Kao što se vidi na fotografijama, najveći borbeni tenk kada su u pitanju gabariti dolazi iz Indije. Pri njegovoj izradi je uglavnom primenjen „zapadni“ stil u konstruisanju borbenog tenka, gde su indijski inženjeri ponovo ponovili osnovne probleme koji karakterišu ovako napravljene tenkove. A to su pre svega velike dimenzije i masa samog tenka. Naime, težina Arjuna iznosi popriličnih 58 tona- prenosi internet portal RG.
Interesting comparision of modern MBT: Chinese ZTZ-99A, Chinese-Pakistani Al-Khalid (MBT-2000), Indian Arjun and Russian T-90S
— Yuri Lyamin (@imp_navigator) March 31, 2019
via https://t.co/S9oRy3BdJUpic.twitter.com/W7oIHDQa8Y
Uprkos ovolikoj težini, oklopna zaštita koja je primenjena na ovom tenku ne može efikasno da se suprotstavi savremenim protivtenkovskim projektilima. Pored toga, upitna je i njegova serijska proizvodnja koja je dosta skupa i komplikovana. Do sada je proizvedeno svega 120 mašina što je za potrebe Indije izuzetno mali broj. Iz gore navedenih razloga ovaj tenk je morao, da tek pošto je pušten u operativnu upotrebu, prođe etapu modernizacije, koja se sastojala od integracije dinamičke oklopne zaštite „Kontakt-5“, kao i dodatnog poboljšanja osnovnih elektronskih sistema u tenku. Kao rezultat svih ovih unapređenja težina Arjuna je narasla na 67 tona, što je bitno ograničilo mobilnost ovog tenka.
I dok su se Indusi „mučili“ oko povećanja oklopne zaštite tenka, problem se pojavio i na tenkovskom topu sa ožlebljenom cevi, koji je zastareo, jer ne može da ispaljuje protivtenkovske rakete. Integracija novog topa bi dovela do daljeg rasta mase tenka, što bi u potpunosti bilo kontraproduktivno, i u celini neperspektivno. Ali videćemo kako će ovaj problem rešiti indijski inženjeri.
Kada govorimo o druga dva tenka (ZTZ-99A i Al-Khalid), njih možemo nazvati bliskim rođacima ruskog tenka T-90S. Kod oba tenka su primenjeni topovi u kalibru 125mm sa automatskim punjačem, koji su napravljeni po uzoru na ruske originale. Sličan je i dizajn njihove šasije. Kinezi su svojevremeno uspeli da nabave ruske tenkove T-72, i da mnogobrojne tehničke karakteristike primene u nekoliko svojih samostalnih razvojnih projekata, uključujući i razvoj domaćeg tenka ZTZ-99A.
U odnosu na bazični model tenka, na kineskoj verziji ZTZ-99A je značajno povećana njegova oklopna zaštita, što je kao nus-pojavu imalo povećanje gabarita ovog tenka. Prema pojedinim podacima, njegova masa je dostigla skoro 60 tona. Vojni eksperti su već jednom naglasili, da šasija sa gusenicama od šest točkova sa obe strane, nije predviđena za tenkove sa tolikom masom, i da je hitno treba ojačati. Dakle, na osnovu ove procene kineski tenk ZTZ-99A može da ima hronične probleme, kada je u pitanju njegova pouzdanost-pokretljivost.
Isto važi u za osnovni borbeni tenk koji je napravljen u kooperaciji Kine i Pakistan, MBT-2000 Al-Khalid. Bez obzira što se radi o znatno lakšoj i kompaktnijoj verziji tenka (48 tona), na zajedničkom testiranju u jednoj arapskoj državi, ovaj tenk je demonstrirao visok stepen nepouzdanosti, jer su se na poligonskim testovima njegovi mehanizmi naprosto raspali.
Za razliku od ovih tenkova, ruski T-90S je bez ikakvih problema prošao sva testiranja, kako poligonska, tako i ratna. Ruski tenk je veoma lagan (težak svega 46 tona), izuzetno kompaktan po gabaritima, dok je primenjena oklopna zaštita prema različitim autorima, jedna od najsnažnijih na svetu. Nije ni čudo što mnoge zemlje žele da nabave, a i nabavljaju ove visokopouzdane borbene tenkove. Ova komparacija je napravljena za tenk T-90S. U međuvremenu se pojavila njegova duboka modernizacija T-90SM koja se odlikuje još naprednijim tehničko-taktičkim performansama u odnosu na svog prethodnika.
EU je poligon za stvaranje Nemačke kao globalne sile! Šta čeka svet pročitajte OVDE.
Izvor: bog-rata.com