U SPC su potvrđena autentičnost pisama u kojima vladika Atanasije traži od poglavara SPC, inače predsedavajućeg Sabora i Sinoda, da povuče ovu odluku zato što je „Savet profesora neće prihvatiti, zato što Pravoslavni bogoslovski fakultet „podleže univerzitetskim uzusima i običajima“, a i da se Crkva „ne bruka pred domaćom i stranom akademskom javnošću“.
Vladika Atanasije, duhovni otac vladike Maksima, nekadašnji dugogodišnji dekan Pravoslavnog bogoslovskog fakulteta, a sad njegov počasni profesor, ističe da kao član Saveta ove visokoobrazovne ustanove nije upoznat niti pitan o spornoj sinodskoj odluci. On kao glavnog krivca za „smenu“ kao i za neke druge događaje u SPC, proziva episkopa bačkog Irineja (Bulovića) kao „samozvanog ‘stalnog Portparola’ i „samonametnutog Cenzora u Svetom Sinodu“.
“Uveren sam, a to mi i drugi ljudi kažu, da ovakvo ponašanje samozvanog ‘stalnog Portparola’ i samonametanog Cenzora u Svetom Sinodu, pada na Vaš obraz! Na primer, ja ne mogu ništa da objavim u Pravoslavlju, jer je on tamo sve i svja, a i pored svojevremene Saborske odluke da budem pozivan u Sveti Sabor, on je taj zbog koga me ne pozivate, a može da, pod njegovim uticajem, bude – protivno Saborskokanonskom predanju Pravoslavlja kroz vekove – uvođen u Sveti Sabor notorni izdajnik Svetog Kosova AV – nesrećni Predsednik njime unesrećene Srbije, tako se raspolućeno potpisuje: pola ćirilicom, pola latinicom“, piše vladika Atanasije, između ostalog, u prvom pismu patrijarhu Irineju.
Patrijarh Irinej u odgovorima vladici Atanasiju tvrdi da sinodska odluka o vladici Maksimu ne pada na „njegov obraz“, niti ju je doneo „samovoljni cenzor“, već da je reč o „jednoglasnoj odluci Svetog Sinoda – i presaborskog i posaborskog koja je „prećutnim pristankom doneta i na ovogodišnjem Saboru“.
Vladika Atanasije je patrijarhov odgovor, u novom pismu poglavaru SPC od 21. jula, ocenio kao „zamajavanje i zavaravanje, skrivanje istine i pokušaj javne i jevtine obmane“. On je kategoričan da „nikakva odluka o progonu episkopa Maksima nije doneta ‘prećutnim pristankom na ovogodišnjem majskom Saboru'“ i negira i druge detalje koje je patrijarh naveo u svom odgovoru.
„Vaša Svetosti, Vaše tužno i neistinito pisanje ne znam kome je namenjeno? Meni svakako nije! I nisam zaslužio takav Vaš odgovor… Zašto tako nekritički branite svemoćnog „portparola“, koji je bio falsifikovao i samo Saborsko saopštenje, pa su 22 episkopa naknadno protestovala i tražila da ga ispravi, kao što su još pred završetak Sabora brojni episkopi tražili da se odmah, pre završetka Sabora, pročita Saopštenje, a ne da ga posle završetka Sabora „portparol“ oktroiše, kao i toliko puta ranije! Ne znamo za koga on takvim ponašanjem radi i čije direktive sprovodi!?“, ističe vladika Atanasije u drugom pismu patrijarhu Irineju, koji mu je, kako navodi, ostao dužan objašnjenje zašto vladika bački ne dopušta da prisustvuje saborskim zasedanjima.
Patrijarh Irinej je na drugo pismo vladike Atanasija odgovorio 24. jula i u njemu objasnio da učešće ovog penzionisanog vladike ne zavisi od vladike bačkog već od saborskih pravila.
„Što se tiče odluke Svetog Sinoda o razrešenju vladike Maksima na Bogoslovskom fakultetu, dovoljno je i argumentovano rečeno u obrazloženju sinodske odluke. Verujem da je ona dospela do Vas. Što se tiče moje odbrane i poverenja u ‘svemoćnog portparola’, znam na koga mislite. Moram da kažem da u njega imam puno poverenje. On je veoma obrazovan, kako svetovnim obrazovanjem i kulturom, tako i teološkim. Svakom problemu pristupa stručno i vrlo oprezno. Uostalom, Vi ga dobro poznajete kao takvog. On je našoj Crkvi od dragocene pomoći i meni lično. Mana mu je što je prilično spor, ali za to ima opravdanje“, uzvratio je poglavar SPC vladici Atanasiju.
Ovo nije prva prepiska između patrijarha Irineja i vladike Atanasija, samo je prva koja je integralno dospela u javnost. Prema nezvaničnim saznanjima, vladika Atanasije je pisao patrijarhu i zbog iznenadnog dolaska „državnog vrha“ u Patrijaršiju pred početak Velikog posta, navodno zbog KiM, a da na prijem nije bio pozvan nadležni episkop raško-prizrenski Teodosije (Šibalić).
U visokim crkvenim izvorima spekuliše se da je vladika Atanasije i tada, osim kritike na račun posete „trojca“ – Vučić, Dačić, Brnabić, navodno upozorio poglavara SPC da iza svih štetnih poteza stoji njegov imenjak i portparol Irinej bački. Patrijaršijski izvori nezvanično tvrde da je vladika bački, za kog se sumnja da stoji i iza premeštaja vladike Grigorija iz Hercegovine u Nemačku, uklanjanjem duhovne dece vladike Atanasija zapravo krenuo na ovog svog sabrata.
Predavači i kazne
Povodom javnog neslaganja i razmene tekstova sa vladikom bačkim Irinejem i pre majskog Sabora u crkvenim krugovima spekulisalo se da bi vladika Maksim mogao da bude sklonjen s Bogoslovskog fakulteta i to na osnovu odluke da episkopi ne mogu da predaju na ovoj visokoj školi. Ali to je palo u vodu zato što su među predavačima dekan episkop braničevski Ignatije (Midić) i mitropolit zagrebačko-ljubljanski Porfirije (Perić), koji je morao javno da demantuje medijske spekulacije da se iza „slučaja“ vladike Maksima krije pokušaj vladike bačkog da ga progura za novog poglavara SPC. Na poslednjem Saboru vladici Maksimu je zbog nekih formulacija u testovima o ukrajinskom crkvenom slučaju izrečena „kazna“ izvinjenja Saboru, kao i nekoliko godina ranije zbog blagonaklonog stava prema Darvinovoj teoriji evolucije. Prema nezvaničnim Danasovim saznanjima, majski Sabor je odlučio i da se to izvinjenje ne pominje u saopštenju za javnost, što je portparol SPC prekršio, pa je tekst preko noći ispravljen na sajtu SPC. Kako se vidi iz patrijarhovih pisama, Sinod je sad ponovo i oštrije kaznio vladiku Maksima preko epitimije koju mu je već izrekao Sabor.
Justinovci
Vladika Atanasije, između ostalog, obavestio je patrijarha da episkop bački uteruje strah arhijerejima, ali ne uspeva svima, kao i da je „neobjašnjivo, širio famu kako su ga, navodno, ‘Naslednici Svetog Oca Justina’, istisnuli ‘iz nasleđa’ i pretio im čak ‘sudom'“. Patrijarh mu je na to uzvratio: „Ovo je vreme čuda i znamenja. Odnosi među vama, duhovnoj deci Svetog oca Justina Ćelijskog, vaši su problemi. Ono što bih ja želeo jeste da te probleme rešite i neka neslaganja među vama, koja nisu šire nepoznata, što pre razrešite i što pre uspostavite odnos kakav Crkva želi i kakav, van sumnje, želi i vaš i svih nas, duhovni otac Sveti Justin. Ovakav odnos među vama baca senku na sve vas, a po malo i na vašeg Svetog Učitelja“. U SPC – među vernicima i sveštenstvom kao učenici arhimandrita Justina (Popovića) pominju se uglavnom samo tri „A“ – mitropolit Amfilohije, vladike Artemije i Atanasije, što, kako se priča po crkvenim krugovima, smeta vladici bačkom. Otac Justin je kanonizovan 2010. na istom Saboru na kome je sa katedre raško-prizrenske i sa KiM uklonjen njegov duhovni sin – vladika Artemije, koji je potom raščinjen i isključen iz SPC.
Pročitajte OVDE ko je najveći donator Vojske Srbije.
Izvor: Danas