Ova mera stupila je na snagu u petak 7. aprila, a komesar EU za migracije, unutrašnje poslove i građanstvo Dimitris Avramopulos suspendovao ju je do daljnjeg već u subotu.
Razlog za to su višesatna čekanja na graničnim prelazima na ulasku u Hrvatsku i Mađarsku, koja su ugrožavala normalno funkcionisanje saobraćaja. Za sada je izvesno da će ova mera biti suspendovana do završetka vaskršnjih i prvomajskih praznika, što znači da će građani Srbije koji tada budu putovali u zemlje EU izbeći saobraćajni kolaps.
Kako smo saznali u Direkciji policije, ova mera je stopirana "do daljnjeg" i pitanje je da li će se i u kojoj formi ponovo primenjivati, jer je za pregled samo jednog vozila bilo potrebno najmanje 60 minuta. U graničnoj policiji objašnjavaju da je tokom kontrole svaki dokument putnika detaljno proveravan u nekoliko baza podataka.
- Nakon uredbe Evropskog parlamenta o sistemskoj kontroli granica u Šengen zoni, od petka je počelo vrlo detaljno proveravanje putnika čak i onih iz evropskih zemalja, u raznim bazama podataka, kao što su Šengenski sistem informacija (SIS) i Interpolova baza podataka. Svaka putna isprava prolazila je skener, gde se proveravalo da li je putnik u Interpolovoj bazi, da li ima ispravna dokumenta, da li su dokumenta ukradena, zloupotrebljena ili oštećena - otkrivaju u graničnoj policiji.
Jovica Mitić iz Auto-moto saveza Srbije (AMSS) ističe da je proteklog vikenda zbog sistemske kontrole putnika na granicama u Šengen zoni nastao potpuni kolaps koji je prouzrokovao duža zadržavanja.
- Razlog za formiranje kolona i čekanje na granicama i do 60 minuta bilo je detaljno proveravanje putnih isprava, i to svakog dokumenta posebno pomoću posebnih čitača. Zbog toga je pojačana kontrola na granicama trajala duže i otežavala i prolazak putnika, ali i rad službenika. Najveće gužve bile su na Batrovcima i Šidu. Ovo privremeno ukidanje takvih kontrola dobro će doći, naročito imajući u vidu pojačan saobraćaj za vreme predstojećih praznika, ali i početka turističke sezone. To bi dodatno otežalo celu stvar - priča Mitić i dodaje da se već danas saobraćaj odvija normalno, a maksimalna zadržavanja na graničnim prelazima sa našom zemljom su do 30 minuta.
Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović podržao je obustavu rigoroznih kontrola u zoni Šengena napominjući da to može samo da ima velike posledice po bezbednost u vožnji, ali i drastično poveća intenzitet saobraćaja.
- Bezbednost svake zemlje mora biti na što većem nivou, ali ne po svaku cenu. Dobro je što su kontrolne službe na vreme uvidele ogromne probleme u ovakvom poslovanju i zaustavile ga pre veće štete. Osim što se očekuje veliki broj putničkih vozila za predstojeće praznike, a samim tim i veće gužve i zadržavanja, ovakav način kontrole stvara i nervozu kod putnika, umara vozače koji žele što pre da nadoknade izgubljeno vreme na granici, tera ih na nedozvoljenu brzinu u vožnji i začas se dogodi nesreća i ugrožavanje ostalih učesnika u saobraćaju - naglašava Okanović. A to tome zašto je EU odlučila da uvede rigorozne mere kontrole čitajte OVDE. Izvor: Informer