Želja Mire Trailović bila je da BITEF i Bitef teatar nose obeležje neponovljivosti, da u pozorišnom životu Srbije rade ono što se ne viđa često.
“Naš zadatak je da u repertoarskom smislu radimo ono što je drugačije, što ne viđamo često. Naravno, ne ispadne uvek najbolje, ali naš cilj je ekskluzivnost, posebnost, jedinstvenost”, rekao je direktor Bitefa Miloš Latinović 28. februara na konferenciji za novinare u Viminacijumu, dodajući da pomenuta obeležja krase i taj arheološki lokalitet, odnosno Naučno-istraživački centar Viminacijum.
Za predstavu “M.I.R.A” koncept režiju i dizajn scene potpisuje Andraš Urban, koji je u opisu tog projekta u šali zapisao da naslov znači: Međunarodna Implementacija Radikalne Anarhije. Urban je naveo i da je sama Mira Trailović jednom prilikom sebe predstavila: M - kao marljiva, I - kao iracionalna, R - kao radosna i A - kao ako, baš me briga.
Predstavu “M.I.R.A”, čiji je podnaslov “To jest zašto vam je pozorište takvo – tužno-vesela priča za široke narodne mase”, izvode Mirjana Karanović, Suzana Lukić, Anđela Jovanović, Isidora Simijonović i Gorica Regodić, uz muzičare Danila Tirnanića i Ivana Mirkovića.
Dramatuškinja predstave je Vedrana Božinović, kompozitorka Irena Popović Dragović, kostimografkinja Marina Sremac, scenski pokret radi Aniko Kiš, grafički dizajn Arpad Blaško, fotografiju Nenad Šugić.
Bitef teatar će tom predstavom “pokušati da posebnim teatarskim rukopisom, kakav je svakako Urbanov, ispriča priču o Miri Trailović, ali i o umetnosti koju je ona volela, stvarala i za koju se žrtvovala”, rekao je Latinović.
“Dug nas koji nastavljamo njenu priču je da umetnost stavimo u prvi plan, a najbolje ćemo joj se odužiti ako napravimo dobru predstavu, dodao je on.
Osnivanje Bitef teatra, kako je istakao, bilo je revolucija u pozorišnom životu Jugoslavije i jugoistočne Evrope. Podsetio je da je te 1989. godine ubijen rumunski diktator Nikolau Čaušesku, pao je Berlinski zid, održan je miting na Gazimestanu, a Slobodan Milošević postao je predsednik Predsedništva SR Srbije.
“Praviti pozorište u takvom okruženju, uz činjenicu da je Mira Trailović već bila teško bolesna, nije bilo lako. Ona, nažalost, nije doživela da vidi repertoar Bitef teatra. Ne znamo kakvo bi bilo njeno pozorište, ali naslućujemo da je to ono koje želimo u ovom trenutku da napravimo. Verujem da nas ona gleda i da nam njen duh pomaže”, izjavio je Latinović.
Za izložbu koja je u pripremi, Latinović je rekao da će biti refleksija dela koncepta prošlogodišnjeg Bitefa, koji je predstavio i pozorišne instalacije - izložba sa živim izvođačima, sa niz osvojenih prostora u zgradi na Skveru Mire Trailović. Biće to performans-izložba i trajaće 30 sati, koliko i Bitef teatar ima godina, najavio je Latinović.
Jubilej Bitef teatra biće obeležan tokom marta različitim gostovanjima, a 1. aprila slavni reditelj Roberto Ćuli, “jedan od poslednjih velikih reditelja jedne pozorišne ere, doći će da iskaže poštovanje Miri Trailović i njenom projektu”, istakao je Latinović.
Inače, Ćulijeva predstava “Kaspar” osvojila je 1989. sve nagrade na 23. Bitefu. Ćulijeve predstave igrane su i na 13, 14,17. i 31. Bitefu, osvajajući Bitefove i nagrade publike i lista Politika.
Izložba “Trideset godina Bitef teatra – I dalje u zaveri sa pozorišnim duhom” je multimedijalni događaj, izloženi teatar i izložba u teatru, čija je autorka Vesna Bogunović.
Dramaturškinja Bitef teatra Jelena Bogavac rekla je da je izložba zamišljena kao arhivska, na osnovu projekta digitalizacije arhive BITEF-a i Bitef teatra, koji rade Vesna Bogunović i Jelena Stojanović.
(Foto: pravda)
“Želimo da u multimedijalnom štimungu predstavimo sve što imamo, počev od snimka otvaranja zgrade, da pokažemo šta baštinimo iz kratke, ali burne istorije Bitef teatra koja pokazuje i jednu širu sliku društva i vremena. Kuriozitet je izlaganje nas samih, saradnika Bitef teatra, a taj deo biće u svakom času drugačiji”, rekla je Jelena Bogavac.
Tokom marta i aprila gostovaće različite nezavisne trupe, a inače, frindž meseci biće decembar i januar, najavila je ona. Podsetila je da je Mira Trailović u svom Statutu zadala te programske aktivnosti, kao i to da Bitef teatar bude mesto otvoreno za dijalog umetnika i publike.
Bitef teatar na Skveru Mire Trailović svečano je otvoren 3. marta 1989. godine multimedijalnim događajem "Rađanje pozorišta”. Kao najmlađe beogradsko pozorište koje "misli, govori i sporazumeva se jezikom budućnosti", Bitef teatar od nastanka okuplja različite pozorišne grupe, trupe i umetnike kako iz institucionalne, tako i sa alternativne teatarske scene koji deluju u teatru i na pozornici neobične arhitekture koristeći multimedijske načine izražavanja. Jedan od najvažnijih ciljeva je da podstaknu individualno učestvovanje pojedinca i njegov lični izbor.
Foto: Lidija Antonović
"Kada prvi građanin našeg grada, otvori ovo pozorište i preda ga pozorišnim umetnicima i svima onima čijoj tragalačkoj umetnosti odgovara ovaj prostor, neće ga predati meni, danas već veteranu mnogih pozorišnih pokušaja, već pre svega mladima po godinama ili po duhu, svejedno. Kada nas oni koji dolaze prevaziđu maštom, snagom i umećem, biću srećna", rekla je Mira Trailović na otvaranju Bitef teatra, a te njene reči su i polazište za multimedijalni događaj povodom jubileja.
Izložba će gostovati na jesen u Subotici, a u planu je da bude prikazana i na Sterijinom pozorju, kao i da konkuruše za gostovanje u Kulturnom centru Srbije u Parizu.
(Foto: Lidija Antonović)
Direktor Viminacijuma Miomir Korać izjavio je da ima san da se osnuje festival koji bi se održavao na antičkim lokalitetima u Srbiji od Sirmijuma do Caričinog grada.
“Mi smo naučni centar, ali smo osnovali i arheološki park da pokažemo šta imamo široj javnosti, a naročito deci. Smatramo to društvenim angažmanom. Zamišljeni festival vidim kao prozor kroz koji ćemo pokazati svet koji ljudi uglavnom nisu u prilici da vide. Možda ćemo tako inspirisati neko dete u malom mestu da postane nova Mira Trailović”, rekao je Korać.
Pročitajte OVDE sve o Danima Darka Rundeka u Beogradu.
Izvor: seecult. org