Najnovije

ON JE UBIO SRPSKOG PILOTA HEROJA: Zločinom se pohvalio zvezdicom na avionu! (FOTO)

Nasmejani američki pukovnik DŽefri Hvang ponosno pozira pored svoje letilice zato što je uspešno oborio dva MiG-29 iznad Srbije 26. marta 1999. godine, što je i ispisano na njegovom avionu! Naime, na "F-15C Orlu" su naslikane dve zelene zvezdice, koje su dodate za njegov finalni let u Vazduhoplovnim snagama, a iza zvezdica je i jeziva sudbina našeg heroja.

Ilustracija (Foto: Jutjub)

U jednom od tih migova bio je najmlađi srpski pilot lovac - major Zoran Radosavljević. Posthumno je odlikovan medaljom za hrabrost.

Iako je prvobitno saopšteno da je oboren kod Loznice, njegovo telo i olupina aviona nađeni su nadomak Bijeljine.

Iste večeri katapultiranjem iz pogođenog aviona spasao se pilot Slobodan Perić, koji je desetak godina kasnije poginuo u saobraćajnoj nesreći. NJegov srušeni MIG je druga zvezdica na Hvangovom avionu.

Radosavljevića, koji je u međuvremenu dobio i ulicu u Batajnici, kolege pamte kao sjajnog druga i vrsnog pilota, najmlađeg koji je u Jugoslaviji ikada leteo na Migu-29.

Međutim, nije on jedini heroj nad kojim su likovali piloti NATO.

Isto tako, holandski pilot, major Peter Tankink iz 322. skvadrona u letelici F-16A oborio je 24. marta 1999. MIG-29 u kom je bio Predrag Milutinović - Grof iznad Srbije - i to je ostalo zabeleženo na avionu. Milutinović se bezbedno katapultirao.

To je bio prvi "uspeh" Holandskog kraljevskog vazduhoplovstva posle Drugog svetskog rata.

Tankink se pre nekoliko dana na Tviteru prisetio kako je pre 20 godina bio zauzet bombardovanjem SRJ. Iz samo njemu znanog razloga, tvit je ubrzo obrisan.

Otkud zvezdice ili "kill markings"

- Svaka uspešna misija i svaki oboren neprijateljski avion dodat je na bok letelice. Iako biste pomislili da su piloti ti koji se diče svojim "poduhvatima" i "uspesima", zapravo su šefovi posada ti koji sve beleže na avionu. Tako na borbenim avionima možete da "pročitate" koliko je misija avion imao ili koliko je raketa ispalio, aviona oborio... Takvi podaci na avionu se zovu "kill markings" (oznake "ubistava").

Sve vazduhoplovne jedinice imaju svoje simbole i grbove i velika pažnja se posvećuje izgradnji vizuelnog identiteta letačke jedinice. To bi se moglo nazvati nekom vrstom "marketinga".

U nekim zemljama stariji piloti su zaslužili i da im ime piše na letelici.

Avioni NATO, koji se hvale ubistvima i rušenjima, nisu izuzetak. Ali osim tih "zvaničnih" simbola i poruka javnosti, piloti NATO su tokom bombardovanja SRJ slali i svakojake poruke ispisivane kredama na bombama. Kako su za naš portal Telegraf.rs ispričali visokopozicionirani vojni stručnjaci upućeni u priču, u svim ratovima pre bombardovanja piloti NATO su ispisivali poruke na bombama, tako da su zadržali te pogrdne poruke i "pozdrave" i 1999. godine.

Kako kažu sagovornici, bombardovanje nije nešto čime bi piloti trebalo da se ponose, jer jednog dana, kad se pogledaju u ogledalo, zapitaće se gde su sve i na koga te bombe bacali.

Kakve su oznake na jugoslovenskim avionima 

- Jugoslovenski avioni pak tada nisu imali ovakvih oznaka, bar ne ličnih oznaka pilota, jer u našim avionima nikad ne leti samo jedan pilot. Na repu srpskih letelica je serijski broj i srpska zastava, a na trupu grb Srbije. Jedino je 241. eskadrila "tigrovi" imala nalepljenu glavu tigra.

Avioni nad jugoslovenskim nebom

- Skoro 400 različitih vrsta letelica, 13 od ukupno 19 zemalja NATO, učestvovalo je u napadima na SRJ 1999. godine. Po prvi put u 50 godina, nemački Luftvafe je 1999. godine leteo u borbenim misijama nad Evropom.

Američki F16, kanadski CF-18, španski EF-18, francuski "Jaguari" i "Miraž" borbeni avioni, britanski "Tornado", ukupno 7.160 aviona i samo 155 jugoslovenskih.

Sada pokojni pilot potpukovnik Slobodan Perić, koji je preživeo bombardovanje 1999. godine, ali ne i tešku saobraćajnu nesreću deceniju kasnije, leteo je sa Radosavljevićem u paru. NJegov avion je oboren, a on se katapultirao. NJegovo svedočanstvo zabeleženo je u dokumentarnom filmu RTS "Niko nije rekao neću".

- Čitao sam članke tih pilota koji su oborili naše avione, te hvalospeve tog Handže, kako ga već nazivaju ti veliki Amerikanci. Čitao sam na tri-četiri lista da se hvali i čak izjavljuje da mu je toliko drago bilo kad je video dva aviona kako padaju na pun oblak i nadao se i da su piloti u njima. Uvek sam u životu govorio posle tom istom Handži: "Da li bi poleteo, da li bi uopšte sedeo u avionu ispravnosti kao što je bio moj avion?". Samo bih ga zapitao da li bi pristao da se zamenimo nas dvojica, da li bi on smeo meni da izađe na megdan da sam ja bio u njegovom, a on u mom avionu - govorio je Perić.

U jutro 26. marta 1999. piloti Perić i Radosavljević dobrovoljno su se javili da polete. Radosavljevićev avion raketa je pogodila u blizini kabine i na mestu ga usmrtila.

Ko je bio Zoran Radosavljević? 

Rođen je 26. februara 1965. u Prištini, a školovao se u vazduhoplovnoj srednjoj školi "Maršal Tito" u Mostaru, a potom na Vazduhoplovnoj vojnoj akademiji u Puli i Zadru.

Od 1986. godine on je bio pilot lovac na "migu 21". Godine 1992. unapređen je u čin kapetana prve klase i postaje najmlađi pilot u eskadrili "migova 29".

U vreme kada je poginuo, Radosavljević je bio jedan od vodećih stručnjaka u Jugoslaviji za satelitsku navigaciju i pripremao je doktorat.

Posthumno je odlikovan medaljom za hrabrost.

Obaveštajci otkrili 5 najvećih akcija naše vojske protiv NATO. Više o tome čitajte OVDE.

Izvor: Telegraf

Bonus video

Molimo Vas da donacijom podržite rad
portala "Pravda" kao i TV produkciju.

Donacije možete uplatiti putem sledećih linkova:

PAŽNJA:
Sistemom za komentarisanje upravlja kompanija Disqas. Stavovi izneseni u komentarima nisu stavovi portala Pravda.

Kolumne

Najnovije vesti - Ratni izveštaji

VREMENSKA prognoza

Najnovije vesti - PRAVDA