Kako navode gradske vlasti Komsomoljska na Amuru, prva četiri Su-35 zvanično su predata Pekingu 20. decembra, ali su odletela u Kinu 25. decembra.
Prvobitno je bilo predviđeno da Rusi isporuče te avione početkom 2017. godine, ali su se složili da ubrzaju primopredaju do Božića. Na sajtu gradske uprave Komsomoljska na Amuru se kaže: „Lovci su uspešno stigli na odredište“.
Rusko-kineski sporazum, potpisan u novembru 2015 godine, predviđa isporuku 24 aviona Su-35 i vredan je oko dve milijarde dolara. Rusi su u početku hteli da dobiju mnogo veću narudžbinu, ali su morali da pristanu na uslove Pekinga.
Rusi se plaše da bi Kinezi mogli da pokušaju da kopiraju napredne tehnologije Su-35, kao što su ranije radili sa drugim naoružanjem.
„Rusija i Kina su potpisale sporazum o zaštiti intelektualne svojine — navodi se na sajtu gradske vlasti Komsomoljska na Amuru. — Lovac će biti zaštićen od kopiranja bez licence“.
Ali, Rusija je potpuno svesna da bi njen sporazum sa Kinom o zaštiti intelektualne svojine mogao da bude besmislen.
Govoreći 15. novembra na ručku u Centru za nacionalne interese (Center for the National Interest), penzionisani general-potpukovnik Jevgenij Bužinski, koji je predsednik ruskog Centra za politička istraživanja, rekao je da Rusija ne namerava da preda Kini najvrednije tehnologije bez preduzimanja mera predostrožnosti.
Kineska verzija Su-35 će se razlikovati od one koju koristi rusko Ratno vazduhoplovstvo.
„Imamo izvoznu varijantu i verziju za unutrašnju upotrebu — istakao je Bužinski. — Kinezi umeju da odlično kopiraju bilo šta“.
Međutim, Rusija je uverena da će njena tehnika u kineskim rukama biti bezbedna, u prvom redu, izuzetno važan motor AL-41F1S kompanije „Saturn“.
„Oni ne umeju da proizvode motore — kazao je Bužinski. — Mi smo pristali da isporučimo motore za Su-35, ali na sreću, kako su mi rekle kolege koje su stručnjaci za avio-motore, AL-41F1S je nemoguće kopirati, pošto je praktično nemoguće doći do njegovog srca, a da se u potpunosti ne uništi“.
Ali, ne bi trebalo isključiti mogućnost da je kopiranje bilo glavni motiv Pekinga prilikom kupovine Su-35. Kina radi na sopstvenim modernim nevidljivim lovcima, kao što su J-20 i J-31, ali Kinezi značajno zaostaju u proizvodnji reaktivnih motora. Poznato je da J-20 koriste ruske motore AL-31FN kompanije „Saljut“, koji su bili konstruisani za modifikacije ruskog Su-27.
Iako je Moskva uverena da Kina neće umeti da tačno kopira napredne tehnologije Su-35 i S-400, Peking je dokazao da veoma vešto krade tehnologije.
Trenutno se ne može reći koliko će biti efikasne ruske zaštitne mere koje ne dozvoljavaju Kinezima da u potpunosti kopiraju SU-35 i njegove motore. Izvor: fakti.org