica da mržnja, posebno prema srpskom narodu, već dvadeset godina jača, umesto da, kao što bi se očekivalo i kao što je prirodno, postepeno jenjava. Štaviše, neprestano se pronalaze novi razlozi i izvode "dokazi" koji je potpiruju (kao što se u Srebrenici, jednom godišnje, ritualno umnožavaju sahranjena tela). Političke svetkovine i komemoracije organizuju se sa zaštitnim znakom optuživanja i poziva na bezuslovno izvinjavanje. Propagandni apeli mržnje se osavremenjuju, to jest primeravaju duhu vremena i normama političke korektnosti. A mobiliše se i nova publika koja će je dalje širiti (što se vidi iz britanske rezolucije o Srebrenici, u kojoj se, odjednom, insistira i na slučajevima homoseksualnog zlostavljanja, i to dece). U stvari, stepen animoziteta prema srpskom narodu u regionu dosegao je tačku posle koje možemo biti potpuno mirni. Nema tog zlodela – počinjenog, pripisanog ili nameravanog – kojim bi se ovolika i ovakva mržnja mogla pravdati. Ipak, ako pogledamo izbliza, nije to ni neka metafizička mržnja. Ima ona svoju konkretnu predistoriju (istorijske mržnje ne zastarevaju), kao što ima i sasvim određenu, aktuelnu ulogu i instrumentalnost. Najkraće rečeno, ona služi da se konsoliduju nedovršene države, homogenizuju identitetski nesigurne nacije i legitimiše poljuljana vlast. Naravno, tu je i međunarodni faktor, evropski i ini prijatelji, koji pali vatru da bi je zatim mogao gasiti po svojoj meri i u geopolitičke svrhe. Nesrećnom igrom istorijskih okolnosti, mi smo se našli u ulozi demonskog neprijatelja koji im u svemu ovom pomaže. A on ne može biti prihvaćen ni kao punopravni akter, a kamoli kao lider regionalnog pomirenja. Objašnjenja kojima su plemenske poglavice opravdale svoju odluku da ne prihvate lulu mira otkrivaju, bar delom, konkretnu instrumentalnost i ishodišta nove/stare mržnje. Milanović se poziva na državotvornost kada kaže da njima niko neće propisivati dane praznika (ko je pomenuo praznike?) i dane žalosti. U ovom slučaju, ma koliko se Vučiću činila plemenita ideja o deetnifikaciji mrtvih, pošto niko ne može biti "mrtviji od drugih", naš premijer pucao je u prazno. Jer, hrvatska država u svoje temelje ugrađuje upravo etnički razvrstane, hrvatske, žrtve svih ideoloških boja i istorijskih vremena (primer Blajburga), insistirajući na mitskoj zajednici živih i mrtvih. Uostalom, dovoljno je to što svoj državni praznik smešta u kontekst (i dane) etničkog čišćenja, tog trajnog izvora sećanja na srpske žrtve. Više sreće nije imao premijer ni sa svojim šahovskim partnerom. Sada se tek vidi da Aleksandar može mirno u šahu pobeđivati Bakira, ali da pobeda Srbina nad Bošnjakom (kada dođe stani-pani) ima sasvim drugo značenje i moguće posledice. Kada Izetbegović kaže da se nisu stekli uslovi za pomirenje, on zapravo pita "šta nudiš?". A to može biti Dodikova glava na panju, deo državne teritorije ili nacionalnog dohotka. Kalkulantski aspekt ove mržnje demantuje našeg premijera, koji u svom pomiriteljskom apelu tvrdi da se "od mržnje i iskopavanja starih rana" ne može živeti. Sam Izetbegović daje nebuloznu ponudu koju ne možeš a da ne odbiješ („"istinsko suočavanje sa istinom o zločinima", "nedvosmislenu osudu aktivnosti koje vode u nove sukobe na ovim prostorima" i sl.). Haljina od kostreti, klečanje i put u Kanosu, to jest nacionalno poniženje, podrazumevaju se. Najzad, Tači. Šta reći? Za njega je prihvatljivo sve drugo osim pomirenja (to jest trgovina organima, progon i hapšenje Srba sa Kosmeta, uzurpiranje imovine, premlaćivanje i ubijanje). On te zločine smešta u kategoriju "odbrane domova". Sve drugo je "relativizacija istorije". Ko je kriv Srbima što su sami nad sobom počinili genocid, a to su i zaslužili. I u ovom grmu leži zec. Tačiju, zapravo, nad glavom visi specijalni sud koji će preispitivati njegove zločine i on unapred uvežbava svoju odbranu. Čak je u tu svrhu naučio da koristi reč "ljudskost"”. Ali, posmatrano sa Vučićeve pomiriteljske strane, ovde važi pravilo – ne možeš dobiti ni manje (recimo, zajednicu srpskih opština), a hteo bi više (opšte pomirenje) . Svaka od ovih mržnji ima svoju političku svrsishodnost – nezavisno od deklarisanih razloga i povoda – i kod regionalnih mrzitelja i u širim međunarodnim odnosima. Recimo, da se nešto ušićari od belosvetskih mirotvoraca (po cenu željene nezavisnosti) ili da oni neku korist izvuku iz naših svađa. Ali, mnogo su manje jasni razlozi i povodi pomiriteljske akcije našeg premijera, posebno ako sudimo prema načinu na koji je sprovodi. Da li je to borba da se promeni negativan imidž zemlje i Srba u svetskoj javnosti, da se doprinese uspostavljanju neke nove pravednosti po čijim merilima ne bismo više bili jedini krivci, da se osvetle pravi uzroci i karakter sukoba, da se priznaju i naše žrtve i otkloni prokletstvo kolektivne krivice? Ili je reč o bezuslovnom pomirenju, po merilima zapadnih sila, za šta bi trebalo platiti veliku (moralnu) cenu. Pravo pomirenje, za dobrobit države i nacije, podrazumeva sasvim drugačiju i dugoročniju politiku.