Minijatura iz 15. veka na kojoj je predstavljen Lazar kako pokazuje velikom Knezu Vasiliju Dimitrijeviću svoje delo – časovnik (Foto: Sedmica) Naravno da se monah Lazar nije smeo usuditi da ode na noge velikom knezu moskovskom, a da pre toga nije izradio bar desetak, možda i više sličnih časovnika širom Balkana. Uostalom, i sa minijature se vidi da je bio sed i da nije mogao imati manje od 60 godina. Moguće je i da ga je velikom knezu moskovskom preporučio lično despot Stefan Visoki – kaže mašinski inženjer Želimir Stefanović, istraživač srpskog časomerja. Iako Lazarev časovnik iz Moskve nije sačuvan, jedan sat koji najvjerovatnije potiče iz tog doba i danas se može videti na Hilandaru. To je, bez sumnje, najstariji časovnik na Svetoj gori i, uopšte, našim duhovnim prostorima, a čiji mehanizam još funkcioniše. O pažnje vrednoj tradiciji srpskog časomerja svedoči i brojčanik časovnika na zvoniku srpskog manastira Sveti Đorđe, udaljenog 40 kilometara južno od Temišvara, na kojem su časovi označeni ne rimskim ili arapskim, već staroslovenskim brojkama (Az, Vjedi, Glagol, Dobro, Jest…). Isto kao i na Lazarevom satu iz 1404! Manastir su sagradili Brankovići još 1485. godine i, koliko je poznato, ovo je jedini sačuvani brojčanik te vrste iz pre–Hajgensovog doba. Časovnik se, inače, pominje i u Hilandarskom tipiku, a kako je Sveti Sava završio ovaj spis 1199. godine, može se zaključiti da se njegovo otkucavanje čulo i koju deceniju ranije. Čak i pod pretpostavkom da nije reč o mehaničkom, već o časovniku na vodu, ovaj podatak ne gubi na senzacionalnosti, jer se prvi takav sat (ručne izrade) u Zapadnoj Evropi pojavio tek 1251. godine, dakle najmanje pola veka kasnije, ne računajući onaj koji su Karlu Velikom poklonili Arapi. Zanimljivo je i da je srpski istoričar i enciklopedista Stanoje Stanojević u svojim istraživanjima došao do podataka, iz turskih izvora, da su Osmanlije, ulazeći prvi put sa vojskom u Skoplje zaticali časovnike na visokim gradskim kulama. A da su naši preci i te kako dobro znali koliko je sati, vidi se i po drvorezu Volfanga Resa iz 1521. koji prikazuje časovnik (najverovatnije domaće izrade) na jednoj od despotovih kula Beogradske tvrđave, kao i sličnom bakrorezu iz Pećke patrijaršije. Želimir Stefanović i Mirko Vukašinović, obnovitelji mehaničkih časovnika od istorijskog značaja, do sada su restaurirali desetinu časovnika na našim prostorima, između ostalih i one na Hilandaru i Sremskoj Kamenici, a u manastiru Sveti Đorđe, u Rumuniji, prvi su našli brojčanik ispisan na starosrpskom. Oni već godinama traže sponzore koji bi finansirali njihovu ideju da se u unutrašnjosti Beogradske ili Smederevske tvrđave – ili na drugom pogodnom mestu – napravi Muzej srpskog časomerja, čiju bi stalnu postavku činilo 14 časovnika iz različitih epoha, kojima bi se predstavili slojevi u razvoju srpskog časovničarstva. Časovnike bi sami obnovili ili rekonstruisali, napravili bi i monografiju, a sve poslove bi, kako kažu, završili za tri godine. Time bi Srbija stala u red sa nekoliko zemalja sa najbogatijom istorijom časovničarstva, a monah Lazar Svetigorac rame uz rame sa našim gorostasima nauke i tehnike: Ruđerom Boškovićem, Nikolom Teslom, Mihajlom Pupinom i Milutinom Milankovićem. Da li je Tesla umro prirodnom smrću, pogledajte OVDE. Izvor: Sedmica
Kad ruski ekonomista pročita Nikolaja Srpskog: Evropsko propadanje je davno predskazano
Vrhu Zapada je do mozga došla prosta mudrost: "Kada je ptica živa, ona jede insekte, ali k...