Piše: Ivan Ristić Pomeranje globalnog epicentra ekonomske moći na istok i postepena promena odnosa snaga u svetu ponovo su korejsko pitanje stavili na dnevni red globalnog odlučivanja. Zamrznuti konflikt sa hladnoratovskim korenima, uspostavljanje nove raspodele karata u međunarodnim odnosima i taktičko nuklearno oružje su ključne varijable pomoću kojih bi trebalo tumačiti dešavanja na Korejskom poluostrvu. Nuklearno oružje prešlo je dug put od ključnog sredstva za odvraćanje u bipolarnoj raspodeli snaga, do alatke za odbranu suvereniteta i političke nezavisnosti zemalja koje su na udaru globalističkih elita. Severna Koreja nije prvi slučaj na kome se poseže za oružjem sa masovno uništenje kao casus belli, ali je prvi put da je na meti država koja ima sposobnost da zaista njime i uzvrati ukoliko bude napadnuta.
Specifični geostrateški uslovi, „džuče“ državna ideologija, koja podrazumeva nezavisnost i samodovoljnost kao vrednosti najviše pozicionirane na spoljnopolitičkoj agendi, uz projekciju kineskih, japanskih, američkih i ruskih interesa u tom delu sveta, iznedrili su sistem koji nema pandana u uporednoj političkoj praksi. Od kada je Severna Koreja izvela prvu nuklearnu probu, ni jedna inicijativa, poput „hrane za razoružanje“ i uključivanja šest zainteresovanih strana, nisu dali nikakve rezultate. Dalje ohrabrivanje Pjongjanga da se odrekne razvoja nuklearnog arsenala zarad povratka u međunarodni poredak ne deluje kao strategija koja bi mogla da isporuči adekvatne rezultate. Tome svedoči primer Irana, koji se i nakon pristajanja na uslove dela međunarodne zajednice i dalje nalazi na udaru vašingtonske „duboke države“ i stalnih izraelskih pretnji preventivnim udarima po nuklearnim postrojenjima.
Amerikanci su igrali na kartu nemogućnosti samoodržanja severnokorejskog sistema i nadali se njegovoj imploziji. Ipak, specifične okolnosti onemogućavaju rušenje režima iznutra oprobanim metodama „izvoza demokratije“, već isključivo vojnom akcijom spolja. Pjongjang je uvideo da je jedini način da se ona osujeti u samom začetku razvoj oružja za masovno uništenje. Hermetički zatvorena autarhija onemogućava bilo kakvu varijablu za pouzdano predviđanje. Ipak, odgovor zbog čega severnokorejski režim za pregovaračkim stolom do sada nije ispostavio rezultate kakvi se od njega očekuju leži u karakteru tehnike nuklearnih odnosa i geostrategije.
Atomski obarač kao pregovarački ulog
Severnokorejski nuklearni program nalazi se na nivou čija bi sledeća faza mogla da znači da više ne može da bude zaustavljen bez drastičnih posledica po čitav svet. Tome doprinosi i postepeni prelazak sa plutonijumske na uranijumsku tehnologiju, koji omogućava ubrzavanje čitavog raketnog programa, uz smanjenu vidljivost posredstvom špijunskih tehnologija. Tehnički, Severna Koreja ima nuklearnu bombu. Ipak, značajni nedostaci u raketnoj i nuklearnoj tehnologiji joj onemogućavaju da postane prvorazredni nuklearni igrač, sposoban da potencijalnu moć projektuje na velike udaljenosti. Onog trenutka kad tehnološki napredak Severne Koreje označi mogućnost da dovoljno kompaktnu hidrogensku bojevu glavu montira na interkontinentalni balistički projektil izmeniće se bezbednosna arhitektura čitavog Pacifika. Za sada nema pouzdanih dokaza o tome koliko je Pjongjang napredovao u tom smeru. Ukoliko Kina bude kooperativna u pogledu razmene obaveštajnih podataka sa SAD, a oni pokažu da je severnokorejski režim blizu svog cilja, to bi mogao da bude okidač za američku unilateralnu akciju. Teorija jedinstvenog učesnika u spoljnopolitičkom odlučivanju svoje najpreciznije oličenje u praksi nalazi u režimu u Pjongjangu. Sekuritizovanje severnokorejske nuklearne pretnje daleko preko realnih granica njenog domašaja, sa jedne, i nedostaci američke pozicije koji proizilaze iz demokratskih procedura i uticaja javnog mnjenja, sa druge strane, čine Severnu Koreju „lakom na obaraču“, a SAD stavlja u poziciju da, u skladu sa svojim spoljnopolitičkim doktrinama, traže legitimitet za preventivni udar.