Piše: Ivan Ristić Savremeni svet nalazi se u istorijskom trenutku dubokih promena, koje vode ka disperziji svetske moći i formiranju multipolarnog međunarodnog poretka u pravom smislu te reči. Globalna dinamika ekonomskog rasta i razvoja postepeno se premešta u azijsko-pacifički region, čime se dramatično umanjuju mogućnosti Zapada da preko sopstvenih poluga moći presudno utiče na globalna dešavanja. Neumereni optimizam o navodnom „kraju istorije“ i pobedi univerzalnih zapadnih vrednosti na svim meridijanima planete, izazvan krahom Varšavskog ugovora, pokazao se kao potpuno neosnovan. Fijasko koji je liberalno shvatanje sveta doživelo ubrzo nakon otrežnjenja doveo je do izbijanja tradicionalnih osa političkih podela na površinu.
Posmatrano kroz istorijsku perspektivu, do konflikata je dolazilo najpre zbog kolonijalnog, zatim ideološkog suparništva, da bi čitav proces u vremenu u kome živimo dobio obrise “suparništva vrednosnih orijentira”. Ideja insistiranja na ekonomskim i tržišnim zakonitostima koja je trebalo da dovedu do prevazilaženja animoziteta drugih vrsta raspršila se kao mehur od sapunice. Derogiranje države kao sve manjeg nosioca prava i obaveza u međunarodnom poretku kroz promenjene osnove moći dovodi do međuzavisnosti kao osnovnog trenda novog sveta. U skladu sa tim, prožimanje je prirodan istorijski proces koji karakteriše civilizacijske odnose. Međutim, ono se odvija na socijetalnom nivou, dok su sukobi karakteristika političke ravni.
Civilizacijske razlike na međudržavnom nivou mogu da prevaziđu savezi „kada se dve ili više država suoči sa zajedničkom opasnošću po bezbednost". Najbolji primer za to je iznuđena saradnja zapadne i islamske civilizacije u rešavanju problema na Bliskom istoku.
Svet pesimističniji od Hantingtonovog
Konfrontacije koje u međunarodnom kontekstu nastaju mogu se formulisati kao “borba za dominaciju u formiranju ključnih principa organizacije budućeg međunarodnog sistema”. Novi izazovi bazirani na civilizacijskoj disharmoniji dovode u pitanje sam temelj celokupnog međunarodnog poretka. Ključne civilizacijske razlike leže u različitim percepcijama vrednosti i ustanova koje ih čine, a međusobno prepoznavanje subjekata kao pripadnika iste civilizacije dovodi do identifikacije u odnosu na spoljnjeg neprijatelja. Nakon napuštanja transnacionalnih ideoloških postavki, religije ponovo postaju osnov identitetskog uporišta.
Najsveobuhvatnijom se čini podela civilizacija koju je utvrdio Semjuel Hantington. Prema njegovom shvatanju, postoje kineska, japanska, latinoamerička, hindu, afrička, budistička, islamska, zapadna i pravoslavna civilizacija.
Svet se danas, međutim, čini daleko pesimističnijim mestom nego što ga je svojevremeno video Hantington. Promena geopolitičke i ideološke osnove sukobljavanja donela je svojevrsnu formu proksi sukoba sa versko-sektaškim obeležjima. Nova tendencija koja presudno obeležava svet u kome živimo danas i usmerava onaj u kome ćemo živeti sutra su sukobi unutar samih civilizacija i konfliktne tačke dodira koje istovremeno pokazuju istorijski kontinuitet njihovog sukoba. Primeri poput arapskog sveta nakon Arapskog proleća, ideoloških konflikata u Latinskoj Americi, ali i novih desekularizujućih tendencija u Evropi govore tome u prilog. Poraz kiršnerizma u Argentini, propast kolumbijskog mirovnog sporazuma na referendumu, kao i povlačenje teologije oslobođenja kao ključne komponente latinoameričke civilizacije doveli su do revitalizacije Monroove doktrine i raspirivanja novih ideoloških sukoba u hladnoratovskom maniru. Ni na prvi pogled unifikovana Evropa nije izuzetak. Klerikalne tendencije u Poljskoj i nemačka kontinentalistička geopolitika koja na prostoru desovjetizovane Istočne Evrope ne igra uvek u istom kolu sa atlantizmom govore tome u prilog.