Zaokret ka letelici “orao”, koja bi uz “migove 29” trebalo da postane uzdanica Ratnog vazduhoplovstva, kako tvrde u Ministarstvu odbrane, ne znači i odustajanje od renesanse proverenog “supergaleba”.
“Nećemo odustati od ovog posla. “G4” je perspektivan avion koji ima važnu ulogu u obuci pilota Ratnog vazduhoplovstva. Modernizacija “orla” odvijaće se potpuno nezavisno od ovog projekta”, naglašavaju u Ministarstvu odbrane, pišu Večernje novosti.
Ugradnja savremene opreme u ovaj avion već nekoliko godina je prioritet Ratnog vazduhoplovstva. Prvobitni plan bio je da prototip nove-stare letelice poleti 2017, a da operativna upotreba u vojsci počne 2020. godine.
Ovaj ambiciozno najavljeni poduhvat stigao je do raspisivanja tendera i izbora stranog partnera kome će biti poveren posao, kao i izrade potrebnog projekta. Zahvaljujući ovom ulaganju jedna eskadrila od najmanje devet ovakvih letelica trebalo bi da ostane u upotrebi u Ratnom vazduhoplovstvu Srbije do 2030. godine.
Aktuelna nabavka “migova 29” iz Rusije ključni je uzrok promene plana prioriteta Ministarstva odbrane i planiranog zaokreta ka “orlu”. Vojni vrh je procenio da nam je ovaj avion potrebniji i višestruko korisniji.
“Potreban nam je modernizovani “orao” kao podrška kopnenim snagama, ali i kao platforma za dejstva sa distance. Kako je tehnološki posao modernizacije “orla” i “supergaleba” vrlo sličan, prvo će početi modernizacija “orla””, objasnio je nedavno načelnik Uprave za odbrambene tehnologije, general-major Bojan Zrnić.
“To znači da će paket osavremenjivanja “supergaleba” biti umanjen i biće skromniji u odnosu na modernizaciju “orla” koja će podrazumevati i razvoj novih familija vazduhoplovno-ubojnih sredstava, za mogućnost takozvanog stand-of dejstva”, kaže on.
Letelice ovog tipa koje su u sastavu 98. vazduhoplovne brigade proizvedene su krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih godina i otud je prva dilema vojnih stratega bila - može li konstrukcija “orla” da izdrži nove zahteve? Procena je poverena Vojnotehničkom institutu, koji je prethodnih meseci analizirao stanje ovih aviona.
“Zaključeno je da je zahvaljujući staroj školi avionske konstrukcije “orao” sposoban za modernizaciju. Procenjeno je da je moguće produženje veka upotrebe ovih letelica do 40 godina (od godine proizvodnje), kao i da je moguće dodatno produženje za još osam godina. To opravdava proces modernizacije. Sprovešćemo, pritom, program specifične analize za svaki avion posebno u našoj floti, a ne cele serije odjednom”, navodi general Zrnić.
Ratno vazduhoplovstvo Vojske Srbije uskoro očekuje i konačnu isporuku školskih aviona “lasta”. Na Aerodromu Batajnica u sledećih mesec-dva naći će se ukupno 14 letelica tzv. nulte serije koja će uz dva prototipa zaokružiti flotu ovih vazduhoplova. “Lasta” će biti oslonac početne pilotske obuke u sledeće dve decenije. Izvor: Večernje Novosti