U Srbiju su u prethodna dva dana na Batajnički aerodrom stigla iz Rusije četiri borbena lovca MiG 29. Preostala dva trebalo bi da budu u Srbiji do 6. oktobra, baš na 40. godišnjicu leta aviona ovog modela, izvedenog 1977. godine.
Nakon što migovi stignu, srpski i ruski tehničari trebalo bi da ih pripreme za premijeru koja je zakazana za Dan oslobođenje Beograda 20. oktobra, kada bi trebalo da se pojave na našem nebu.
Ovo je tema o kojoj se dosta polemisalo u javnosti, a kritike su išle od toga da kupujemo stare avione s kojima Rusija ne zna šta će, do toga da uslovi po kojima nabavljamo ove letelice manje liče na poklon, a više na poslovnu saradnju.
Vlada Radulović iz Atlantskog saveta Srbije istakao je da su Srbiji zaista potrebni lovci zbog zaštite vazdušnog prostora. Da smo u nekim ranijim vremenima, mogli bismo da diskutujemo da li je to dobro ili ne, ali u ovom trenutku nemamo operativno sposobne avione, ne leti nijedan mig, naglašava gost Novog dana.
Boriša Mandić, predsednik Udruženja nadzvučnih pilota, nekadašnji pilot i instruktor, kaže da je to jedna lepa, korisna i radosna vest ne samo za pilote nego i za tehnički kadar i sve ostale u timu koji mogu da izvrše dobro svoj zadatak - kontrolu i zaštitu neba Srbije.
"Ti avioni se čekaju decenijama", naglašava. On je podsetio da MiG 21 štiti nebo naše zemlje već 55 godina.
Migovi će nas koštati 185 miliona evra. Radulović kaže da u javnosti nije predstaljen ugovor, i da je jasno zbog čega je to tako, a dodaje da ne znamo ni koji su to procesi modernizacije, ni gde će se obavljati, koje je naoružanje koje smo kupili, što opet, navodi, ne može u javnost.
Ipak, kaže da se postavlja pitanje da li možemo i da pričamo o nekom plaćanju aviona.
Ocenjuje da Rusija sigurno iskorišćava to što je ovde tradicionalno korišćeno njihovo oružje, ali kao faktor navodi i to što je Srbija okružena zemljama spremnim za članstvo u NATO.
Tome, navodi, treba dodati i činjenicu da Ruska federacija prelazi na avione tipa Suhoj, i već određeni period idu sa izbacivanjem migova.
I Hrvatska ima svoje ponude i razmatra varijantu da li će ići na polovne avione, dodaje.
Meni ovo zvuči kao "hvatanje daha" i iznuđen potez, ljudi koji su se za to odlučili, našli su praktično rešenje, smatra nekadašnji pilot Mandić.
I Radulović je mišljenja da je u pitanju iznuđen potez. Avionima koje Srbija ima ističe resurs 2018. godine, jednom 2021, a prema informacijama koje imamo za ruske migove, njihov resurs će isteći 2021. ali urađenim remontom moći ćemo da kupimo još 10 godina, i oni će biti operativno sposobni toliko, naveo je.
Možemo govoriti, teoretski, da taj period može da se produži, novim sistemima, na više od 10 godina, ali postavlja se pitanje da li je to rešenje, kaže Radulović.
S pilotske tačke gledišta, remont nije toliko bitan ili to što je avion polovan, već je bitno poverenje u mašinu i održavanje, kao i poverenje pilota u tehničko osoblje, dodaje Mandić. Kaže da je ružno licitirati s godinama, jer više faktora utiče na operativnu sposobnost jednog aviona.
U ovom trenutku nije toliko važno ni gde su remontovani, dodaje, ističući da se na te avione čekalo 25 godina i da je to važan trenutak za srpsku avijaciju.
Pilote nismo imali na čemu da osposobljavamo
Celokupna procedura ima tri koraka, kaže Mandić. Jedan je načinjen, sledi najteži korak, a to je osposobiti pilote i tehnički sastav da upotrebljavaju letelice, a treći je održavati sve to, naveo je.
Lovačka avijacija donosi prihod ovoj zemlji, kroz zaštitu neba zbog komercijalnih letova, u protivnom bi za taj posao morali da plaćamo Rumuniji ili Bugarskoj, dodao je.
Problem je, kaže Mandić, što srpski piloti imaju u proseku 40 godina, a u svetu je ta granica 28, 30 godina. To se dogodilo zbog toga jer nije bilo resursa da se osposobi dovoljan broj ljudi, navodi Mandić koji je i instruktor letenja.
"Ne postoje dva ista leta, pilot se usavršava tokom celog života", naglašava on.
Međutim, da bi se pilot osposobio za kompletnu upotrebu potrebno je 4 do 6 godina, posle toga se leti maltene toliko, jer medicina je svoje rekla, navodi Mandić. "Mi već sada momke od 15, 16 godina iz vojne škole, gimnazije moramo da elektiramo, motivišemo, da jednog dana postanu pravi piloti".
Radulović ističe da je ovde reč o ukupno 10 aviona - uz ovih 6 i četiri naša, što čini manje od jedne eskadrile, a to nije dovoljno za zemlju od šest i po miliona stanovnika.
Mandić kaže da struka i odgovorni i izabrani ljudi treba da donesu za narednih više decenija meritornu odluku, pravac kretanja, da kažu šta nam treba kad je u pitanju vazduhoplovstvo.
Ovoj zemlji treba osposobljena lovačka avijacija, naglašava.
Upitan da prokomentariše na kom nivou je Srbija u odnosu na region, kad je u pitanju ovaj segment vojske, Mandić kaže da možemo da se poredimo s Hrvatskom, a sa drugima ne možemo, jer oni prosto nemaju lovačku avijaciju.
"Svojevremeno smo trpeli kritike kada smo rekli da je naše vazduhoplovstvo u devetoj fazi, fazi imitacije. Pretila je deseta i zadnja faza - kapitulacija. Sva sreća, nadamo se da do te faze neće doći. Jer ovoj zemlji, ovom narodu, na ovoj poziciji, treba ozbiljna osposobljena lovačka veza. Da li je sa Zapada da li je sa Istoka, sa juga ili severa, to sa naše tačke gledišta nije bitno", zaključuje nekadašnji pilot Boriša Mandić.
Pročitajte OVDE o pravoj istini o Migovima koji su stigli u Srbiju.
Izvor: N1