Najnovije

IZBORI: A koliko će to da košta?

Iz državne kase bi se za troškove kampanje za vanredne parlamentarne izbore moralo izdvojiti oko 580 miliona dinara, a uštedelo bi se na troškovima izborne administracije.
Izborno mesto (Foto: JuTjub)

Izborno mesto (Foto: JuTjub)

Bez obzira na to što bi vanredni parlamentarni izbori bili održani zajedno sa redovnim pokrajinskim i lokalnim, to bi se znatno osetilo u budžetu Srbije. Uštedelo bi se, istina, na troškovima rada izborne administracije, ali su sredstva koja se izdvajaju za republičke izbore, prema Zakonu o finansiranju političkih aktivnosti, mnogo veća u odnosu na ona koja se opredeljuju iz lokalnih i pokrajinskog budžeta za izbore na tim nivoima. Tako je u pokrajinskom budžetu za 2016. za redovne izbore u Vojvodini opredeljeno 7,8 miliona dinara, a iz republičke kase bi za vanredne parlamentarne izbore – iz budžetske rezerve – moralo da se izdvoji oko 580 miliona dinara. Ove sume su izračunate, a tako se računaju i za svaku lokalnu samoupravu u kojoj će biti održani izbori za lokalni parlament, prema odredbama člana 20 Zakona o finansiranju političkih aktivnosti. U njemu se kaže da se sredstva iz javnih izvora za pokriće troškova izborne kampanje obezbeđuju u godini u kojoj se održavaju redovni izbori u iznosu od 0,07 odsto poreskih prihoda budžeta Republike Srbije, autonomne pokrajine i jedinica lokalne samouprave, za godinu za koju se budžet donosi. U slučaju održavanja vanrednih izbora, nadležni organi su dužni da obezbede sredstva predviđena prethodnim stavom ovog člana zakona. Premijer Aleksandar Vučić je u četvrtak izjavio da su vanredni republički izbori moguća opcija i da ne bi predstavljali dodatni trošak jer će građani svakako ići na izbore u pokrajini i na lokalu. Ipak, kako zaključuje i Nemanja Nenadić iz Transparentnosti Srbija, dodatnih troškova će biti, a oni neće biti zanemarljivi. Pored već navedenog vanrednog izdvajanja za troškove kampanje, treba da se izdvoje sredstva i za kontrolu koju obavlja Agencija za borbu protiv korupcije, kao i za štampanje glasačkih listića za republičke izbore. Najveća ušteda u slučaju zajedničkih izbora jeste na dnevnicama članova biračkih odbora, nabavci sprejova i lampi i nešto na zakupu prostorija za biračka mesta (tamo gde mora da se plati zakup). Za štampanje listića i rad biračkih odbora na izborima 2014. bilo je opredeljeno oko milijardu dinara, a odštampan je 6.801.161 listić i bilo je otvoreno nešto manje od 8.300 biračkih mesta. Na svakom postoji birački odbor u koji učesnici izbora imaju pravo da delegiraju po dva predstavnika (člana i zamenika člana). Ako, dakle, svaki politički subjekt delegira po dve osobe na 8.000 biračkih mesta (a nekada ih bude i 8.500), to je 16.000 ljudi po jednoj izbornoj listi. A u Srbiji obično na svakim izborima bude bar petnaestak izbornih lista... „Stranke koje su na vlasti na raznim nivoima mogle bi da utiču na smanjenje troškova i tako što ne bi predlagale svoje predstavnike u proširene sastave izbornih komisija (pošto ih već imaju u stalnom sastavu). Dnevnice se regulišu odlukama Republičke izborne komisije i do sada nije bilo dupliranja kada se istovremeno održavaju različiti izbori, to jest štedelo se”, ističe Nenadić, koji ukazuje da postoje i indirektni troškovi izbora, kao što je, recimo, „vanredno” asfaltiranje puteva ili zastoji u redovnim poslovima zbog usredsređenosti na promotivne aktivnosti. On se, međutim, slaže sa ocenom da bi, u tom smislu, državni aparat i pokrajinske i lokalne vlasti svakako bili angažovani u punom obimu i da se održavaju samo pokrajinski i lokalni izbori. Ali, napominje, ono što ide partijama iz lokalnih i pokrajinskih izvora znatno je skromnije nego ono što dobijaju iz državne kase. „Da se održavaju samo pokrajinski i lokalni izbori, partijama bi bilo na raspolaganju možda čak i 10 puta manje novca iz javnih izvora za vođenje kampanje. I to je vrlo bitna razlika sa stanovišta vođenja kampanje. Iz republičkog budžeta će biti upumpano mnogo više novca za vođenje ove kampanje nego što bi bilo bez republičkih izbora, što će kampanju učiniti skupljom u promotivnom delu – u delu koji se odnosi na zvanično reklamiranje”, ukazuje Nenadić.
Pročitajte još:
Izvor: Politika

Bonus video

Molimo Vas da donacijom podržite rad
portala "Pravda" kao i TV produkciju.

Donacije možete uplatiti putem sledećih linkova:

PAŽNJA:
Sistemom za komentarisanje upravlja kompanija Disqas. Stavovi izneseni u komentarima nisu stavovi portala Pravda.

Kolumne

Najnovije vesti - Ratni izveštaji

VREMENSKA prognoza

Najnovije vesti - PRAVDA