Piše: Miroslav Lazanski
Na kraju vežbe usledile su izjave naših i ruskih oficira za medije. Te zajedničke fotke delom govore o našem kašnjenju u dizajnu uniforme kao delu vojnog imidža. Naime, pilotski kombinezoni naših oficira na tim fotkama nisu baš reprezentivni, a kape beretke verovatno još u svetu nose samo piloti našeg ratnog vazduhoplovstva.
Izbacili smo iz upotrebe onu poznatu kapu „titovku”, a varijacije „titovke” imaju piloti skoro svih avijacija NATO država, pa čak je danas nose i ruski piloti. Viđeno na Batajnici. Čak i generali američkog ratnog vazduhoplovstva, generali američke kopnene vojske nose, osim šapke, i kape „titovke”. Slične „titovke” imaju i bugarski, hrvatski i rumunski piloti, sa određenim preklopom. U vreme kada su i ruski generali modifikovali svoje šapke, nisu više onako ogromne kao u vreme Sovjetskog Saveza, mi smo našim pilotima namenili klasičnu beretku.
Objašnjenje je bilo da je „titovka” bila simbol komunizma, pa onda da kada se pilot nađe pored aviona koji je startovao motor „titovka” lako odleti sa glave pravo u usisnik mlaznog motora... Kao da i beretka ne može da odleti sa glave, onako velike kako ih nose neki naši oficiri i vojnici više su palačinke, ili jedro, nego vojnička kapa. Kada sam pre više godina upitao jednog našeg generala kada ćemo naučiti da lepo nosimo beretku, odgovorio mi je da je problem što se ona proizvodi u samo dve veličine: mala i velika. Zato toplo molim proizvođača naših beretki da ih pravi u više veličina, pošto nije svačija glava za beretku. Kao i kapa šilterica, stoji samo mršavim oficirima i vojnicima. Ako su dizajneri išli na neku kombinaciju kape šilterice s ambicijom podsećanja na kape oficira Kraljevine Srbije onda se nije uspelo. Oficir koji ima pozadi malo više kose sa takvom kapom liči na bejzbol igrača. Onaj koji ima jaču glavu, odnosno šire lice, sa takvom kapom liči na šefa železničke stanice u BiH.
Što se tiče naših pilotskih kombinezona oni, najblaže rečeno, deluju skromno u odnosu na NATO pilotske kombinezone. Ne možemo da imamo avione pete generacije, ali barem možemo da našim pilotima obezbedimo kombinezone kakve imaju NATO piloti. Jer, pilotima je i kombinezon pitanje imidža. Da barem kada je pred kamerama bude kao „top gan”...
Dakle, naši i ruski piloti vežbali su na nebu Srbije i blisku vazdušnu borbu. Iskustva iz poslednjih ratova pokazuju da je takve borbe sve manje, da avion koji ima radar većeg dometa i sverakursne projektile vazduh–vazduh većeg dometa uz dobro elektronsko ometanje i nema potrebu da uopšte i ulazi u blisku vazdušnu borbu. Vidim te na 150 km, imam raketu dometa 80 km koju ne možeš da ometaš, imam bolju elektroniku, u mrežno-centričnom sistemu sam, lansiram i odvajam u stranu...
Dakle, ako modernizacija naših „migova-29” ostane samo na nivou ugradnje međunarodnog sistema komunikacije, radi presretanja u opciji dežurne pare, odnosno ako se šest doniranih ruskih „migova-29”, vizuelno razlikuju od naših „migova-29” po „grbi” iza kokpita, a u „grbi” je dodatni rezervoar goriva, dakle ako ih samo dovodimo na nivo kakav trenutno imaju naši „migovi-29”, onda će hrvatski F-16 „barak” biti nesumnjivo bolji aparati. Mi moramo svih deset „migova-29”, plus četiri „miga-29” iz Belorusije, za koje tek treba da potpišemo ugovor, dakle moramo ih modernizovati zaista na nivo generacije „četiri plus”. Uz takve avione idu jači radari i najnovije ruske rakete vazduh–vazduh srednjeg i velikog dometa. Jeste ruski projektil R-73 i zvanično najbolja raketa vazduh–vazduh kratkog dometa, ali tehnički superiorniji protivnik neće vam ni dati priliku da je lansirate u bliskoj vazdušnoj borbi. Odnosno posle prolaska aviona kroz „travers” , položaj protivničkog aviona na boku, posle približavanja na susretnim kursevima i „brejk”, nagli zaokret uz maksimalno opterećenje i smanjenje brzine, to su neki od elemenata „dog fajta”, kojeg je u stvarnosti modernog vazdušnog boja sve manje. I o tome treba voditi računa...
Projekat našeg PVO sistema „pasars-16”, poznatog i kao „terminator” se nastavlja. Reč je topu „bofors L-70” kalibra 40 mm smeštenom na kamionu FAP-2026. Top je švedske proizvodnje, iz arsenala je JNA u verziji kada ga je vukao kamion, ali uz njega je uvek išao radar „žirafa”. Dakle „bofi” je bio stacionarnog tipa, nije u JNA bio trupna PVO na maršu. Sada ga stavljamo na kamion, dobija mobilnost, ali ne vidim na njemu radar „žirafu”. Čak i mnogo stariji trupni mobilni PVO sistemi imaju na sebi integrisani radar, od „rolanda” do „tunguske”. O „panciru” da i ne govorim. Da li to znači da će naš „pasars-16” šlepati „žirafu” kao kamp prikolicu? Ili je „pasars-16” samo za prangijanje po kopnenim ciljevima?
Pročitajte OVDE šta to Kina želi a tvrdi Lazanski.