Premijer Duško Marković rekao je u izjavi da su razgovori crnogorske vlade i Srpske pravoslavne crkve 21. jula završeni bez napretka nakon što dve strane nisu uspele da pristanu na „kompromis“. Tvrdio je da je vlada napravila brojne ustupke i čak predložila nove članove Zakona o slobodi veroispovesti, posebno u pogledu korišćenja „crkvenih i monaških zdanja, imovine i drugih nekretnina koje su u državnoj svojini ili su priznate kao državne, verske ili kulturna vrednost tokom sudskog postupka Srpske pravoslavne crkve.
„Jedini zahtev vlade bio je da se registruju sve crkve i verske zajednice, uključujući Srpsku pravoslavnu crkvu i njene eparhije, u skladu sa zakonom. Nažalost, Crkva je to odbila. Srpska pravoslavna crkva zadržala je ustaljenu praksu funkcionisanja izvan pravnog sistema, van pravila i postupaka “, rekao je Marković.
Savet vladike Srpske pravoslavne crkve u Crnoj Gori rekao je da su prošli pregovori bili korišteni za „ucenjivanje Crkve i sprovođenje stvarnog političkog marketinga“. Prema savetu, svi novi članci koje su vladini stručnjaci predložili kontroverznom zakonu "besmisleni su ako vlada insistira na održavanju člana koji, uslovno, crkvenu imovinu uslovno proglašava državnom svojinom. „Drugim rečima, crnogorska vlada nije odbacila ideju o oduzimanju svih imanja Srpske pravoslavne crkve, već pokušava da sakrije ovu nameru iza spekulacija o nekim „registracijama“ i člancima koji crkvi omogućavaju (neko vreme) da koristi vlastite imovine oduzete od strane vlade.
Sa Sautfronta primećuju da je u ovim uslovima, iznenađujuće očekivati da će Srpska pravoslavna crkva (kanonska i najpopularnija u Crnoj Gori) podržati kontroverzni zakon. Štaviše, ovaj zakon je očigledan pokušaj ograničavanja verske slobode u Crnoj Gori u političke svrhe jer će, ako bude prihvaćen u trenutnoj verziji, omogućiti vladi da se meša u crkvena pitanja pretnjom de fakto oduzimanjem svojine (nakon de-jure oduzimanja prema prihvaćenom zakonu). Dakle, koncept razdvajanja crkve i države biće narušen. Primenjujući ovaj kontroverzni zakon, vlada nastoji crkvu pretvoriti u oruđe uticaja na konzervativnu većinu Crne Gore, što se ne sviđa nedavnim društvenim, političkim i ekonomskim trendovima. Podrivajući crkvu kao sastavni deo tradicionalnog društva, pristalice neoliberalne agende žele ojačati svoje pozicije na Balkanu.
Iako je vlada još uvek u stanju da prihvati gore pomenuti zakon, pa čak i da upotrebi silu za suzbijanje protesta (posebno spekulišući o pitanjima pretnje KOVID-19), to ne znači da će postići uspeh u stvaranju sopstvene marionetske crkve. Ukrajinske kolege premijera Duška Markovića i njihove pristalice već su pokušali to učiniti i čak su dobili i svoju „nezavisnu crkvu“ uz podršku Ministarstva spoljnih poslova Sjedinjenih Država i od nedavno Carigradske patrijaršije. Bez obzira na to, činilo se da je ovaj projekat mrtav od samog početka. Od stvaranja Pravoslavne crkve u Ukrajini 2019. godine, već se nekoliko puta podelila i postoji uglavnom na papiru. Uprkos tome, pokušaji nametanja ovog novog pseudo-crkvenog entiteta kao dominantne verske sile u Ukrajini doveli su do porasta tenzija unutar verske zajednice i doprineli antagonizmu stanovništva prema vladi. Teško je očekivati da je to rezultat koji svaka konstruktivna vlada želi da postigne. Međutim, ako je pravi cilj destabilizacija društva i administrativni pokušaji da se uguši tačka gledišta ljudi, to i dalje može biti koristan scenario za neku marionetsku, zapadno-kontrolisanu vladu, napomenuli su analitičari.
Egipat šalje vojsku u Libiju, više o tome OVDE.
Izvor: Pravda