Ukupna sredstva namenjena MO i VS iznose 70.484.263.000 dinara ili skoro 591,3 miliona evra što je za oko 112,8 miliona evra više nego što je bio predloženi budžet za 2017. godinu.
Za modernizaciju i remont sredstava naoružanja i vojne opreme (NVO) predviđeno je nešto preko 20,6 miliona evra od čega je 15,7 miliona za mašine i opremu a ostatak ide na specijalizovane usluge. Sa 637 hiljada evra finansiraće se izgradnja hangara na aerodromu Niš, međutim po onome što se može pročitati u predlogu budžeta, 2018. biće završeno 20 procenata radova, u 2019. još 30 procenata da bi tek u 2020. hangar bio gotov.
Drugi konkretan podatak koji se odnosi na RV i PVO je, pored hangara u Nišu, obezbeđivanje sredstava za modernizaciju školskih i borbenih aviona. U tu svrhu trebalo bi da se potroši oko 4,5 miliona evra od toga na materijal skoro 3,5 miliona a na, kako stoji u navedenim stavkama, tekuće popravke i održavanje, preostalih milion evra.
I u ovom budžetu postoji budžetski fond za naoružanje i vojnu opremu koji sada iznosi 16,9 miliona evra od čega je čak 13,6 miliona neraspoređeni višak prihoda iz ranijih godina. Cilj ovog fonda je unapređenje stanja u oblasti naoružanja i vojne opreme i održavanje sredstava. Svi navedeni iznosi koji se odnose nabavke novog naoružanja i vojne opreme, zatim sredstva za njihovu modernizaciju i remont, izgradnju infrastrukture, su u odnosu na ostale troškove ponovo zaista skromni.
Međutim postoji i jedna nedoumica u delu koji se odnosi na funkcionisanje MO i VS. Od ukupno 212,3 miliona evra koliko je izdvojeno za ovu namenu postoji stavka Mašine i oprema i pored nje veoma veliki iznos od čak 73,6 miliona evra. Moguće je da će deo tih sredstava biti iskorišćeno za plaćanje rate za radove na lovačkim avionima i nabavku helikoptera. Sa druge strane verovatno će se taj novac trošiti i na ulaganje u kapacitete za održavanje i remonte NVO. U istom delu budžeta postoje i posebne stavke za tekuće popravke i održavanje sa 20,7 miliona evra kao i materijal sa čak 40,7 miliona evra.
Finansiranje onoga što je tokom prošle i ove godine ugovoreno i najavljeno, a to su pre svega sredstva namenjena RV i PVO, trebalo bi da bude obezbeđeno iz drugih izvora odnosno suficita budžeta koji je nastao u 2016, 2017. a smatra se da će se taj trend nastaviti. Nije nemoguće da je taj novac završio u ovogodišnjem vojnom budžetu upravo u delu koji se odnosi na mašine i opremu u okviru izdataka za funkcionisanje MO i VS.
Do kraja 2020. za sve moguće radove i nabavke vezane za 10 lovačkih aviona MiG-29 najavljeno je da će se potrošiti oko 185 miliona evra, i da će se to plaćati u ratama. Za sada sigurno znamo da je plaćen transport 6 doniranih aviona i da je sklopljen ugovor za rezervne delove, predizvoznu pripremu aviona i njihovo dovođenje na standard 4 starija primerka kao i remont jedne 29-ke koja je stigla iz Rusije.
Uz to treba nabaviti još i zemaljsku opremu za njihovo opsluživanje a sledeće godine treba poslati bar tri postojeća aviona na remont, koju godinu kasnije i četvrti. Potom je najavljeno da će se izvršiti produženje veka kao i verovatno najskuplji deo čitavog posla a to je modernizacija koja bi borbene mogućnosti aviona podigla na viši nivo i učinila ih potpuno višenamenskim.
Veoma skupa će biti i planirana nabavka savremenog vođenog naoružanja vazduh-vazduh i vazduh-zemlja. Uz sve ovo u toku su procedure i za izgradnju hangara za dežurnu paru lovaca u sistemu PVO kao i dežurnog helikoptera za traganje i spasavanje.
Početkom 2019. godine Vojska Srbije će primiti na upotrebu prvi od 6 naručenih višenamenskih helikoptera H145M koji su naručeni krajem decembra prošle godine. Cena ovih helikoptera od kojih će 4 biti naoružana nije saopštena a na osnovu objavljenih ugovora za druge države, njihova vrednost sa obukom, logistikom i naoružanjem kreće se od 65 do 90 miliona evra. Zvanično je krajem 2016. saopšteno da je deo novca već uplaćen pa se lako može zaključiti da će i u ovom slučaju plaćanje biti u ratama.
Kada je reč o helikopterima, nedavno je objavljeno i da se sa ruskim Rosoboronoeksportom pregovara o 6 transportno-borbenih helikoptera a na osnovu ranije izrečenih planova i najava najverovatnije se radi o srednjim transportnim helikopterima Mi-17. Dva takva helikoptera, u verziji Mi-17V-5 nabavljeno je 2016. za 25 miliona evra. Stoga bi 6 ovakvih helikoptera mogla koštati oko 75 miliona evra.
Od najviših državnih zvaničnika poslednjih meseci smo direktno ili indirektno saznali da se sa Belorusijom pregovara o nabavci dodatnih aviona MiG-29, spominjalo se 6 do 8 aviona, potom se govorilo o nabavkama raketnih sistema, konkretno dva diviziona sistema Buk, dok su pojedini mediji u skorije vreme spominjali i 4 baterije sistema S-300. U svim slučajevima spominjalo se da bi obaveza Srbije bila da plati samo remont i modernizaciju poklonjene tehnike. Isti mediji su preneli i da bi ugovor za belorusku donaciju MiG-ova 29 i S-300 mogao biti potpisan u martu sledeće godine.
A za plate...
Kao što je to već uobičajno veliki deo novca ide za plate koje će od 1. januara biti 10 procenata veće, tu je zatim i veliki broj izdvajanja za socijalne doprinose, socijalna davanja i zaštitu, naknade u naturi, naknade troškova za zaposlene, nagrade zaposlenima. Na sve pomenuto, uključujući i veće plate, trebalo bi da bude izdvojeno oko 312,3 miliona evra.
Pročitajte OVDE kakva to dva koraka očekuju Srbiju da bi dobila eskadrilu MiGova?
Izvor: Tango Six