Preletačević je, kako ocenjuju sagovornici nešto novo na političkoj sceni i njegov eventualni rezultat od tri-četiri odsto građana na izborima pokazaće da birači hoće nešto novo i drugačije, da nisu zadovoljni i da više nemaju poverenja ni u koga.
Kako objašnjava programski direktor Cesida Bojan Klačar, pojava Preletačevića, i rezultat koji bi mogao da postigne, govore da postoji nezadovoljstvo među biračima i nepoverenje u stranke, i da su ljudi skloni da se vežu i podrže nova lica i nove pristupe na političkoj sceni.
Kolika je ta podrška još je, kako kaže, nepoznanica, jer se Beli u predsedničkoj priči pojavio tek pre nekoliko dana, pa pouzdanija istraživanja još ne postoje.
- Verujem da će se narednih dana znati više o tome koliku podršku uživa Beli, nakon što je proglašen za kandidata. Ono što je za sada izvesno, jeste da se radi o nastavku trenda iz drugih država i regiona, poput Hrvatske, gde su mladi ljudi bez ozbiljnog političkog bekgraunda uspeli da ostvare pristojne rezultate, poput Živog zida - priča Klačar.
Kako objašnjava, Beli definitivno ima potencijal među mlađom populacijom, koja ne želi da sluša stare priče i stare lidere. Sa njim je saglasan i direktor agencije “Faktor plus” Vladimir Pejić, koji navodi da će Preletačevićev ulazak u predsedničku trku malo promeniti procenat onih koji će izaći na izbore.
- Izvesno je da će on podići izlaznost za koji procenat, ali ne do te mere da to bude nešto spektakularno. Do sada nije rađeno istraživanje o njegovoj popularnosti ali ovako, iz svakodnevnog života, dosta ljudi gaji sipmatije prema Belom. Trenutno postoji i euforija oko svega toga, pa u ovom trenutku rezultati verovatno ne bi bili realni. Treba sačekati koji dan da se slegne prašina. Lično mislim i da osvoji tri odsto glasova, to bi bio odličan uspeh, a čini mi se da bi mogao i više od toga - priča Pejić.
Ko su njegovi birači
Sagovornici se slažu i u tome da bi Beli u velikoj meri mogao da pokrene apsitinente i izvede ih na birališta. Za Klačara je to verovatnija opcija nego što će nekoj stranci da napravi ozbiljniji problem.
- On je možda bliži levoj, građanskoj orjentaciji, nego što je Vojislavu Šešelju, Bošku Obradoviću ili Aleksandru Vučiću. U tom smislu možda bi više problema moglo da bude u konačnom zbiru kada je u pitanju Saša Janković, Vuk Jeremić ili Nenad Čanak - objašnjava Klačar.
Pejić smatra da bi Beli od svih mogao da “štpne” pomalo glasova, pre svega među mladim ljudima koji su, kako kaže, “podložni ovakvim kampanjama”.
- Gotovo od svih bi mogao da uzme, ali ipak mnogo manje od onih koji imaju disciplinovano biračko telo, poput SNS, SRS pa i SPS. Za njega će glasati oni koji su protiv vlasti, a koji nisu našli alternativu među drugim kandidatima. Ovo nema veze sa opozicijom, već sa tim da se glasa po simpatijama - priča on.
Kome odgovara pojava Belog
Kako kaže, kakav god Beli bio, da li je ozbiljan ili sarkazam i šala, njegova pojava ne odgovara ni vlasti ni opoziciji.
- Vlasti ne odgovara zbog izlaznosti, opoziciji što će im uzeti glasove. Staromodnim političarima on ne odgovara jer su ušuškani i naviknuti na stanje stvari kakvo jeste - ističe on.
Kako do uspeha
Preletačević je, inače, svoju kampanju pre svega bazirao na internetu i društvenim mrežama, pa su njeni dometi zbog toga i ograničeni. Pejić navodi da mu internet svakako ide u prilog i da ga, čak i kada ga nema u medijima, njegovi nastupi prepričavaju.
- On nema ni infrastrukturu, ni sredstva, a čini mi se ni ambicuju da pobedi - priča Pejić.
Preletačeviću je za uspeh, kaže Klačar, potrebna prepoznatljivost ako želi neki ozbiljniji rezultat, a to znači da ga poznaje najmanje 50 odsto populacije, da ga ima i u tradicionalnim medijima, ali i na terenu.
- Na internetu ga ima, videćemo da li će ga biti i na terenu. Međutim, ono što mu je sasvim sigurno išlo u prilog je to što se oko njegove kandidature podigla prašina, pa su se njome bavile i novine i televizije - priča Klačar, istakavši da je Beli prepoznatljiviji danas nego pre, recimo, desetak dana.
Šta je poruka
Sagovornici slažu se u tome da pojava Belog zapravo opomena društvu. Radi se o kandidatu koji kroz sarkazam, ironiju i humor ismeva politiku i političare.
- Dobro je da neko takav postoji da ukaže na anomalije i probleme sa postojećim političkim elitama. Sa druge strane, loše je što na takve stvari uopšte treba ukazivati - ističe Pejić.
A kako je sve počelo
Pre nepunih godinu dana Luka Maksimović alijas LJubiša Preletačević Beli je sa drugarima, pre svega iz šale, u Mladenovcu osnovao pokret “Sarmu probo nisi”. Inicijalno, ideja je bila da na humorističan i sarkastičan način ukaže na sve ono što na političkoj sceni ne valja, da se ismeje i potpuno banalizuje politički sistem pre svega opštine u kojoj živi.
Sa tom idejom je i izašao na prošlogodišnje lokalne izbore, a njegova stranka osvojila drugo mesto na opštinskim izborima. Tako je, zapravo, počeo ceo šou oko fiktivnog lika Preletačevića Belog koji se, pre svega iz revolta, sa lokala preselio i na republički nivo.
Podrška Mladenovčana ni tada nije izostala, a nije izostala ni sada kada su u redovima čekali da podrže svog sugrađanina u predsedničkoj trci.
Beli razgovarao sa Trampom, pa se obratio naciji. OVDE pogledajte dosad najjaču poruku Preletačevića.
Izvor: Blic