Najnovije

OPERACIJA „VRH NADE“: Kako je CIA ukrala sovjetski udarni helikopter Mi-25

Vojna tehnika sovjetske proizvodnje je uvek predstavljala visok prioritet kada su u pitanju američke obaveštajne službe. Ova tehnika se nalazila u naoružanju velikog broja zemalja, što je otvaralo znatno širi manevarski prostor da se do nje nekako dođe. Takva mogućnost se otvorila krajem 80-ih godina prošlog veka, kada se u sukobu između oružanih snaga Libije i Čada iz neutvrđenih razloga prizemljio jedan libijski helikopter Mi-25. Tom prilikom posada koja je upravljala letelicom, panično je napustila helikopter i ostavila ga praktično netaknutog u sred pustinje, u pograničnom prostoru na granici sa Libijom.

Mi 35 (Foto: RIA)

Eksportna varijanta desantno-jurišnog helikoptera Mi-24 (oznaka Mi-25) je uvek bio predmet interesovanja Pentagona. Najviše zahvaljujući svojim letno-tehničkim karakteristikama i respektabilnom naoružanju.

„Model Hind-D (oznaka NATO za helikoptere Mi-24) je privlačio pažnju SAD. U aktuelno vreme to je bio jedan od najboljih udarnih helikoptera teške klase, koji se proizvodio u svetu. NJegove letno-tehničke karakteristike su bile na takvom nivou, o kojim su američki piloti mogli samo da maštaju“ – reči su američkog internet portala War is Boring.

Konkretno, sovjetski helikopter je pored snažnog i raznovrsnog naoružanja mogao u odvojenoj kabini da transportuje do osam vojnika sa punom ratnom opremom. Američke obaveštajce je takođe interesovao i kvalitet oklopne zaštite, sa kojom je ojačan trup helikoptera Mi-25.

Rukovodstvo Čada je obezbedilo operativcima CIA da izvedu tajnu operaciju, međutim oni im nisu mogli garantovati bezbednost. Delimično i zbog toga što je libijska vojska bila i dalje veoma aktivna u pograničnom pojasu. Pored toga, sam čin predaje helikoptera trećoj strani je imao potencijal da preraste u diplomatski skandal prve kategorije.

Specijalna grupa sastavljena od operativaca CIA je imala rok od 67 sati da realizuje operaciju kodnog imena „Vrh nade“ radi preuzimanja helikoptera. U specijalnoj operaciji su angažovana dva vojno-transportna helikoptera MH-47, vojno-transportni avioni S-130 Hercules i teški transporter C-5 Galaxy. Ova grupa je brojala 75 specijalista različite klase. Samo mesto operacije je iz vazduha pokrivala lovačko-bombarderska grupa sastavljena od francuskih aviona Mirage F1.

U njenoj pripremi, grupa američkih pilota iz sastava 160 vazduhoplovnoh puka za specijalne operacije (poznatiji kao „Noćni lovci“) je prošla intenzivnu višemesečnu obuku.

Sama operacija je otpočela 10 juna 1988.godine. Pošto je specijalna grupa pristigla na tlo Afrike, ona nije časila ni časa. Uprkos peščanoj oluji, grupacija američkih helikoptera je pod okriljem noći preletela rastojanje od 907 kilometara i stigla na lokaciju na kojoj se nalazio helikopter Mi-25. Brzo su sa njega demontirane lopatice elise, i ostala oprema, a potom je upotrebom specijalnih sajli realizovan transprot vazdušnim putem, sve do aerodroma koji se nalazi glavnom gradu Ndžameni.

Odatle je helikopter teškim vojno-tansportnim avionom C-5 Galaxy prebačen u SAD.

Najveća ruska naftna kompanija izbacila dolare iz novih ugovora. Više o tome čitajte OVDE.

Izvor: bog-rata.com

Bonus video

Molimo Vas da donacijom podržite rad
portala "Pravda" kao i TV produkciju.

Donacije možete uplatiti putem sledećih linkova:

PAŽNJA:
Sistemom za komentarisanje upravlja kompanija Disqas. Stavovi izneseni u komentarima nisu stavovi portala Pravda.

Kolumne

Najnovije vesti - Ratni izveštaji

VREMENSKA prognoza

Najnovije vesti - PRAVDA