Najnovije

OTKRIVEN ULJEZ! Evo ko je srušio sistem Kontrole leta i izazvao paniku na nebu iznad Srbije!

Do jednočasovnog preusmeravanja 120 aviona van vazdušnog prostora Srbije i Crne Gore došlo je 10. jula jer je serviser privatne firme, koja je testirala novu opremu, bez dozvole upao u živi sistem Kontrole letenja, stoji u izveštaju koji je SMATSA dostavila nadležnim institucijama.

Kontrola leta (foto: Jutjub printskrin)

“Blic” je, naime, imao uvid u izveštaj, koji je upućen na tri adrese - predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću, premijerki Ani Brnabić i direktoru Bezbednosno-informativne agencije Bratislavu Gašiću.
U njemu je, na tri strane, u devet tačaka, objašnjeno da je prekid u radu glavnog sistema trajao tačno 60 minuta, ali i da ga je izazvalo preopterećenje rada mrežne opreme koja prosleđuje radarske podatke u okviru glavnog sistema za obradu i prikaz podataka. A do preopterećenja je, kako je objašnjeno, došlo zbog ljudske greške servisera firme “Komfort solušns”.
- Predstavnik proizvođača “Komfort solušns” je u toku pripreme unapređenog podsistema glavnog sistema za obradu i prikaz podataka o letu za testiranje, umesto povezivanja test opreme na okruženje za testiranje, fizički spojio test sistem na mrežnu opremu glavnog sistema, što nije bio deo predviđenog plana testiranja - tvrdi se u izveštaju.
Sve je, stoji dalje, urađeno mimo plana i bez dozvole.
- Nije u pitanju implementacija unapređenja sistema, niti je odobren rad predstavnika proizvođača “Komfort solušns” na operativnom sistemu u realnom vremenu - kaže se u izveštaju i precizno je navedeno pod kojim uslovima je fazu testiranja bilo moguće sprovesti.
- Planirana je samo faza testiranja u test okruženju (poseban sistem, fizički odvojen od glavnog operativnog sistema). Obaveza proizvođača sistema je priprema za testiranje, što je “Komfort solušns” i sprovodio. Neautorizovano povezivanje na živi sistem ni u kom slučaju nije predviđeno niti odobreno uzimajući u obzir da je proizvođač sistema u obavezi, a što je praksa do jučerašnjeg slučaja i potvrđivala, da su njegovi predstavnici višeg nivoa stručnosti od inženjera SMATSA kao korisnika sistema. U tom smislu formalnog odobrenja da se vrši bilo kakva aktivnost na podacima u realnom vremenu nije bilo, niti je bilo planirano - istaknuto je u izveštaju.
Kada je do kurcšlusa došlo, kako se može videti iz izveštaja, Direktor za bezbednost i kvalitet je telefonom obavestio Direktorat civilnog vazduhoplovsta.
- Prema procedurama za nadzor i korektivno održavanje sistema za obradu podataka o letu, sistem inženjeri su preduzeli aktivnosti za dijagnostiku i vraćanje sistema u operativni status. Nakon ustanovljavanja da je sistem spreman za operativno korišćenje, on je vraćen u rad i ukinute su restriktivne mere protoka saobraćaja - stoji u izveštaju.
Bila uključena i Vojska
Za vreme kolapsa sistema SMATSA, razvoj situacije nadgledao je i predstavnik Ministarstva odbrane.
- U svim fazama, od momenta prekidanja pružanja usluga do momenta uspostavljanja usluga u punom kapacitetu, predstavnik VS u odseku za kontrolu i zaštitu vazdušnog prostora Srbije bio je fizički prisutan, pored šefova smena, i informisan o toku događaja - naglašeno je u izveštaju. A Amerikanci ruše naš dogovor sa Rusima o nabavci migova 29, nude nam lovce F16 po damping cenama? Čitajte OVDE. Izvor: Blic

Bonus video

Molimo Vas da donacijom podržite rad
portala "Pravda" kao i TV produkciju.

Donacije možete uplatiti putem sledećih linkova:

Bonus video

Kako se postaje kontrolor leta
Kontrolor leta - odgovoran posao
Pero radi u Kontrolu leta
PAŽNJA:
Sistemom za komentarisanje upravlja kompanija Disqas. Stavovi izneseni u komentarima nisu stavovi portala Pravda.

Kolumne

Najnovije vesti - Ratni izveštaji

VREMENSKA prognoza

Najnovije vesti - PRAVDA