Piše: Ivan Ristić Novouspostavljeni poredak – de facto završetkom ratova, a de iure ponovnim uspostavljanjem i normalizacijom odnosa sa zapadnim svetom – nametnuo je našoj zemlji mehanizam i zadate okvire u kojima može da ostvaruje svoje interese. Međutim, aktuelni trenutak nosi najveće breme još od urušavanja hladnoratovskog poretka, pa kolosalne promene zahtevaju nov način promišljanja prilika i perspektiva za Srbiju. Pravilna percepcija sadašnjeg položaja Srbije zahteva objektivno sagledavanje neposredne prošlosti, kao i njene perspektive u budućnosti.
Bilo da je Balkan „predeo srca“ svetske politike, „prostor krcat histeričnim subjektima“ ili periferija razvijenog sveta, Ramsfeldov koncept nove Evrope izjaloviće se upravo u regionu koji je budio najveću nadu i imao opipljivu startnu prednost. Osnovu strukture balkanskog sistema odnosa bez uvođenja varijable osobenosti jedinica čine kompleksno nasleđe prošlosti, međusobna ekonomska zavisnost i značajno zaostajanje za razvijenim svetom. Multivektorski fokus više globalno važnih činilaca unosi dodatnu tenziju, a različiti oblici prisustva dela međunarodne zajednice u BiH, na Kosmetu i u Makedoniji podsećaju da su mnogi problemi daleko od konačnog rešenja. Simboličko poklapanje godine potpisivanja SSP sa početkom ekonomske krize označilo je početak preokreta. Od jasno izražene okrenutosti „evropskim i evroatlantskim integracijama“ početkom 2000-tih, Srbija je stigla do promišljanja koncepta neutralnosti kao „dinamičke kategorije“, koji zahteva prilagođavanje spoljnopolitičkih aktivnosti međunarodnom okruženju.
Zapadni Balkan ponovo na horizontu Brisela
Strategija SAD i njihovih NATO partnera u regionu sačinjena od pokušaja da najpre metodom „štapa i šargarepe“, a zatim i kreiranjem mnogobrojnih regionalnih multilateralnih inicijativa sa ciljem cementiranja uspostavljenog posleratnog poretka, pokazala se kao nedovoljno uspešna. O tome dovoljno govori činjenica da je u moru multilateralnih ustanova samo jedna inicirana od strane zemalja regiona (Proces saradnje u Jugoistočnoj Evropi), dok su sve ostale nastale pod dirigentskom palicom SAD i EU.
Ukoliko se spoljna politika Srbije posmatra kao instrument koji pomaže u stvaranju „što povoljnijeg ambijenta i uslova za sprovođenje unutrašnjih promena“ i kao sredstvo za potragu mesta pod međunarodnim strateškim „kišobranom“, dolazi se do kompleksne slike u kojoj migrantska kriza, ekonomska kriza, narastajući protekcionizam i EU, zabavljena sopstvenim problemima, igraju ograničavajuću ulogu. Imajući u vidu izmenjenu prirodu moći u međunarodnim odnosima, spoljna politika mora biti orijentisana na državu kao učesnika na tržištu, sa jedne, i istorijsku tvorevinu, sa druge strane, odnosno fokusirana na ostvarenje ciljeva putem tržišnog mehanizma, tehnologije i ljudskih prava.
Zato je neophodan evrorealističan pogled na okruženje, uz čvrste regionalne veze na svim nivoima na kojima postoji obostrani interes. Urušavanje transatlantskog poverenja i posledični prazan prostor koji se otvara u regionu kreira potrebu za višedimenzionalnom spoljnom politikom, i to prostorno, vremenski i ideološki. Imajući u vidu radikalno izmenjenu prirodu nastupa globalnih igrača koji oblikuju geostrateške odnose u regionu, Srbija mora da traži komplementarne, a ne suparničke projekte, služeći se diplomatijom kao osnovnim alatom za promociju svog rastućeg izvoza. Imajući u vidu tradicionalno sučeljavanje na relaciji Kaptol – Andrićev venac, kao i razbuktali rivalitet crnomorskog i jadranskog regiona, to neće biti ni malo jednostavan zahvat. Kada se sumiraju dosadašnji rezultati, napredak na socijetalnom nivou je daleko veći nego na političkom, imajući u vidu intenzivne kontakte, posebno u trouglu Beograd – Zagreb – Sarajevo. U tom kontekstu treba raditi na formiranju srpskog kulturnog prostora kao gravitacione ose naše meke moći. Upravo ovaj koncept pruža šansu Srbiji da napokon premosti jaz koji razdvaja velike i male, nemoćne i moćne. Nedostatak kriterijuma u pojedinim oblastima evrointegrativnog procesa ili njihovo nejasno izražavanje često dovode do širokog manevarskog polja za uslovljavanje ex ante. Diferencirana integracija, kao model u kome „različite članice EU mogu da se integrišu na različitim nivoima i različitim tempom, u zavisnosti od svoje unutrašnje političke, ekonomske i svake druge situacije“, konačno se razmatra kao alternativa sve tromijoj EU. Dalji politički događaji u Evropi bi mogli da daju odgovor na pitanje u kom pravcu će Evropa ići, a stvaranje „evrojezgra“ bi Srbiju moglo snažnije da pogura ka članstvu u „široj Evropi“, ma kako da je ona zamišljena. Čini se da je ulazak Rusije u vakuum koji EU nije umela da na pravi način iskoristi učinio da se „Zapadni Balkan ponovo pojavi na horizontu interesovanja u Briselu“.