Kompanija "Suhoj" duguje ime svom prvom vodećem inženjeru - Pavlu Suhoju i svoju istoriju od 1939. godine, kada je njegov tim dobio zadatak da pokrene serijsku proizvodnju prve mašine - lakog bombardera Su-2. Sam Suhoj je do tada već bio veoma iskusan vazduhoplovni inženjer, koji je godinama radio zajedno sa još jednim istaknutim sovjetskim dizajnerom aviona, Andrejem Tupoljevim.
Su-2: Prvi
Su-2 je bio "Suhojeva" prva mašina, a koju je tim osmislio, testirao i stavio u upotrebu. Avion je bio jednomotorni dvosed laki bombarder, sposoban za blisku vazdušnu podršku i izviđačke misije.
Izgrađeno je oko 900 mašina ovog tipa, a sovjetska vojska ih je aktivno koristila tokom prve tri godine, onog što je postalo poznato kao Veliki otadžbinski rat. Međutim, Su-2 je bio jedini avion koji je "Suhoj" serijski proizvodio tokom ere Drugog svetskog rata. Ostali avioni, kao što su Su-1 i Su-3, ili su ostali prototipi ili su proizvedeni u veoma ograničenom broju.
Su-7: Prvi mlaznjak
Tim inženjera "Suhoja" bio je jedan od prvih koji je eksperimentisao sa mlaznim avionima u SSSR-u, kao što su prototipovi mešovitog pogona aviona Su-5 i Su-10 tokom 1940-ih godina. Međutim, dizajnerski tim je raspušten 1949, da bi se ponovo sastao 1953. godine.
Lovac-bombarder Su-7 postao je prvi serijski turbomlazni avion koji je sovjetska vojska usvojila 1960. godine i koristila do kasnih 1980-ih godina. Gotovo 2000 aviona je proizvedeno i široko korišćeno u SSSR-u i drugim zemljama. Smatra se da se Su-7 i dalje koristi u Severnoj Koreji.
Prelazak na borbene avione...
Iako je tim imao najviše iskustva u oblasti bombardera, nije se libio da proizvede svog čistog lovca. Proizveden je Su-9 krajem 1950-ih, a njegova modernizovana verzija Su-11 nedugo zatim.
Potom je Su-15 postao vrhunac borbenih aviona "Suhoj" za vreme sovjetske ere. Proizveden 1960-ih, Su-15 je do kraja raspada Sovjetskog saveza ostao okosnica snaga za vazdušnu odbranu SSSR-a. Presretač je učestvovao u većini incidenata s avionima koji su narušili sovjetski vazdušni prostor.
Nakon toga su došli revolucionarni Su-27 (i njegovi znatno modernizovani naslednici, Su-30 i Su-35). Avion je postao ikona, a koji je ostao u aktivnoj službi u Rusiji i širom sveta. Avion se pokazao kao pouzdan i okretan, a koristi ga i akro-grupa "Ruski vitezovi".
…ali ostati veran bombarderima
Suhoj je tokom svoje ere ostao plodonosan u svom zaštitnom znaku, bombarderskom vazduhoplovstvu, s tim da je kompanija dizajnirala i izgradila širok spektar bombardera. Porodica lovaca-bombardera Su-17/20/22 postala je jedna od najmasovnijih proizvoda sa napravljenih oko 3.000 letelica, a koje i dalje postoje u službi u nekim zemljama.
Dok Su-24 pokazuje znakove starosti, on i dalje ostaje radna snaga ruskih vazduhoplovnih snaga. Taktički bombarder je doživeo aktivnu upotrebu tokom tekuće antiterorističke operacije u Siriji.
NJegov naslednik, Su-34, već je u službi i neprestano zamenjuje svoje starije rođake u ruskim bombarderskim eskadrilama.
Su-25 i njegove modernizovane varijante ostaju jedina i istinska bliska vazduhoplovna podrška. Teško naoružan i oklopljen, avion se dokazao u više sukoba širom sveta.
U budućnost
Kompanija "Suhoj" razvila je jedini ruski borbeni avion pete generacije - Su-57, koji je u toku razvoja bio poznat i kao PAK FA i T-50. Nakon opsežnog testiranja desetak prototipova, vrhunski avion je ušao u serijsku proizvodnju ove godine.
Na internetu se pojavila fotografija Su-30MKI sa rusko-indijskom raketom! Više o tome OVDE.
Izvor: vostok.rs