Problemi koji se javljaju pri nadzvučnim brzinama
U ekskluzivnom intervjuu za medijsku kuću RT ruski vojni pilot je višenamenski lovački avion pete generacije Su-57 nazvao specifičnim avionom u celom svetu, koji je u stanju da primenjuje raketno naoružanje prilikom različitih vrednosti brzine leta i njegove visine. Ovaj kvalitet u konkretnom slučaju, ne poseduje jedan od glavnih konkurenata ovog aviona – američki višenamenski lovac pete generacije F-35 Lightning II.
„Mnoge relevantne informacije koje su vezane za tehničko-taktičke karakteristike lovca Su-57 se nalaze u režimu stroge vojne tajne. Međutim, ja mogu slobodno da kažem da što se tiče eksploatacije našeg aviona prilikom njegovog borbene primene u različitim dijapazonoma brzine i visine, tu jednostavno ne postoji ograničenje“ – rekao je za medijsku kuću RT zamenik komandira pilotažne akrogrupe „Striži“, vojni pilot 1 klase Vladlen Rusanov.
Pilot je dodao da avion u režimu dopunskog sagorevanja može da ostvari brzinu od 2,45 Maha. U bezforsažnom režimu leta on dostiže brzinu i do 2 Maha, tačnije dva puta je brži od brzine zvuka. Istovremeno američki F-35 Lightning II ima veliki broj ograničenja kada je u pitanju let u nadzvučnom režimu rada.
O ovom problemu su nedavno pisali i američki mediji, konkretno internet portal Defense News. Oni su u svom statusu naveli da lovac F-35 Lightning II (tačnije verzije B i S) ima ozbiljnih problema prilikom leta na velikim visinama i pri nadzvučnoj brzini. Konkretno, dolazi do deformacije vertikalnih stabilizatora, a usled otpora strada i specijalna obloga koja ovaj avion i čini nevidiljivim-steltnim.
„Amerikanci još nisu ostvarili rezultat da njihov avion (misli se na F-35 – primedba redakcije) ostvari brzinu koja je veća od 1,4 Maha. Kao ni da ostvari stabilne uslove leta iznad te granice što je od krucijalne važnosti za izvršavanje borbenih zadataka za koje je i namenjen. U ovoj esencijalno važnoj sposobnosti ruski Su-57 bez ikakve sumnje ima značajnu prednosti nad američkim F-35“ – kategoričan je Rusanov.
Pilot je podvukao da je brzinski limit američkog lovca u koliziji sa koncepcijom izvođenja modernog vazdušnog boja što je osnovna karakteristika lovačkih aparata. On podrazumeva operativnu detekciju neprijatelja na velikim daljinama, napad sa maksimalno dopustive distance, i izbegavanje ulaska u zonu dometa neprijateljskih raketa. Kvalitet brzine je jedan od ključnih faktora uspeha u vazdušnom boju. On omogućava avionu da brzi napusti zonu detekcije i izbegne napad neprijateljskih raketa, kao i da preduzme određene defanzivne manevre. Konkretno, ove zadatke bi daleko efikasnije izvršio ruski Su-57 u odnosu na svog zapadnog takmaca.
Prema rečima Rusanova, susret ova dva aviona na bliskim odstojanjima, tačnije u zoni vidljivosti se ne može isključiti. Međutim, ovakav scenario je malo verovatan. Jednostavno, današnji kvalitet raketnog naoružanja, avionike i sredstava radioelektronske borbe prilično smanjuju mogućnost ulaska u klasični dogfajt.
Još jedna značajna prednost lovačkog aviona Su-57 u odnosu na američkog analoga je i sposobnost nošenja većeg borbenog tereta. Naime, ruski avion može da ponese i do 10 tona vazduhoplovnog ubojnog naoružanja različitog tipa, dok F-35 ima kapacitet za arsenal do 8 tona.
Pored toga, sama primena raketnog naoružanja na avionu Su-57 se praktično ne može detektovati od strane neprijatelja. Ovakav efekat je rezultat specifične geometrijske konstrukcije letelice i primenjenih kompozitnih materijala, posebno na delu aviona gde se smešta naoružanje. To je posebno indikativno prilikom upotrebe raketa klase „vazduh-vazduh“ kratkog dometa. Što se tiče raketa srednjeg i velikog dometa one se lansiraju pomoću specijalnih katapulta.
„Ogromna prednost Su-57 je i veći ugao pretraživanja glavne radarske stanice. On omogućava bezbedniju upotrebu raketa koje su opremljene samonavođenim bojevim glavama“ – ističe Rusanov. Kako je rekao sagovornik medijske kuće RT, na sadašnjim operativnim avionima pilot je dužan da raketu navodi u pravcu neprijatelja pomoću radarskog snopa. Ovo u velikoj meri sprečava avion da prilikom procesa gađanja izvodi manevre.
Pilot koji upravlja lovcem Su-57 takođe mora da navodi raketu ka svom cilju, međutim napredni radar mu omogućava da izvodi otklon/manevre i do nekoliko desetina uglovnih stepeni od tzv. linije gađanja. Ovakve mogućnosti nema američki lovac pete generacije F-35, i pre rečima ruskog pilota, on je fiksiran za jednu poziciju sve vreme gađanja. On može da napusti zonu uništenja tek kada raketa dostigne zadati cilj.
Nebezbedna eksploatacija?
Krajem aprila američki internet portal Defense News je objavio tekst koji se pozvao na izjavu informativne službe koordinacionog centra koji je vezan za program razvoja američkog višenamenskoglovca pete generacije F-35. Ovaj koordinacioni centar se nalazi pod jurisdikcijom Pentagona. Oni su tom prilikom rekli da je smanjeno maksimalno dozvoljno vreme prilikom leta na velikim brzinama. Razlog za ovu šokantnu informaciju je detekcija problema sa vertikalnim stabilizatorima koja se pojavljuje prilikom dostizanja nadzvučnih brzina leta.
Kako navode novinari, Ministarstvo odbrane SAD je odbilo da ove avione pošalje na novi ciklus prepravki, i umesto toga je rešilo da jednostavno smanji njegove dozvoljene letno-eksploatacione karakteristike.
„Eksploatacija lovca F-35 na nadzvučnim brzinama je nebezbedna. Na ovim brzinama postoji velika mogućnost od pojave oštećenja mehaničke prirode. Međutim, ja želim da podvučem, da je ovaj defekt primećen daleko ranije (još kada je testiran sam avion), i da se ništa nije uradilo da se on otkloni“ – rekao je za medijsku kuću RT pilot-instruktor, majstor sporta za akrobatsko letenje na mlaznim avionima i major VKS Andrej Krasnopjorov.
Ignorisanje ovog problema on objašnjava brzopletosti američke vojne industrije i SAD, da Rusiji ali i čitavom svetu što pre demonstiraju moć i „apsolutnu tehničku superirornost“ američke avijacije.
„Koncepcija lovca F-35 prevdiđa njegovu upotrebu u zonama nadzvučne brzine što uključuje: detekciju cilja, njegov zahvat, nanošenje udara i brzog izvlačenja na bezbednu lokaciju. Međutim, sada posle svega ovoga se javlja opravdano sumnja da američki avion uopšte može da ispuni ove zahteve“- pita se ruski letački as.
Krasnopjorov dodaje da američko Ministarstvo odbrane na ovaj način želi da izbegne da de-fakto prizna brojne greške sa kojim se suočava ovaj projekat. Pentagon želi da zaštiti vazduhoplovnu kompaniju Lockheed Martin čiji najnoviji( i preskupi, dopuna prevodioca) proizvod očigledno ne ispunjava standarde punokrvnog lovca pete genercije.
Učenje na američkim greškama
Zasluženi pilotski as general-major Vladimir Popov je u razgovoru sa novinarima medijske kuće RT rekao, da F-35 u poređenju sa Su-57 ima značajne nedostatke. I on je kao jedan od ključnih nedostataka naveo faktor brzine. Istovremeno, general Popov je dodao, da američka letelica ima i prilične kvalitete posebno kada je u pitanju njena avionika i kvalitet obloge koja ga čini nevidljivim.
„Mi i SAD imamo različite avio-konstruktorske škole, kao i generalni pogled na upotrebu avijacije. Ruski konstruktori su usmereni na razvoj letelice koja će se karakterisati visokim manevarskim sposobnostnima i velikom brzinom leta. Amerikanci su fokusirani na razvoj letelice koja poseduje sofisticiranu avioniku i visok stepen nevidljivosti. Ovde su oni ostvartili značajne uspehe, iako kvalitet materijala od kojeg je napravljen ruski avion, kao i blok njegove elektronske opreme ne odstupa mnogo od „amerikanca“ – ističe Popov.Kako navodi ekspert, još je rano dati konačnu ocenu kada je u pitanju uspešnost projekta američkog lovca pete generacije F-35. Međutim, na osnovu dosadašnjih informacijama čini se da Su-57 ima veći izgled na uspeh od američkog lovca.
Slično gledište deli i osnivač portala Military Russia Dmitri Kornjev. Analitičar je uveren da mi još nemamo sve podatke koje su neophodni za finalno poređenje aviona Su-57 i F-35. Ekspert napominje da ruska letelica još uvek leti pomoću motora četvrte generacije AL-41F1. Novi motor („izdelie 30“) se i dalje nalazi u fazi testiranja. Prema rečima ruskog eksperta zapadni lovac-bombarder „boluje“ od nedostatka generalne pouzdanosti i nepredvidivosti softvera koji je osnova elektronske komponente ovog aviona.
„Koji avion će na kraju biti bolji, to može da odluči samo realni vazdušni boj. Nadamo se da će se dvoboj između Su-57 i F-35 desiti samo u obliku matematičkih simulacija. Oba aviona predstavljaju tehnološki izuzetno sofisticirane borbene mašine. Glavna prednost ruskog borca leži u njegovoj mladosti, jer je očigledno da su naši konstruktori prilikom njegovog razvoja uspeli da detektuju sva negativna iskustva američkih kolega, i na taj način sveli potencijal mogućih grešaka na minimum “, ističe Kornjev.
Prema mišljenju eksperta, projekat F-35 je postao žrtva nezasite ambicije SAD da napravi jedinstveni borbeni avion, koji bi objedinio najveća tehnološka dostignuća kada je u pitanju vazduhoplovna tehnika. Međutim, njegovi konstruktori su potcenili svu složenost ovog zadatka i napravili fundamentalne greške prilikom pravilnog odabira resursa za realizaciju ovog projekta.
„Zbog hronične potrebe za stalnim prepravljanjem i dorađivanjem ove letelice, u SAD je došlo do poremećaja isporuke ovog aviona za potrebe američke vojske. Nije baš jasno u kom pravcu sve to ide: da li i dalje ulagati novac u projekat modernizacije ovog aviona, da li krenuti u masovnu modernizaciju lovaca četvrte generacije, ili uću u projekat razvoja potpuno nove borbene letelice? Ruski specijalisti daleko trezvenije gledaju na ovu problematiku. Oni su uspeli da kompletiraju avion kod koga su daleko bolje izbalansirani njegovi ključni kvaliteti, što na kraju rezultuje povećanom borbenom efikasnosti“ – rezimirao je Kornjev.
F-35 je američki avion pete generacije. NJegova proizvodnja je počela 2006.godine, a eksploatacija u operativnim jedinicama ratnog vazduhoplovstva 2012.godine, Proizvodi se u tri varijante: standardna varijanta za ratno vazduhoplovstvo SAD, varijanta sa skraćenim ili vertikalnim poletanjem koja je razvijena za Korpus mornaričke pešadije, i palubna varijanta za jedinice ratne mornarice.
Su-57 je ruski višenamenski borbeni avion pete generacije, kojeg su razvili vazduhoplovni inžinjeri OKB Suhoj. On je namenjen izvršavanju širokog spektra zadataka koji se mogu postaviti ispred jedne vazduhoplovne borbene platforme, kao što je ostvarivanje apsolutne vazdušne prevlasti iznad teritorije na kojoj se izvode aktivna borbena dejstva, uništavanje najrazličitijih zemaljskih ciljeva i površinskih brodova koji su ojačani savremenim protivvazduhoplovnim borbenim sredstvima, operacije izviđanja i nadzora vazdušnog prostora na velikim udaljenostima, uništavanje komandne infrastrukture neprijatelja itd.
NJegov prvi let je realizovan 2010.godine. Avion može da dostigne maksimalnu brzinu od 2,600 km/č i ostvari dolet i do 4,300 km. NJegov napadno-navigacioni kompleks koji je ojačan moćnim radarom sa antenskom faznom rešetkom može da na daljinama od nekoliko stotina kilometara da jednovremeno prati do 30 različitih vazdušnih ciljeva. Tokom njegovog opitno-kontruktorskog razvoja napravljeno je 10 eksperimentalnih letelica. U međuvremenu je letelica prošla čitav kompleks složenih testiranja, uključujući tu i blok testiranja u zoni ratnih dejstava koji su realizovani na sirijskom nebu.
Hiperzvučna raketa Kinžal testirana sa strateškog bombardera dugog dometa Tu-22M3M. Više o tome čitajte OVDE.
Izvor: bog-rata.com