Kupovina dva nova ruska helikoptera početak je vojno-tehničke saradnje Rusije i Srbije, koja bi uskoro mogla da bude krunisana nabavkom jedne eskadrile lovačkih aviona Mig-29 M2. Ministar odbrane Zoran Đorđević nedavno je uputio pismo ruskom kolegi Sergeju Šojguu u kome ga je upoznao sa zabrinjavajućom situacijom u srpskoj lovačkoj avijaciji. Ovaj deo Ratnog vazduhoplovstva opterećen je bliskim istekom resursa letelicama Mig-21 i Mig-29, kojima Srbija čuva svoj vazdušni prostor, ali i računima pristiglim za višegodišnji nemar prema ratnim krilima. - Prvim zasedanjem Međuvladine srpsko-ruske komisije za vojno-tehničku saradnju napravljen je krupan pomak - kažu u Ministarstvu odbrane. - U toku je usaglašavanje na ekspertskom nivou, posle čega bi trebalo da uslede vidljivi rezultati i operacionalizacija konkretnih projekata. Srbija je zainteresovana da nastavi opremanje ruskim naoružanjem i vojnom opremom ukoliko se steknu finansijski i drugi uslovi. U sistemu odbrane napominju i da je u toku razmatranje više projekata zajedničke industrijske saradnje, koja bi pomogla u plasmnu proizvoda domaćih fabrika. - Očekujemo da se u budžetu za 2017. godinu nađu i sredstva za nabavku lovačkih aviona. Posle detaljne stručne analize zaključeno je da bi našim prilikama najbolje odgovarao avion Mig-29 M2, kojim bi uspešno branili vazdušni prostor i izvršavali zadatke "er polisinga" - kažu u Ministarstvu odbrane. Lovački avioni već više godina prva su i najvažnija stavka na spisku potreba Vojske Srbije. Resursi lovačkoj avijaciji ističu 2018. i 2019. godine. Nove letelice su nam potrebne, jer postojećim koje su na kraju veka upotrebe uskoro nećemo biti u stanju da patroliramo našim nebom i policijski ga obezbeđujemo. Oružanim snagama potrebni su i helikopteri, koji osim u borbenim mogu da se koriste i u civilnim i spasilačkim misijama. Na listi nabavke nalaze se i savremena sredstva artiljerije dugog dometa, oklopna vozila i sredstva osmatranja i veze. Poznavaoci prilika u srpskom Ratnom vazduhoplovstvu napominju da je poslednji čas da se nešto preduzme na oporavku vojnih krila države. Ruska tehnika, pritom, najlogičnije je rešenje jer su na nju naviknuti piloti i mehaničari. Remontni kapaciteti kojima Srbija raspolaže odgovaraju standardima izrade i održavanja ruske tehnike, što je još jedan adut u prilog nabavke aviona sa Urala. - Srbiji su potrebni avioni, ukoliko je moguće upravo "migovi". Piloti moraju da lete kako bi bili sposobni za borbene zadatke - kaže pukovnik u penziji Zoran Avramović. - Iz ove situacije postoje dva izlaza. Prvi je kupovina aviona, ali za to je potrebno najmanje 250 miliona evra. Postoji mogućnost i za remontovanje i modernizaciju malobrojnih postojećih letelica, ali je dug i takođe skup proces. Treba razmišljati i o mogućnosti nabavke polovnih ruskih migova 29, kojima bi se premostilo vreme do kupovine savremenijih letelica. Čekanje na nova ratna krila, međutim, preti da potpuno prizemlji srpsko ratno vazduhoplovstvo. Istekom resursa avionima Mig-21 ono je već desetkovano, a poslednja linija odbrane vazduha su tri "dvadeset devetke" koje mogu da se koriste tek nešto više od godinu dana. Zbog loše snabdevenosti delovima i opremom, nekoliko puta se dešavalo da van stroja ostane čak i dežurni par aviona, zadužen za reagovanje u slučaju upada letelice u domaći vazdušni prostor. Razloga je bilo više - pocepane gume, pokvareni akumulatori, nedostatak delova za katapultiranje pilota...
Ruska strana nekoliko puta je slala pozitivne signale o želji da pomogne pri modernizaciji Vojske Srbije i njenom opremanju sofisticiranom tehnikom. Da bi ovaj proces bio sproveden do kraja potreban je i dogovor o ceni i načinu plaćanja. Iako je pre dve godine ostavljen za bolja vremena, i dalje je aktuelan koncept robnog kredita kao način otplate. On podrazumeva isporuku ruskih aviona Srbiji, koja bi njihovu cenu isplatila kroz izvoz svoje robe u Rusiju.