Na tehničkom zboru u Novom Sadu imaćemo priliku da drugi put vidimo i novi modularni višecevni bacač raketa „morava”, koji može da lansira rakete od 122 mm sistema „grad” povećanog dometa do 40 km, ali i projektile od 128 mm sistema „plamen” i „oganj”. Ipak, najveća zvezda vojne izložbe jeste samohodni hibridni PVO sistem „terminator”, kojeg javnost Srbije ima priliku da prvi put vidi. Na šasiji kamiona „fap-2026”, inače drugog po redu proizvedenog kamiona u toj seriji još iz SFRJ, ugrađen je univerzalni protivavionski top „bofors” od 40 mm švedske proizvodnje i dvostruki lanser za protivavionske rakete sovjetske, odnosno ruske proizvodnje. Oklopljenu kabinu radila je firma „Zastava kamioni”, a top i PVO rakete integrisali su „Prva petoletka” iz Trstenika, „Tehnički remontni zavod Čačak” i VTI. Finalnu integraciju celog sistema i izradu hidraulike izvela je za samo 10 dana firma „Srboauto” iz Beograda. Inače, „Srboauto” je privatna kompanija braće Tomić, firma koja odbačene stare kamione sa livada naših kasarni i iz vremena bivše JNA, vraća u operativno stanje. Recimo, kamioni „fap” i „tam” dolaze u tu firmu u očajnom stanju, nisu voženi po 15, ili 20 godina, ali imaju malu kilometražu, i izlaze iz hale praktično novi po ceni koja je deset puta manja nego da se kupuje novo vozilo te klase: obnovljeni motori, kabine, hidraulika, spone, kardani, elektrika. Vojska Srbije još uvek živi od zaliha bivše JNA, još živimo od dividendi bivše SFRJ i kada već nemamo para za supernovu tehniku i tehnologiju, prisiljeni smo na modifikacije i modernizacije postojeće tehnike.
Samohodni PVO sistem „terminator” ima top od 40 mm „bofors” velike kadence gađanja, koji uspešno deluje po ciljevima u vazduhu, ali i na zemlji. U novoj verziji taj je top dobio još jedan magacin municije, a sa topom je spregnuta i dvostruka lansirna rampa za rakete zemlja-vazduh tipa R-13. Reč je o sovjetskoj raketi vazduh-vazduh R-13, koju su nosili avioni „mig-21”, a kako imamo dosta takvih projektila, prilagodili smo ih za verziju zemlja-vazduh. Raketni sistem je dobio TOMS optoelektronsku stanicu, a projektil startni buster motor i IC samonavođenu bojevu glavu. Leti do osam kilometara visine i 12 km daljine. Nešto slično je VTI uradio i tokom agresije NATO-a na Jugoslaviju 1999. Na vozilu „praga” postavljena je raketa R-60MK sličnih dometa.
Vojska živi u vremenu štednje, nemamo para za superskupe projekte, pa otuda i čuđenje da se sada opet eksperimentiše sa statusom dva za vojsku dragocena zavoda: „Tehnički remontni zavod Čačak” i „Moma Stanojlović”. Neki mudraci bi opet da ih sa budžeta prebace na dohodovno poslovanje. Pokušano je to pre više godina i imali smo katastrofu u „Momi”, otišli i inženjeri i visokokvalifikovani radnici. Kako „Moma” da se samofinansira kada godišnje u sadašnjim okolnostima jedva remontuje dva ili tri aviona naše proizvodnje? „Gužva” je i oko VMA, kolegijum VMA je protiv modela reorganizacije kakav je predložilo Ministarstvo odbrane. Nije protiv reorganizacije, ali jeste protiv ponuđenog modela. Izvor: Politika