Tokom posete Moskvi srpska delegacija, koju je predvodio predsednik Aleksandar Vučić, pregovarala je i o nabavci šest novih helikoptera Mi-17. Tu informaciju potvrdio je ministar odbrane Aleksandar Vulin.
Iako uslovi kupovine još nisu otkriveni, jasno je da će Srbija posle nabavke dva helikoptera Mi-17V5, uz eskadrilu lovaca MiG 29, čija je dubinska modernizacija u toku, dugoročno rešiti i problem vertikalnog transporta.
Odličan poznavalac avijacije, urednik vazduhoplovnog portala „Tango siks“ Petar Vojinović kaže da je naš RV i PVO u sada jako nepovoljnoj situaciji, osnovni tip helikoptera na kojem leti srpska vojska nekoliko decenija bio je helikopter Mi-8 T, međutim u letnom stanju trenutno su samo dve letelice. Vojinović ocenjuje da je nabavka helikoptera iz Rusije dobar potez.
„Dva već kupljena Mi-17V5 isporučena su pod povoljnim uslovima i po nižoj ceni, a dobili smo ih pre roka isporuke, koju bi u regularnim uslovima morali da čekamo. Postoje naznake da ćemo i ovih šest letelica dobiti mnogo ranije nego što bi to bio slučaj sa drugim kupcima. Ostaje otvoreno pitanje da li će ponovo biti jeftiniji“, kaže Vojinović.
On podseća da je naša zemlja od „Erbasa“ naručila 9 helikoptera H145M, srpsko ratno vazduhoplovstvo dobiće šest, a Ministarstvo unutrašnjih poslova tri letelice.
Reč je o lakom transportnom višenamenskom helikopteru koji je jedan od najsavremenijih u svojoj klasi u svetu. Osim dvočlane posade, može da preveze još devet naoružanih vojnika, a može da nosi i raketno i mitraljesko naoružanje. H-145M može da se koristi za izviđanje i borbene zadatke. U civilnoj verziji koristi se i za traganje i spasavanje. Kupovina oba modela zapravo je odlična kombinacija, kaže Vojinović.
„Problem ’Erbasa‘ je u kapacitetu nosivosti ljudi, odnosno nedovoljan je za prevoz trupa, ali su Generalštab i RV i PVO mudro odlučili da nastave da nabavljaju Mi-17, koji će apsolutno da zadovolji te potrebe, kako vojne, tako i civilne. Primer za civilnu upotrebu je evakuacija stanovništva tokom poplave u Obrenovcu, tada se videlo koliko je i to važno. Erbas H145 je interesantan helikopter, jer će moći da obavlja sve druge misije, posebno borbene, moći će da leti u svim vremenskim uslovima“, objašnjava Vojinović.
Mi-17 o kojem se pregovaralo u Moskvi zapravo je modernizovana verzija transportnog helikoptera Mi-8. Maksimalna brzina mu je 250 kilometara na sat, a krstareća od 220 do 230 kilometara. Može da bude naoružan raketama i topom. Helikopter ima prilagođenu komandnu tablu i osvetljenje kabine, tako da se njime može pilotirati i uz pomoć naočara za noćno osmatranje, što omogućava letenje u potpunom mraku, čak i na malim visinama.
Vojinović podseća da je nabavka helikoptera „Erbasa“ H145M prva kupovina vazduhoplovne tehnike posle mnogo decenija, ali da nije reč samo o kupovini letelica, već i o širem paketu kupovine i industrijske saradnje.
Jedan od helikoptera za policiju namenjen je medicinskoj evakuaciji, imaće opremu za održavanje u životu nestabilizovanih pacijenata. RV i PVO uz helikoptere će dobiti i obuku za letenje u složenim meteorološkim uslovima, a ugovor pokriva i prvi nivo sistema naoružanja „Hfors“.
Interesantno je da su taj sistem i sama verzija helikoptera relativno novi, za sada ih imaju samo armija Nemačke i Tajland, kaže Vojinović.
„Erbas je, što nije uradio nijednoj državi klijentu, uz ovu kupovinu ponudio i sertifikaciju dela Vazduhoplovnog zavoda ’Moma Stanojlović‘ za održavanje helikoptera ’Gazela‘ za treća lica i obavezao se da će kupovati određenu količinu materijala za remont tih helikoptera. Taj proces je u toku, tako da Srbija ne samo da je nešto kupila, već je i dobila mogućnost da Zavod bude jedini ovlašćeni centar za održavanje i remont helikoptera ’Gazela‘ za ovaj deo Evrope“, ističe sagovornik.
On dodaje još jednu izuzetno važnu činjenicu, Srbija želi da postane regionalni centar za remont ruskih helikoptera, pre svega za Mi-17. Reč je o centru prodajno-marketinške kategorije, poslu u kojem, kao i sa „Gazelama“, treba da tražimo mušterije. Zemlje regiona već su počele da remontuju svoje ruske helikoptere, BiH u Ukrajini, Makedonija u Litvaniji, a letelice iz Hrvatske verovatno će, kao i one iz Mađarske, na remont u Rusiju. Ali to ne znači da Srbija odustaje od ovog projekta, kaže Vojinović.
„Sve ove zemlje će ponovo za deset do petnaest godina ući u novi talas kupovine helikoptera. Ruskim helikopterima Mi-17 će opadati proizvodnja, ali Rusi će imati nešto novo. Dakle, nije poenta da naš Zavod bude remontni centar samo za Zapad ili samo za Istok. Ministarstvo odbrane je pametno odigralo i rešilo da radi i jedno i drugo. S godinama će kupovati ili posebnim dogovorima dobijati sertifikaciju obuke tih proizvođača i tehničku pomoć da ima sposobnost da održava različite tipove letelica“, kaže ovaj poznavalac avijacije.
Iako posle važne posete Moskvi nema informacijama o pregovorima o ovom poslu, Vojinović veruje da dogovor sa Rusima neće biti problem. Oni treba da nas osposobe za sve nivoe rada na Mi-17, da održe obuku, kada se kupe alati i uvedu novi procesi rada, bićemo osposobljeni da održavamo svoju flotu, a i tuđe, kaže on.
„Posebni odnosi sa Rusijom, koji su objektivno kvalitetniji nego odnosi svih ostalih zemalja u neposrednom okruženju, možda nam garantuju da, ako smo dobili odobrenje da preprodajemo gas, a ne samo da ga kupujemo i skladištimo, zato ne bi mogli da tražimo i neku vrstu ekskluzivnog prava da remontujemo ruske helikoptere u ovom delu sveta? Očigledno idemo korak po korak“, ocenjuje Vojinović.
On dodaje da je remont dva makedonska helikoptera, koji je upravo počeo u Vazduhoplovnom zavodu „Moma Stanojlović“, upravo pokušaj da se krene u osvajanje te sposobnosti i da je sigurno da se priča o remontu ruskih helikoptera u Srbiji nastavlja.
Prema ranijoj najavi predstavnika „Erbasa“, Srbija bi početkom 2019. godine trebalo da preuzme svoj prvi H145M. Procenjuje se da je za kompletnu nabavku novih ruskih helikoptera Mi-17 potrebno dve godine.
Pročitajte OVDE gde to Rusi grade vojnu bazu u Sredozemlju?
Izvor: rs.sputniknews.com