Najveći slovenački trgovački lanac, „Merkator”, koji je od 2014. u vlasništvu hrvatskog biznismena Ivice Todorića i njegovog „Agrokora”, sledećih meseci planira da proda više važnih trgovačkih centara. Kako su za „Politiku” potvrdili u „Merkatoru”, nije reč o novom projektu, jer je ovaj trgovački lanac proces prodaje nekretnina počeo još pre prodaje „Agrokoru”.
– Sa projektom monetizacije nekretnina u Sloveniji (prodaja, pa iznajmljivanje istih nekretnina na određeni period) počeli smo 2011. i 2012. godine, ali smo stali, jer situacija na tržištu nije bila povoljna. Nastavili smo 2015. i sa međunarodnim savetnicima pripremili listu nekretnina za monetizaciju u kojima „Merkator” želi na duži rok da nastavi sa svojom trgovačkom delatnošću – kaže za naš list Katja Kek, direktor marketinga i razvoja u kompaniji „Merkator”.
Na pitanje o kojim objektima je konkretno reč nismo dobili odgovor, ali kako je prekjuče preneo hrvatski „T-portal”, paket nekretnina za koje „Merkator” u ovom trenutku traži ulagače najmanji je do sada.
Reč je, kako navode, o 69 tržnih centara iz različitih delova Slovenije. Iako u kompaniji ni za hrvatske medije nisu želeli da otkriju o kojim centrima je konkretno reč, pretpostavlja se da su na prodaju najprofitabilniji objekti, s obzirom na to da je planirano da se „Merkator” posle prodaje, obaveže na dvadesetogodišnji zakup istih centara.
Katja Kek je za „Politiku” objasnila da monetizacija nekretnina znači da se tržni centri prodaju investitorima, koji s tim nekretninama dalje upravljaju, a trgovac potom iznajmljuje na određeni rok prostor koji mu je potreban.
– Tako se možemo baviti svojim glavnim biznisom – trgovinom, a ne još i upravljanjem nekretninama. Veći deo velikih svetskih trgovaca iznajmljuje trgovine i druge nekretnine, jer su tako efikasniji, prilagodljiviji i profitabilniji. Dobar primer takve delatnosti su centri „Supernova“ – objašnjava Kekova za „Politiku”.
Najbitniji cilj monetizacije je, potvrdila je, smanjenje „Merkatorovog” duga, što ova kompanija poslednje dve godine „uspešno radi finansijskim restrukturiranjem i prodajom poslovno nepotrebnih sredstava“.
Monetizacija je, kako za „Politiku” objašnjavaju stručnjaci za ovu oblast, logičan poslovni potez i kompanije u ovaj postupak obično idu kada žele da smanje dug ili dobiju novac za nova ulaganja. U svakom slučaju reč je o finansijskom olakšanju posebno kada im za vratom dišu banke.
Cilj ove monetizacije je, kako prenose hrvatski mediji, smanjenje duga koji ima „Merkator” koji je u prvih devet meseci prošle godine imao 827 miliona evra dugoročnih i 72 miliona kratkoročnih finansijskih obaveza.
Kako su preneli slovenački mediji, „Merkator” želi da smanji dug iz dva razloga.
Prvi je prezaduženost „Agrokora”. Hrvatska kompanija je prema podacima kojima raspolaže slovenački portal „Siol.net” krajem 2014. imala gotovo 3,5 milijardi evra dugovanja.
Dodaje se da samo ove godine na naplatu stiže oko pola milijarde evra finansijskih obaveza. Pre nekoliko nedelja i sam „Agrokor” je sproveo postupak monetizacije tako što je četiri trgovačka centra „Konzuma prodao za 66 miliona evra jednom južnoafričkom investicionom fondu i uzeo ih u zakup na 12 godina.
Drugi razlog za prodaju „Merkatorovih” nekretnina, kako se navodi, jesu obaveze koje kompanija ima prema bankama zbog reprograma kredita.
Nekretnine su glavna imovina „Merkatora” i od ukupno 1,7 miliona kvadratnih metara površine, kojima upravlja u Sloveniji i na inostranim tržištima, za razliku od drugih trgovačkih lanaca, u vlasništvu ima gotovo tri četvrtine. Zato su „Merkatorove” nekretnine važan izvor otplate kredita. NJihova knjigovodstvena vrednost je procenjena na otprilike 1,5 milijardi evra.
„Merkator” je prilikom poslednjeg pokušaja monetizacije 2012. i 2013. godine bio u mogućnosti da proda nekretnine u vrednosti od 250 miliona evra, a 2015. su pokušali da prodaju centre i zarade 300 miliona evra. Ovog puta su pozvani domaći ulagači, pošto strani investitori, između ostalog zbog izbegličke krize, ove zemlje smatraju previše rizičnim i daju vrlo nepovoljne uslove. Izvor: Politika