Najnovije

U Srbiji bi mogli da se remontuju i ruski i NATO helikopteri, i to na istom mestu

Vazduhoplovni zavod Vojske Srbije "Moma Stanojlović" u Batajnici već je dobio sertifikat francuskog "Erbasa" za remont helikoptera "gazela", a u toku su pregovori o tome da postane regionalni centar za remont takođe "Erbasovog" H-145M, ali i ruskih helikoptera Mi-8 i Mi-17.

Mi 17 (Foto: RIA)

Tako bi Vazduhoplovni zavod Vojske Srbije postao jedan od retkih ne samo u regionu već i u Evropi, centara za popravku i održavanje letelica nekadašnja dva suprotstavljena vojna bloka, NATO i Rusije, a čiji odnosi su i sada veoma zategnuti. Međutim, geopolitička situacija se značajno promenila, pa sada i neke NATO zemlje imaju u svom sastavu nekadašnje sovjetske helikoptere, pa bi "Moma" u tome mogao da vidi šansu, pre svega kada su zemlje regiona u pitanju.

"Moma Stanojlović" je početkom leta dobio sertifikat "Erbasa" za "gazele", a još prošle godine bilo je najava da će ovaj Zavod postati regionalni centar za remont "Erbasovih" helikoptera H-145M, koji polako pristižu u jedinice naše vojske i policije. Da se uveliko razmišlja da "Moma" bude sertifikovano postrojenje i za održavanje ruskih letelica, otkrio je u intervjuu za "Ria novost" ambasador Srbije u Rusiji Miroslav Lazanski.

- U ovom zavodu već se održavaju ruski helikopteri koji su u sastavu srpske vojske i to Mi-8, a delom se popravljaju i Mi-17. Bez obzira na visok kvalitet rada ovog zavoda, još su potrebna dodatna ulaganja kako bi "Moma" mogao da opslužuje sve vrste helikoptera. Problem je to što Srbija nema veliki broj ruskih helikoptera. Ali sovjetski i ruski helikopteri nalaze se u susednim zemljama koje su članice NATO-a, poput Bugarske, Makedonije, Rumunije, Mađarske, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Crne Gore - podvlači Lazanski.

Iako je ovo velika šansa za "Momu Stanojlovića", njena realizacija zavisiće od mnogih okolnosti, ne samo od sposobnosti Zavoda da uspešno remontuje letelice.

- BiH i Makedonija još nisu pristupile NATO-u, ali pregovaraju o ulasku u tu organizaciju pa će odluka o tome gde će se popravljati ruski helikopteri biti i politička. Ne znamo da li će želeti da popravljaju svoje vojne helikoptere kod nas ili će to učiniti u nekoj drugoj zemlji. Koliko znam, u Bugarskoj takođe postoji dobra fabrika za popravke helikoptera - naglasio je Lazanski.

Urednik vazduhoplovnog portala Tango Siks Petar Vojinović podseća da su bivši ministar odbrane Bratislav Gašić i prvi zamenik direktora Federalne službe za vojnotehničku saradnju Ruske Federacije Andrej Arturovič Bojcov potpisali još u januaru 2016. godine protokol o formiranju regionalnog centra za održavanje helikoptera ruske proizvodnje.

- To je prvi konkretni, ali neobavezujući, dokument koji je potpisan u ovom pravcu. Do sada se ideja centra za održavanje ruskih helikoptera nije materijalizovala, što ne znači da neće. Danas se u Rusiji remontom helikoptera Mi-8/17 bavi oko 17 kompanija i remontnih zavoda, neki remontuju samo vojne, neki civilne helikoptere, neki i vojne i civilne, a pojedine firme i zavodi se bave remontom samo motora i agregata - podvlači Vojinović.

Kako kaže, postoji još 13 zavoda i firmi mimo Rusije koji se bave remontom helikoptera Mi-8 i Mi-17, a jedini blizu nas je u Bugarskoj.

- Ti zavodi su u SAD, Bugarskoj, Litvaniji, Avganistanu, Češkoj, Kolumbiji, UAE, Belorusiji, Slovačkoj, Azerbejdžanu, Kazahstanu i Ukrajini. Mnogi od njih imaju i licence proizvođača koje se obnavljaju na svake dve-tri godine, a u mnogim državama koje imaju veliki broj helikoptera Mi-8/17, kao što su na primer Kina i Indija organizovan je remont u domaćim vazduhoplovnim zavodima - objašnjava Vojinović.

Radić: Više posla sa "Erbasom"

Vojni analitičar Aleksandar Radić smatra da vazduhoplovni zavod "Moma Stanojlović" ima veću perspektivu kada je reč o regionu u popravci i održavanju "gazele" i H-145M helikoptera nego ruskih letelica.

- "Moma" je već sertifikovan za "gazele" kojih mi imamo puno, ali mnoge ne lete. Trenutno imamo 44 "gazele" u sastavu ratnog vazduhoplovstva i pet u sastavu policije. Kada je reč o helikopteru H-145M mogao bi da se napravi aranžman o remontu sa Mađarima, dok ruske helikoptere Mi-8 I Mi-17 gotovo svi u regionu su već remontovali, a pritom u Bugarskoj postoji zavod za održavanje ovih letelica - naglašava Radić.

Vojsci stiže još sedam helikoptera

Ove nedelje su iz Rusije stigla tri helikoptera Mi-17 i iz Nemačke jedan "Erbasov" H-145M i sada Vojska Srbije trenutno ima ukupno pet Mi-17 i dva H-145M. Očekuje se da još stignu H-145M za vojsku, ali i četiri ruska borbena Mi-35 helikoptera.

Kako je oboren Perišin i spor oko odbrane RSK i RS pročitajte OVDE.

Izvor: Blic

Bonus video

Molimo Vas da donacijom podržite rad
portala "Pravda" kao i TV produkciju.

Donacije možete uplatiti putem sledećih linkova:

PAŽNJA:
Sistemom za komentarisanje upravlja kompanija Disqas. Stavovi izneseni u komentarima nisu stavovi portala Pravda.

Kolumne

Najnovije vesti - Ratni izveštaji

VREMENSKA prognoza

Najnovije vesti - PRAVDA